И с отънял джоб българинът дарява

Общата дарена сума през 2013 г. е над 105,5 млн. лева

по статията работи: Филипа Тодева | 01.10.2014 | 22:00

Близо 39% от българите са направили дарения през 2013 година. Това сочи доклад на Български дарителски форум за даренията през 2013 година. По-голямата част от дарителите – 68%, са предпочели да направят дарения чрез SMS. Основен мотив за подкрепа на кауза е било личното отношение към конкретен проблем, както и обществената значимост на каузата.

Нова възможност за хората да даряват бе и механизмът за редовно дарителство със SMS, въведен от УНИЦЕФ през 2013 г. в партньорство с трите мобилни оператора. През 2013 г. отново имаше нужда дарители спешно да подпомогнат лечението на деца поради влошената работа на Център "Фонд за лечение" в периода октомври–декември.

Друга спешна хуманитарна кампания след месец септември 2013 г. целеше облекчаването на бежанската криза. Въпреки поляризираното обществено мнение огромен брой дарители и локални кампании са събрали средства, дарения в натура и координираха доброволчески усилия в 8-те бежански центъра в страната.

Групи като "Приятели на бежанците” и Refugee support group са успели да организират и разпределят дарения от хиляди граждани. Липсва точна статистическа информация за размера на генерираната подкрепа, тъй като нито една институция, ангажирана с проблема, не събира и анализира такава.

Наред с финансовата подкрепа популярност набира доброволчеството. Сайтът TimeHeroes.org създава все повече възможности да се свързват доброволци с каузи. За миналата година 232 каузи са намерили своите 7267 доброволци през този канал.

През 2013 г. се наблюдава значително увеличение на броя на декларираните пред НАП дарения от граждани – с близо 200% спрямо 2012 г.

Общата дарена сума от компании, еднолични търговци, физически лица и фондации през 2013 г. е 105 565 698 лв. Спрямо 2012 г. се регистрира спад в общия обем на даренията с близо 22%.

Най-много у нас даряват компаниите. 47,13% от даренията са направени от тях. Но за първи път от 5 години насам компаниите бележат спад в инвестициите си за обществото с 24%, сравнено с предходната година. Най-често големите фирми предпочитат да правят дарения в областите образование и наука, култура и изкуство, социални дейности, здравеопазване и спорт. Бенефициентите основно са юридически лица с нестопанска цел, бюджетни предприятия, здравни и лечебни заведения.

Въпреки спада на дарените средства през 2013 г. бизнесът се опитва да поддържа своите общественозначими приоритети и сфери, като запазва проектите, които традиционно подкрепя, но намалява обема на финансиране. С над 50% се увеличава нефинансовата подкрепа (на стоки и услуги) от бизнеса. Само за пример - през последната година "Българска хранителна банка" е въвлякла като партньори 84 компании, дарили 260 т храни в подкрепа на 260 организации и 15 459 души.

Компаниите продължават да даряват най-рядко за човешки права. През 2013 г. по време на хуманитарната криза с бежанците от Сирия малко компании се включиха с дарения, като мнозинството от тях не пожелаха да коментират своите жестове заради нетолерантността на голяма част от обществото по тази тема.

На второ място сред дарителите са международните фондации с дял от 30,8%, а българските са дарили около 16%. 5,43% от даренията са направени от физически лица, а даренията от еднолични търговци са едва 0,56%.

Даренията, направени от българските фондации, бележат ръст с близо 11% спрямо 2012 г. Това увеличение основно се дължи на факта, че български организации са администратори на двете междуправителствени програми – Програма за България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ЕИП) 2009 - 2014 г. и Норвежкия Финансов механизъм и Българо-швейцарската програма за сътрудничество, които и през 2013 г. финансираха редица проекти на НПО.

Даренията, направени от фондации, базирани извън България, са намалели с около 30%, което основно е резултат от приключилите за страната ни програми на Тръста за гражданско общество в Централна и Източна Европа и на Балканския тръст за демокрация.

Фондациите през 2013 г. започнаха да използват различни и иновативни механизми за набиране на средства и привличане на съмишленици. Подобен пример са дарителските кръгове, особено популярни извън София, създадени по модела на британската The Funding Network, обединяваща индивидуални дарители за финансиране на проекти за социална промяна. В България такива дарителски кръгове се организират от Фондация "Работилница за граждански инициативи" в 8 града от страната и за 2013 г. са набрали 133 407 лв. от 419 индивидуални дарители за 42 каузи.

През 2013 г. даренията, направени от едноличните търговци, бележат спад с близо 4% спрямо 2012 г.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Най-хубавите години от нашия живот...
  • 21:30 Спасителят игрален филм...
  • 23:30 Празнично Пасхално богослужение...
  • 00:30 Арт детектив рубрика за лайфстайл и...
  • 00:45 Й.С.Бах: "Йоханес пасион"/2 част/...
  • 01:45 Туризъм.бг /п/
  • 02:45 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 03:15 Спасителят игрален филм /п/ (12)
  • Сега "Бригада Нов дом" - социален проект...
  • 22:00 "Колибата" - драма (САЩ, 2017 г.),...
  • 01:10 "Древно инженерство" - документална...
  • 02:20 "bTV разказва" - документална...
  • 02:50 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 03:20 "Търси се…" - токшоу с водещи Меги...
  • 04:15 "Мистър Пибоди и Шърман" -...
  • 05:10 "Да живее крал Джулиън" -...
  • Сега "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Моят шпионин" - с уч. на Дейв...
  • 00:00 "Розовата пантера" - с уч. на Питър...
  • 02:00 "102 далматинци" - с уч. на Глен...
  • 03:50 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 04:40 "В очакване на Купидон" - с уч. на...
  • 06:00 "Иконостас"
  • 06:30 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.