Новите технологии - като част от учебния процес

Да се заложи на задължителна квалификация на учители и директори, иска още образователният министър

по статията работи: Кремена Бедерева | 10.05.2011 | 14:40

България се нуждае от нов закон, тъй като сегашният "минава покрай учениците". "Искаме закон, в центъра на който да е детето - чрез изследване на потенциала да бъдат стимулирани всички негови качества. Училището трябва да насърчава дръзките", каза министърът на образованието Сергей Игнатов.

Днес той и директори на училища и учители от Търговищка област дискутираха концепцията върху нов закон за предучилищното и училищното образование - проблемите и предизвикателствата, информира БТА.

В новия закон трябва да бъде залегнало поетапното въвеждане на целодневната организация на учебния процес до седми клас, затова за 2011 г. държавата ще изразходва 24 млн. лева, поясни още образователният министър.

Според него новите технологии трябва да бъдат въведени като част от учебния процес, да се заложи на задължителна квалификация на учители и директори, както и на индивидуалния подход към всяко дете.

Учебниците трябва да се пишат от учители, а представителите на академичните среди да се ползват само като рецензенти, заяви министър Игнатов. Защото "сегашните учебници са написани нечовеколюбиво", допълни той.

Тъй като държавата изоставала в работата си с децата със специални образователни потребности, министърът апелира за организирането на кръгла маса по темата преди приемането на новия закон.

Ако не приемем нов закон, рискуваме през 2025 година върху нашите деца да се стовари вълна от безнадеждност, посочи министър Сергей Игнатов.

От друга страна, на пресконференция в София председателят на Синдиката на българските учители (СБУ) Янка Такева каза, че средствата за средното образование за 2012 г. допълнително трябва да бъдат увеличени с 544 милиона лева, за да може да функционира нормално образователната система.

От Синдиката представиха разчетите за средното образование за 2012 година. По думите й с 15 процента трябва да се увеличат единните разходни стандарти за издръжка на учениците или с 210,9 милиона лева.

"Настояваме също разходните стандарти да се изплащат изцяло, а не както те са "замразени" и от 2009 г. се изплащат на 90 процента", посочи Такева.

От единните разходни стандарти за издръжка на учениците се формират делегираните бюджети на училищата. Според СБУ 23,3 милиона лева ще са необходими през 2012 г. за целодневната организация на обучението във втори и трети клас.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


