Европа трябва да обърне внимание по-решително на социалните измерения на висшето образование, особено на фона на финансовата криза, се казва в доклад на Европейската комисия (ЕК).
Експертите са изготвили документа на базата на националните политики за достъп до висшето образование в общността, финансиране и подкрепа на студентите. Анализирани са данни от образователната система на страните в ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Турция. Целта на този доклад е да се подготви стратегия за модернизация на висшето образование, допълват от Брюксел.
Страните в ЕС трябва да обърнат внимание на системата, така че тя да отговаря на бързата промяна на средата. В частност висшето образование трябва да бъде по-достъпно, например.
Лидерите на общността са записали в своите цели, че до 2020 година 40% от хората на възраст 30-34 година трябва да имат висше образование. В момента този процент е 33 на сто.
Данните обаче показват, че заради кризата в много държави в общността има съкращаване на финансирането за университетите през 2010-2011 академична година, спрямо предходната година. Най-значително то е в Гърция, Ирландия и Исландия (между 8 и 10%). С около 3% се свиват и парите за образование в Испания, Италия, Чехия и Словакия. По този начин се ограничават възможностите за постигане на поставените цели.
От ЕК посочват, че през изминалата академична година в някои държави все пак е имало увеличение на парите за висшето образование – става въпрос за държави като Литва, Лихтенщайн, Австрия, Франция, Финландия и Малта.