Агенцията за метрологичен надзор ще следи за опасни водоеми

Започваме изграждането на национална система за мониторинг на водите в реално време, обяви министър Ивелина Василева

по статията работи: Рая Лечева | 18.02.2015 | 12:39
Агенцията за метрологичен надзор ще следи за опасни водоеми
Повече за:

Ивелина Василева е родена през 1969 г. През 1993 г. се дипломира в СУ "Св. Климент Охридски” като магистър английска филология. Има следдипломни квалификации по подготовка, разработване и управление на проекти, финансирани от европейските фондове в Университета за национално и световно стопанство, София и по отчетност, контрол и анализ на фирмената дейност в Стопанска академия, Свищов.

В периода 2004-2007 г. работи, като ръководител на Звеното за изпълнение на проекти във ВиК ЕАД- гр. Бургас. От 2009 г. е заместник-кмет по евроинтеграция и екология на община Бургас. От 2009 г. до 2013 г. е Заместник-министър в Министерството на околната среда и водите. В периода 2013 г. – 2014 г. е член на Комисията по околната среда и водите и Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в 42-рото Народно събрание. През 2014 г. е избрана за депутат, а после и за министър в кабинета на Бойко Борисов.

Г­жо Василева, защо продължава практиката да се поддържат високи води в язовирите заради рибарниците, защо няма санкции?

­Според Закона за водите МОСВ отговаря за управлението и разпределението на водите на 53 комплексни и значими язовира. При необходимост, с месечни графици се прехвърлят води, определят се свободни обеми за поемане на очакван приток и се определят специфични условия към титулярите на разрешителни. Разрешеният лимит може да бъде надвишен при възникване на изключителни обстоятелства. Определянето на обема в даден язовир намалява риска от преливане при преминаване на висока вълна. Обектите и съоръженията, общинска собственост, които се отдават на концесия, трябва да са приведени в изправно състояние. В договора задължително трябва да се включват и отговорностите на концесионерите за техническа безопасност в съответствие с нормативните изисквания.

През 2012 г. завърши разработването на Методика за определяне на свободни обеми в язовирите преди пълноводие и преди високи вълни и на лимити за изпускане на водите от тях. Тя бе възложена от Министерството на околната среда и водите на Националния институт по метеорология и хидрология при БАН. Методиката третира решаването на проблема за запазване на постоянни свободни обеми и или оперативно освобождаване на обеми за язовири. Тя може да се използва както за определяне на притока при издаване на разрешителни за водовземане и ползване на воден обект, така и при пълноводие за определяне на свободни обеми в язовирите. За тази методика са уведомени всички общини и следва да се използва от собствениците и ползвателите при експлоатацията на язовирите.

Кога ще бъде изградена Националната система за управление на водите в реално време, за която говорим повече от година?

МОСВ планира Национална система за управление на водите в реално време да се изгради на три етапа: Първи етап ще завърши с пилотен проект ­ Център за управление на водите в басейна на река Искър, като част от общия център. Втори етап ще направи анализ на резултатите от изградения център в басейна на река Искър и ще подготви проект за изграждане и внедряване на Национална система за цялата страна.

Третият етап ще бъде изграждането на Националната система. Финансирането и реализирането на проекта ще е по оперативна програма "Околна среда 2014 – 2020” по приоритет "Превенция и управление на риска от наводнения и свлачища". По него са предвидени над около 160 млн. лева.

С цел предотвратяване възможността от мултиплициране на евентуални пропуски при установяването на системата, ще се изпълни пилотен проект само за р. Искър. Системата за наблюдение на поречие Искър ще заработи до 3 години.

В момента е готово техническото задание и до месец предстои обявяване на обществената поръчка за избор на изпълнител за пилотния проект – Система за управление на водите в басейна на река Искър.

Продължителността на изпълнението на националната система ще е около седем години. След анализ на резултатите от изградения център в басейна на река Искър, се предвижда и изграждане и внедряване на системата на територията на цялата страна.

Какво е новото в последните промени на Закона за водите?

С решението на МС от 1 декември 2014 г., ще внесем за одобрение в кабинета и впоследствие в НС, законопроект за промяна на Закона за водите. Той ще съдържа предложенията ни, свързани с обособяването на единен национален контролен орган, който да следи за техническото състояние на хидротехническите съоръжения. Промените предвиждат Държавната агенция за метрологичен и технически надзор да поеме контрола по безопасната експлоатация на язовирните стени.

С това държавата ще гарантира, че ще има непрекъснат контрол върху собствениците и операторите на тези съоръжения. Законопроектът съдържа и предложения, свързани с т.нар. предварителни условности, заложени в договора за партньорство с ЕК, които ще дадат увереност, че при източниците на замърсяване на водните обекти, ще има яснота какъв е приносът на всеки един замърсител ­ т.е. ще бъде приложен принципът "замърсителят плаща". Ще се въведат и екологични такси.

Те ще са в съответствие с изискването на европейското законодателство да се намали замърсяването и да се постигне по-чиста околна среда. Това е икономически инструмент, с който целим опазване на количеството и качеството на водите.

Как ще се премине от финансиране на общините към финансиране ВиК дружествата по водните проекти през следващия програмен период?