45 Мариана . 10.05.2011 | 17:23
Според мен е видно, че са нужни някои корекции в учебните планове – все пак компютрите масово навлезнаха в нашето ежедневие вече, а децата ни далеч не са така „боси“ в тази област, както бяхме ние едно време. Вече и 3-годишните ползват „детски лаптоп“ /и не само, както е видно и от снимката към статията :)/, та какво остава за по-големите, просто придобитите компетенции преди училище трябва да се използват и някои неща да отпаднат. V D, за С++ не знаех, но ми се струва доста положителна промяна, специално за тези които имат по-широки интереси в програмирането.
44 Стамена Георгиева Георгиева 10.05.2011 | 17:13
Лаптопи се раздаваха на учителите от най-голямото училище във всяка област, а не "масово" на всички. Не можеш да убедиш един учител по математика например на 50 и кусур години, че трябва да използва компютър по време на неговата работа. Той си знае неговото и това е. Знам го защото съм разговаряла с такъв човек. Плюс това той не може да разработва например някоя мултимедийна презентация, защото по математика не е удачно, а някое приложение абсурд да ти направи. Wireless в училищата не навсякъде има, за да показват неща в Интернет, а кабинетите по информатика са заети. Има много още какво да се желае от нашата образователна система и скоро не вярвам да бъде всичко наред.
43 Данчо Георгиев 10.05.2011 | 17:12
Какво да я коментираме Янка Такева, тя ми е ясна като бял ден! Не знаете колко много пари събират от членски внос от всичките ясли, детски градини, училища, които са към "Синдиката на българските учители", чиито председател е леля Янка. Не е честно такава йерархия в структура като тази, да продължава да работи, в демократична държава, каквато е България.
42 Ива Хинова 10.05.2011 | 17:11
Иванка Иванова, не искам да обиждам никой, просто изказвам мнение. Да, научили са ме на много неща, но както всяка професия, така и учителската изисква израстване и усъвършенстване, а то е постижимо стига да има желание. Това, че някои учители не са на „ти“ с компютрите, не ги прави некомпетентни, но със сигурност прави работа им малко по-неефективна и ги лишава от това да разнообразят начина си на преподаване с достъпни средства. Със сигурност не съм „против“ предишното образование, все пак и аз съм негов продукт, но съм „за“ креативните промени. Дори и сега в университета виждам преподаватели, които вече грубо казано „не стават“ и асистентите им са далеч по-компетентни от тях, колкото и да ги уважавам, знам че основната ми задача в университета /както и в училище/ е да науча нещо, защото когато излезнеш на пазара на труда става жестоко.
41 V D 10.05.2011 | 17:04
В момента масово се учи C++, дори преди 2-3 години още започна да се преподава в училище, а Pascal отпадна, а се учеше в профилираните паралелки още от 9 клас (аз лично тогава започнах с него). Много е спорен въпроса с това какво трябва и какво не да се преподава. Ти също си наясно Мариана, че за да започнат в училищата да се учат повече неща е нужно да се промени учебния план, а това няма как да стане от учителите, има министерство за тази работа.
40 Пролет Генадиева 10.05.2011 | 17:00
И до утре можем да спорим, но каква е ползата? Всеки има различно мнение, но не зависи от нас, не го решаваме ние. Хубаво е децата да учат от всичко по малко и в някакви граници, да не се пренатоварват с информация, защото се объркват и няма как да запомнят всичко. Няма как във всяко училище да се осигурят нови компютри, няма пари за ремонт на училищата, а за друго да не говорим. И още повече, когато учениците не слушат и пречат на учителя да си преподава урока, няма да се научат на каквото и да е. Първо трябва да се изгради култура и поведение в училище, а след това останалите неща.
39 Петър Стоянов 10.05.2011 | 16:59
А пък Янка Такева, където ги разправя тези неща за сумите, които ще са нужни в повече на българското основно и средно образование през 2012 година - 544 милиона лева - не мога да се съглася. Просто мога да я попитам - това да не е баница с късмети - режеш и ядеш? Става въпрос за българското образование, ние много добре знаем кого представлява и съответно защо ги иска тези суми в плюс, за следващата учебна година.
38 Borislav Bonev 10.05.2011 | 16:54
