Миролюб Столарски за инцидентите с български превозвачи в Гърция

Миролюб Столарски, председател на Асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт, в интервю за БНТ

по статията работи: | 29.09.2010 | 11:43
Повече за:

Водещ: Добро утро отново. Както вече ви обявихме, темата, по която ще говорим сега, е свързана с големите проблеми, които срещат българските превозвачи, българските шофьори на товарни автомобили, които преминават през територията на Гърция, където често биват нападани. Един от последните случаи е от вчера в Кавала, където български шофьор е бил нападнат от 4 леки автомобила със стачкуващи гръцки шофьори на ТИР-ове, които са спрели камиона му, упражнили са насилие върху българския шофьор, след което са счупили и негови камион. По-късно през деня конвой от 25 ТИР-а в района на 50-я км на магистралата Атина-Ламия е бил спрян отново от стачкуващи, които са стреляли с карабина и са повредили така два от ТИР-овете, за които не се споменава с каква регистрация са и дали сред тях има български, че се е наложило да бъдат премествани със специална техника от магистралата. По тези сериозни въпроси сме поканили за разговор г-н Миролюб Столарски. Добро утро.

Миролюб Столарски: Добро утро.

Водещ: Добре дошъл.

Миролюб Столарски: Добре заварил.

Водещ: Сигурно получавате много такива сигнали?

Миролюб Столарски: Всеки ден има такива сигнали. За съжаление, непрекъснато ескалира насилието в гръцките стачкуващи. Аз вече не знам дали повечето от тях са превозвачи или просто са хора, които избиват своята агресия и си я показват по някакъв начин, тъй като 90% от хората, които извършват това нещо, са под въздействието на алкохола. Като се върнем няколко месеца назад, почти година, същите проблеми имахме и с гръцките фермери.

Водещ: С блокадата на границата, която коства много на България.

Миролюб Столарски: Те също, като поседят малко и пият малко алкохол, стават агресивни и в момента имаме чувството, че гръцките превозвачи и гръцките граждани изкарват цялата своя злоба и ненавист срещу преминаващите през тяхната територия.

Водещ: Това в конкретния случай се отдава най-вече на стачката на превозвачите в Гърция, която ще продължи, защото тази нощ те са заседавали, решили са, че ще втвърдят своите позиции, каквото и да значи това. Наш екип беше вчера на Кулата. Ето какво казват нашите шофьори, които излизат от Гърция:

Репортер: На 50 км от Атина близо до град Инофита в капана на пияни гръцки стачници в 2 часа през нощта се озовал Евгени Крамарски. Срещу него се нахвърлили 30-на разгневени мъже.

Евгени Крамарски: Обиколиха ме отвсякъде, почнаха да тропат по ремаркето, три гуми не съм видял кога са ги спукали, с шила ги бяха проболи, спаднаха гумите, брезентът от другата страна ми скъсаха на две места.

Репортер: Евгени се отървал без наранявания, само защото се бил заключил в кабината, докато стачниците вилнеели. Вие потърсихте ли помощ от някой.

Евгени Крамарски: Нямаше полицаи, нямаше никой там.

Репортер: Шофьори разказаха, че гръцките стачници масово проверявали документите и товарите на българските ТИР-ове. Тези, които не се подчинявали, били малтретирани.

„Един колега се е опитал да избяга от тази блокада и са го потрошили от бой”.

Репортер: Български шофьори разказаха, че се страхуват да пътуват през нощта през Гърция. Гръцките стачници, освен че са пияни, са и доста непредсказуеми, не се знае какво може да се случи.

Евгени Крамарски: По магистралата не е опасно, обаче там, където правят стачките, там малко са като диви, видят камион, изскочат насред пътя...

Репортер: Българските превозвачи настояват държавата да се намеси и да ги защити не само заради материалните им загуби, но и защото има опасност и за живота им.

Водещ: Вие вече казахте, че получавате много такива сигнали, имаме ли някакъв брой обобщен и можем ли въобще да знаем колко са те, не всички се обаждат?

Миролюб Столарски: Не всички се обаждат най-вече, което е. Точен брой, както ваши колеги казват какви загуби търпим, още въобще не може да се каже, но факт е, че хората се чувстват, как да ви кажа, ако направим едно сравнение с войната в Югославия и минаването през Гърция, в Югославия беше значително по-спокойно за превозвачите в Гърция.

Водещ: Това е абсурд – минаваме през държава от ЕС, в която не можете да чувствате сигурност. Вие вероятно сте разговаряли с потърпевши, от страна на гръцката страна оказва ли се съдействие ми е интересно?

Миролюб Столарски: Обръщат се на другата страна. Когато има такива случаи и случайно полицай има, се завърта на другата страна, за да не види какво става.

Водещ: Ние вчера се свързахме с говорителя на гръцката полиция Танасис Кокалякис. Ето какво каза той по този въпрос:

Танасис Кокалякис: Точен брой на случаите с насилие над български шофьори на ТИР-ове и нападения над товарни автомобили не мога да ви дам. Това са инциденти, които достигат до полицията, само ако са получени сигнали от шофьорите.

Репортер: Как върви разследването на последния случай на нападнат български шофьор в Кавала?