И през програмен период 2014­2020 г. голяма част от ресурса по Оперативна програма "Околна среда" (около 900 милиона евро) е предвиден за инвестиции във ВиК инфраструктура. С подкрепа по Оперативна програма "Околна среда 2014­2020 г." ще продължи реализацията на мерки за събиране, отвеждане и пречистване на отпадъчните води, за да се постигнат максимален брой агломерации над 10 000 жители. Нуждите от изграждане и реконструкция на ВиК мрежи и съоръжения за пречистване на отпадъчни и питейни води ще се определят въз основа на регионални пред инвестиционни проучвания.

Те ще се съобразят с Плановете за управление на речните басейни и регионалните генерални планове, ще отчетат и проектната готовност от програмен период 2007­2013 г. Бенефициенти за изграждане на ВиК инфраструктура с подкрепа по оперативната програма ще са консолидирани ВиК оператори, като общините ще участват като партньори за реализацията на нови проекти, което ще улесни реализирането на инвестициите. Предвижда се общините да бъдат бенефициенти за проекти, чието изпълнение ще се реализира през двата програмни периода – така наречените фазирани проекти.

Какво ще решава новата работна група за концесията на Банско, какви са вариантите за развитие на курорта?

С решение на Министерски съвет се сформира междуведомствена работна група с експерти от различните ведомства. Имаме воля да бъде решен този дългогодишен казус, но по законосъобразен и балансиран начин, който да дава възможност да се развива туризма, но и да съхраняваме околната среда. За целта, с решение на МС, беше създадена междуведомствена група, която поиска 10 дни удължаване на срока на работата й, за доизясняване на някои ясноти. Концесионният договор е публикуван на страницата на МС.

Каква е визията на министерството за управлението на планинските курорти, обмислят ли се промени на режимите в защитените зони и техните планове за управление?

Компетентното ведомство за формиране на политиката и стратегиите на страната в областта на развитието на туризма, както и по отношение на планинските курорти, е Министерството на туризма.

МОСВ, в рамките на своите компетенции, ще търси балансирани решения по конкретни проекти. С тези решения ще се гарантира и опазването на околната среда, при реализирането на политиките за развитието на туризма. Това се отнася и за планинските курорти. При разглеждане на конкретни проекти, МОСВ ще съблюдава всички законови изисквания и ще се произнесе в зависимост от степента на констатираните въздействия и тяхната допустимост.

В момента се разработват планове за управление на Национални паркове "Пирин", "Рила" и "Централен Балкан", на Природни паркове "Витоша", "Беласица" и "Българка", както и на други защитени територии. В хода на разработването и приемането на плановете се провеждат работни срещи и обществени обсъждания с участието на всички заинтересовани страни.

Какви ще бъдат режимите и ще има ли промени на сега съществуващите режими, ще се решава от Висшия експертен екологичен съвет при МОСВ и от Министерския съвет, който приема плановете за управление на националните и природни паркове.

Швейцария ще финансира ли унищожаването на старите пестициди?

В националната политика за опазване на околната среда са заложени два проекта по приоритетна ос "Околна среда и инфраструктура", изпълнявани по Българо­швейцарската програма за сътрудничество "Екологосъобразно обезвреждане на излезли от употреба пестициди и други препарати за растителна защита с изтекъл срок на годност" и "Проучване и разработване на пилотни модели за екологосъобразно събиране и временно съхранение на опасни отпадъци от домакинства". Те са част от политиката за устойчиво управление на отпадъците. Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) е отговорно за възлагане и контролиране на предпроектните проучвания и изпълнение на проектните дейности. Общата стойност на финансиране на приоритетната ос е 32,2 млн. швейцарски франка (безвъзмездна финансова помощ и национално съфинансиране).

Целта на първия проект е обезвреждане на 100% от негодните за употреба пестициди и препарати за растителна защита с изтекъл срок на годност на територията на цялата страна. Намаляването броя на складовете за съхранението им ще намали опасността от замърсяване на околната среда и ще гарантира спазването на екологичните, здравните и други регулаторни изисквания. Вторият проект предвижда изграждането на общински център за разделно събиране и съхраняване на опасни битови отпадъци (ОБО) в 5 пилотни общини – Съединение, Левски, Созопол, Разград и Шумен, заедно с обслужваните от тях 17 по­малки общини. Петте пилотни общини са с най-висока степен на готовност, които имат определен общински имот за съхраняване на ОБО, класирани по брой положителни оценки по всички критерии. С осъществяването на проекта значително ще бъде намалено генерирането на опасни отпадъци от домакинствата. Това ще доведе до редуциране на здравните рискове за населението на страната.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Служение документален филм...
  • 13:20 Космически гласове църковни...
  • 13:50 Опело Христово - Надгробное ридание
  • 14:00 БНТ представя Патриарх Евтимий
  • 15:00 Иконостасът игрален филм /България,...
  • 16:35 Грижа документален филм /България,...
  • 18:00 Спасението игрален филм /България,...
  • 20:00 По света и у нас
  • Сега "Златно момче" - сериал, с.2, еп.19...
  • 14:00 "Мия и белият лъв" - приключенски,...
  • 16:00 "Като готвачите" - комедия, драма...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • 22:30 "Dancing Stars Extra" - зад...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • Сега "Енканто" (премиера) - анимация
  • 14:50 "Дъмбо" - с уч. на Колин Фарел,...
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" - телевизионна игра
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Ной" - с уч. на Ръсел Кроу,...
  • 00:50 "911" - сериал, сезон 2
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.