Време е вече, електронните бележници - за учениците, и дневници - за учителите, да влязат в употреба и в българското основно и средно образование, както е в цяла Западна Европа. Така номерата, които учениците обичат да практикуват - несподеляне на оценките, с родителите си, няма да минават вече. Така ще се засили контролът, съответно дисциплината и резултатите в цялостното възпитание ще бъдат далеч по-добри. Успехът е контрол, контролът е успех!
37 Стамена Георгиева Георгиева 10.05.2011 | 16:54
Има толкова много млади и добри специалисти, които могат да разработват приложения и електронни учебници, без да бъдат обучавани допълнително. А те сега ще харчат пари да обучават хора, за които ще е доста трудно да възприемат новостите. Когато един човек не се е занимавал с подобни неща много по-трудно тепърва ще свиква. За идеята учебниците да се пишат от учители, а да се редактират от представителите на академичните среди, съм За с двете си ръце. Трябва да бъдат съобразени с възрастовите групи и нивото на децата.
36 Станимира Георгиева 10.05.2011 | 16:54
Данчо, не знам до каква точно си запознат с материала в учебниците, но нещата там са повече от то страшни. Написани на много високо ниво, говорим за класове 5-6, където се учат много важни неща и трябва да се усвояват максимално, а и за период като пубертета от живота на подрастващите, където всичко е много сложно и да им привлечеш интереса в училище е много трудно! Няма лошо, защо да не пишат! Ако наистина уважават професията си и искат да се развиват в нея, защо да не издават учебници и книги, като по този начин ще и припечелват доста?
35 Ани Г. 10.05.2011 | 16:54
И аз не мога да си представя учители да пишат учебниците! Какво ще напише един обикновен учител по физическо, например? Те пак ще ревнат, че нямат време и пари, че това излишно и т.н. Ама не им е излишно да дават всеки ден частни уроци и да взимат парите на родителите допълнително? ;)
34 Мариана . 10.05.2011 | 16:53
„нямат наличен такъв“ - в училищата няма компютри ли или се страхуват, че след като го сглобят ще се е бъгнал?! /шегувам се/ На мен като цяло несъгласието с начина на обучение по тези предмети е, че се налага да се преподават сухо и се навлиза в излишни теоретизации и фактологии, на никому ненужни и много досадни. От там и незаинтересоваността към извънкласни дейности... Не може Паскал да се учи все още в училище в 10 клас мисля, вместо на негово място да сложат един обектно-ориентиран език като С++ или Джава, просто това е език-играчка. Да, бил е подходящ за образователни цели, ама едно време...
33 Златка Стоева 10.05.2011 | 16:48
Ани, и при мен беше така. В средното училище имахме предмет по информатика, но учехме и ние някакви базисни неща на Паскал и после ни показваха как да работим с Paint, което на практика си е нищо. Добре че в университета попаднах на по-високо ниво, постоянно ни даваха домашни и ни учеха, че всичко опира до самоподготовката.
32 Данчо Георгиев 10.05.2011 | 16:46
Не бе хора, вие представяте ли си, учители от средното образование да започнат да пишат учебниците по предмети като - Биология, Химия, История, География, защото сегашните учебници, били написани "нечовеколюбиво"! И сега тепърва ще обучават учители и директори, не, наистина не мога да повярвам!
31 Иванка Иванова 10.05.2011 | 16:41
Ива, струва ми се малко грубо, без да се обиждаш, но и теб са те учили и малко ме съмнява по наше време, да сме били по компетентни от тях, относно компютри и каквото и да е. Нека да имаме уважение към тях, защото, ако не са били те, едва ли ти и аз щяхме да пишем тук и изобщо да пишем и четем.
30 Ани Г. 10.05.2011 | 16:40
Аз съм учила информатика и математика в средното, и честно да ви кажа специално от информатиката, хич не бях очарована! Учехме само програмиране на Паскал, което е хубаво ама до някъде. Добре, че най-накрая дойде една готина учителка, наистина съвременен човек и ни накара много неща да пробваме и да научим, а и добре че всеки можеше да има личн компютър и да си се самоучи в къщи. Не че и предната не беше младичка, но наистина беше много зле и хич не и се занимаваше. Всичко зависи от човека, преподавателя, като цяло, няма значение толкова възрастта.
29 V D 10.05.2011 | 16:39
Учителите не разглобяват компютър пред учениците, защото нямат наличен такъв за тази цел. Ако им се предоставя от училището да, но в противен случай няма как да стане. Създаването на анимация не е толкова лесен процес, колкото може би си мислиш. С векторна и растерна графика се запознават още в 9 клас, а в 10 започват да изучават Photoshop и CorelDRAW. За обработка на звук и видео може да се говори в извънкласни часове, които учениците в повечето случаи не желаят да записват. Съгласна съм, че е полезно, но просто не влиза в учебната програма и ако тя не се промени, те няма как да го преподават, защото имат много друг материал с който да запълнят часовете си.
28 Цвете Жекова 10.05.2011 | 16:36
Аз познавам начални учители със стаж зад гърба си 30 години, които преди не са имали и най-малка представа откъде се хваща мишката, а сега работят свободно с Word ,Excel и Power Point , а в същото време има млади наскоро дипломирали се учители, които не са чували за скайп, да не говорим за писане на прост текст в Word. Въпросът не опира толкова до възрастта, а до човека.
27 Ива Хинова 10.05.2011 | 16:35
Учителите непрекъснато ходят на такива курсове, в някои училища дори са им раздали масово лаптопи с цел да „осъвременят“ обучението, ама те милите освен презентации друго не правят. А интернет е едно необятно пространство за фрии програмки, които много добре могат да използват – особено в часовете по математика, изобразително изкуство, природни науки... Образованието не е това, което беше и преподавателите трябва непрекъснато да си сверяват „часовника“, ако искат да са в „час“.
26 Петър Стоянов 10.05.2011 | 16:33
Лично познавам преподаватели от университети в България, които пишат голяма част от учебниците и учебните помагала по История, в българското основно образование. Смея да твърдя, че няма кой да се справи по-добре от университетските преподаватели, в писането на учебници за деца. Квалификацията им е надеждна, плюс това могат много по-добре и на места по-подробно да обяснят проблем или ситуация, че да бъде разбрана правилно от подрастващите.
25 Стамена Георгиева Георгиева 10.05.2011 | 16:29
Младите учители са много по-добре подготвени от по-възрастните, но това не означава, че те не са добри. Не се дава шанс на един завършил току що студент да започне работа като учител, а от него учениците наистина могат да научат много. Трябва да им се предоставят повече възможности да развиват децата в дадена сфера, особено когато те са добри и имат желание за много нови знания. Виждала съм такива учители и ученици. Това е много радващо, а педагозите изпитват голямо удовлетворение да работят с такива деца.
24 Мариана . 10.05.2011 | 16:27
V D, преки са ми наблюденията. Да ти кажа не познавам учител разглобил компютър пред учениците на въпросната тема от учебника. Специално за мултимедия не ми се струва неудачно да се учи в училище и то при положение, че в 12 клас надграждат с HTML /и то най-вероятно, за да си правят някакви странички/. Не мисля, че децата ще загубят ако имат някакви базисни познания за това как да обработват видео и музикални файлове, векторни изображения, анимации, а и много повече ще се зарадват на подобни неща, отколкото да изучават история на компютрите....
23 Данчо Георгиев 10.05.2011 | 16:27
Министърът на образованието Сергей Игнатов, трябва доста добре да се запознае с Висшето образование, що се отнася до филологиите и педагогическите специалности. След като направи това, той ще прозре, че който не може да влезе друго, или каквото иска - влиза някакъв вид педагогика или филология. Много е малък процентът на хората, които са искали да учат точно това, и са го завършили.
22 Георги Петров 10.05.2011 | 16:25
Образованието, медицината и икономиката са най-важните фактори, в които не трябва да се пестят средства и да се свиват бюджети. Ако правителството иска България да има светло бъдеще, то значи трябва да инвестира именно в тези три изброени фактора.
21 Draga Mateeva 10.05.2011 | 16:23
Трябва задължително да се вложат средства в адекватно техническо оборудване и курсове за преквалификация на учителите. Всеки учител трябва да има ПОНЕ базови компютърни познания и да може свободно да работи с електронна поща и MS Word. Би било препоръчително училищата да разполагат с богата информационна база - библиотеки, в които да има в изобилие всякаква литература, в книжен и електронен вариант.
20 М. Иванова 10.05.2011 | 16:18
Аз помня, че работех на компютър и ни учеха да създаваме текстове, към тях да добавяме картинки, които да мигат или да се движат. Правехме и презентации, но учителката ни беше толкова добре запозната с всичко, свързано с компютъра и отговаряше на всички въпроси без проблем. Определено, учителите трябва да са много добре подготвени.
19 Златка Стоева 10.05.2011 | 16:17
Училището трябва да насърчава децата да развиват потенциала си, да ги ориентира според възможностите им и мотивира да се развиват там, където им харесва и показват добри качества и лични постижения.
18 Криси Митева 10.05.2011 | 16:13
"Искаме закон, в центъра на който да е детето - чрез изследване на потенциала да бъдат стимулирани всички негови качества. Училището трябва да насърчава дръзките" Точно така е, да се надяваме че тази идея ще бъде водеща в новият закон , и че ще се залага на нея. Дано да не забравят да си я припомнят от време на време, че често им се случва да да получават внезапна амнезия относно обещанията си.
17 V D 10.05.2011 | 16:09
Мариана не знам какви са твоите наблюдения, но учителите по информатика и информационни технологии много добре боравят с компютър и знаят отлично как е устроен той. С флаш и разработване на мултимедия не можеш да ги занимаваш, защото това се учи в университет, а ако започнеш да го преподаваш в училище нищо няма да постигнеш, освен едно голямо неразбирателство от тяхна страна. Това го знам от личен опит. За какъв код говориш? В училищата се учат езици за програмиране, дори и HTML. С по-сложни неща и да искаш нямаш право да ги тормозиш.
16 Цвете Жекова 10.05.2011 | 16:05
Идеята учебниците да се пишат от учители е много уместна и трябва да бъде развита. Те са сравнително добре запознати с познавателните възможности на учениците и могат да предадат информацията от урока по възможно най-достъпния и разбираем начин. Професорите, които пишат учебниците, представят учебните теми в твърде академичен вид, който става по-трудно разбираем за децата.
15 Стамена Георгиева Георгиева 10.05.2011 | 16:01
Колкото повече навлизат новите технологии в училищата, толкова по-бързо ще се развиват учениците. В много страни вече навлиза електронното обучение и трябва тук също да се въведе. Много по-полезно е и много деца имат достъп до него от своите лични компютри. Лошото в случая е, че все още има такива, които нямат в домовете си и на тях ще им бъде по-трудно, затова хартиените учебниците не трябва още да се отписват.
14 V D 10.05.2011 | 15:55
Те и сега прекарват по цял ден в училище, така че няма да им е проблем. Много по-добре е да си пишат домашните в училище пред педагози, така те могат да им обяснят това което не са разбрали и да изправят грешките им. Това е полезно особено за тези деца, на които родителите им не отделят достатъчно време и не могат да им помогнат. Така те няма да изостават от връстниците си.
13 Мариана . 10.05.2011 | 15:34
Часове по компютърни и информационни технологии трябва да има, защото те биха могли да бъдат много полезни на децата – стига учителите да са наясно с материала. Не може в един час по такъв предмет целия клас да си чатка в скайп или да пише във Фейсбук, но няма как и да е иначе при положение, че преподавателя ти разбира по-малко от теб и понятие си няма от нещо по-различно от текстообработващи програми и офис приложения... Специално за такива предмети трябват млади учители, които когато обясняват устройство на компютъра ще ти го разглобят да го видиш, ще те научат на някакъв флаш, мултимедия, ако ще и код... нещо, което е наистина интересно и полезно.
12 Ива Хинова 10.05.2011 | 15:23
„държавата изоставала в работата си с децата със специални образователни потребности“ - тук наистина родното образование е много назад. Учителите нямат нужните познания и подкрепа, а директорите се страхуват, че подобни деца „забавят“ работата в клас. Не знам, но аз лично шапка свалям на подобни родители, защото освен с всичко друго трябва да се борят и с родната образователна система, за да има шанс детето им да получи образование, да се научи да работи с компютър и така да има един наистина отворен прозорец към света /особено за трудно подвижни дечица/.
11 Ани Г. 10.05.2011 | 15:16
Така е, малко ги претоварват малките, но и по мое време имахме английски от 2 клас (не че научихме нещо), а това е било в зората на демокрацията! ;) Но не съм съгласна ,че не трябва да се въвеждат компютърни технологии и техните производни, че то си ги има де, не знам как наново ги въвеждат. Аз поне учих доста често информатика. Не може децата да изостават назад с компютрите, особено сега, когато това е ерата на технологиите, а за напред все повече ще бъде. Когато един ден излязат на трудовият пазар, и не знаят как да работят с техниката и с компютър, няма да им е никак удобно, не мислиш ли? Конкуренцията ще ги убие.
10 М. Иванова 10.05.2011 | 15:09
Никак не ти е било зле, защото не си носел чанта по-тежка от теб и не е трябвало да учиш английски, преди да си се научил да четеш и пишеш. А и колко домашни си имал? Не е като сега по 100 домашни, казвам ти го, защото доста често ми се налага и аз да пиша домашни с племенницата ми и виждам колко и е трудно да чете и пише на български, а в английският не я бива. Те ги пренатоварват, по мое мнение.
9 Станимира Георгиева 10.05.2011 | 15:06
"Учебниците трябва да се пишат от учители, а представителите на академичните среди да се ползват само като рецензенти, заяви министър Игнатов. Защото "сегашните учебници са написани нечовеколюбиво", допълни той." Ето това, ми хареса най-много! Още по мое време, когато бяхме в училище, учебниците се пишеха доста неразбираемо! Прекалено научно и сухо! А целта е да го осъзнаеш и разбереш, а не да го зубриш, само защото е написан от някой овехтял дядка от БАН! Учителите имат най-добра представа как трябва да бъде поднесен учебният материал, на какъв език да е и как най-лесно би се усвоил от децата! Много добро предложение, поздравявам Игнатов!
8 Ани Г. 10.05.2011 | 15:06
Факт е, че в много европейски държави технологиите навлизат с пълна сила в образователната система! Даже някъде, вече започнаха да заменят учебниците и тетрадките с таблети! Което е малко рязко, според мен. Но е факт, че и нашите деца трябва да вървят с развитието на технологиите и да ги използват максимално..все пак това е бъдещето, както се казва.
7 Свежка . 10.05.2011 | 15:03
Такива училища от отдавна има и зад тяхното създаване не стои някакъв законопроект, а силната и отворена към предизвикателствата личност на директора, който работи воден от любовта към учениците си. Аз учих в такова училище и никога няма да забравя подкрепата на директора, когато исках да реализирам една своя мечта. Довери ми се и застана зад мен, въпреки, че не знаеше какъв ще бъде крайният резултат, а той надмина всички очаквания. Мисля, че всички ученици, които имат своя мечта, трябва да могат да я осъществят и развият чрез своето училище. Да подкрепя и съдейства за развиването на таланта в едно дете – това за мен е истинският смисъл на образованието, а не запълването на съзнанието с излишна информация.
6 Илиян Илиев 10.05.2011 | 15:02
М. Иванова, до втори клас съм учил от 7 сутрин до 4 следобед! Имахме голямо междучасие час и половина и гонихме топката в двора на училището и да ти кажа никак не ми беше зле :)
5 М. Иванова 10.05.2011 | 14:59
Илиян, ти като си бил ученик, не си ли ходел на занималня. Пишеш домашните и после играеш до 4-5 часа, зависи до колко е занималнята. Но лично аз, няма как да издържа цял ден в училище, да уча, че и с технологии да се занимавам. Всички знаем, че всяко дете обича да играе и му е трудно да стои мирно или затворено.
4 Илиян Илиев 10.05.2011 | 14:55
Иванка, доста добре ще му се отрази дори :) Така ще се направи по-плавен преход от детската градина, а и няма да бъдат мисъл на родителите си по средата на деня когато свършат занятията им.
3 Иванка Иванова 10.05.2011 | 14:51
Не мисля, че на един първокласник му се отразява добре да прекарва почти цял ден в учене и в училище. Доста натоварена е програмата на нашите деца, от втори клас изучават чужди езици, а те все още не могат да пишат на български език, да не говорим за чужд език. Ако се въведат и компютърни технологии в началните класове, според мен съществува риск да направим децата ни зависи от технологиите.
2 Илиян Илиев 10.05.2011 | 14:49
Много добре предлага да се въведат новите технологии в образованието, ама министъра задава ли си въпроса откъде ще дойдат парите за тези технологии? А както знаят всички те никак не са евтини, така че да му мисли министъра, или по-скоро тоя ще трябва да му отпусне тези пари.
1 Алекс Г. 10.05.2011 | 14:49
Това е бъдещето. Нека да се промени конституцията и новия закон улесни последните технологии, да се използват в образованието. Ако имаме добра образователна система, след години това ще повлияе положително на страната във всички сектори!

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 04:45 Хрусковците анимационен филм /п/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.16...
  • Сега "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.