Танасис Кокалякис: Издирват се още четирима души по случая. Когато сме се натъквали на такива ситуации, където е упражнявано насилие, винаги сме се намесвали, оттам нататък обаче пътищата на Гърция са много, няма полиция абсолютно навсякъде, за да контролира до най-малката подробност какво се случва по пътищата, къде може да има хора, които изведнъж и по свои подбуди започват да хвърлят камъни и други предмети срещу камионите. И тук не става въпрос само за камионите с българска регистрация, а за ТИР-ове, които според стачниците извършват саботаж на стачните им действия.

Репортер: Какви са конкретните мерки, които предприемате вие, за да не се допускат подобни престъпления?

Танасис Кокалякис: На първо място, когато някоя компания го поиска от нас, ние конвоираме ТИР-овете по целия им маршрут. На второ място, разположени са полицейски сили по всички точки, за да се предотвратят подобни нападения. Във всеки случай, в който получим сигнал, започваме незабавни действия, залавяме извършителите и ги препращаме към прокурора. Паралелно молим всеки собственик или шофьор на ТИР, когато има конкретна информация, да съобщава на полицейските патрули, разположени по пътя, за да можем да работим още по-резултатно.

Водещ: Пътищата на Гърция са много, не може да има полиция навсякъде?

Миролюб Столарски: Да, там където има полиция, половината са роднини с тези, които са стачници, и съответно не могат да реагират по адекватния начин. Как да ви кажа, нещата се повтарят, същите действия и от страна на полицията, и от страна на стачниците, както бяха гръцките земеделци – съберат, се, докато е началото на събирането, са добре, като употребят малко повече алкохол, стават най-великите. Но аз се учудвам каква е тази агресия във всички хора в Гърция, всички тези стачкуващи, защото не всички са превозвачи, каква е тази агресия към ЕС, към тези, които толкова време все пак им помагат. Имам чувството, че може би голямата част от тях смятат, че всички са им длъжни.

Водещ: Вероятно начинът на живот през последните години, който доведе и до тази криза, изостря напрежението, аз така си го обяснявам. Сега рязко трябва да се свиват всички разходи, обаче остава проблемът с нашите шофьори и въпросът е, вие имате ли някаква идея как може да бъде решен той, какво да направи държавата?

Миролюб Столарски: Ние веднага реагирахме, като уведомихме нашето министерство, Министерството на транспорта съответно е уведомило външно министерство, което е пуснало официална нота до гръцкото министерство за тези проблеми. Отговор още нямаме на тази нота, но ние поне държим пред нашето министерство, ако продължат тези неща, да се уведоми ЕК в Брюксел, защото в крайна сметка стига българските превозвачи са отнасяли проблемите на гръцките било превозвачи или фермери, реално негативите ги поемаме ние. В годините назад като се върнем, негативите поемат българските превозвачи, позитивите си ги поемат гърците – в крайна сметка трябва да се престане с това нещо.

Водещ: Изострянето, доколкото разбирам, произтича оттам, че гръцките превозвачи смятат, че българските взимат превозите, които им се полагат. Сега е стачка, но независимо от това, напрежението съществува по тази линия. Защото конкуренцията е такава и нашите цени са по-конкурентоспособни от техните. Това ли е причината да се случва, аз се опитвам да разбера?

Миролюб Столарски: Какво значи „полагат”? Това е свободна търговия, свободно придвижване на хора и стоки, това е една от основните насоки от ЕС. Това е една от първите точки, които при създаването на ЕС трябва да се спазват. Българският превозвач е един от най-конкурентоспособните в ЕС, това значи ли, че германските и испанските превозвачи трябва да чупят камионите и да блокират пътищата? Гърция е единствената държава в ЕС, която не допуска чужди превозвачи на своята територия да се регистрират и да работят.

Водещ: Но много гърци са регистрирани тук, доколкото знам?

Миролюб Столарски: Да, изключително много има гръцки фирми, регистрирани, с български камиони работят, но никой от нас не е застанал да каже – не, това си е наш пазар, вие няма да го ползвате. Аз смятам, че това не е цивилизовано от една страна на ЕС да казва – това е наше, вие няма да го ползвате, а пък другото е общо, дайте заедно ще го разделяме. Мисля, че е време да се престане по този начин да се мисли.

Водещ: И понеже на този етап вие не можете да изчислите, както казахте, загубите, които търпим в момента от тези акции, но пък за сметка на това знаем какво се случи през месец февруари, когато беше блокадата, и какви загуби търпяхме тогава, ще изчислим и тези. Ние ще искаме ли обезщетение, какво се случи с тези обезщетения, които щяхме да искаме във връзка с блокадата?

Миролюб Столарски: Връщам се на разговора с говорителя на вътрешното министерство на Гърция. Тогава също ние искахме да заведем дела, имахме снимков материал, където показвахме как има насилие над наши превозвачи от гръцки фермери, тогава ни беше казано – да, кажете ни точно имената, адресите на тези хора, за да можем да отидем да предявим към тях иск. Извинявайте, но ние от България как да им намерим адресите и имената на тези хора, когато ние показваме кадри. Същото ще стане и сега, да се оплачем, но на кого.

Водещ: Т.е. това за нас е кауза пердута, ние не можем да пледираме за...

Миролюб Столарски: За съжаление, е така, няма пред кой.

Водещ: Добре. Това, което каза говорителят на гръцката полиция, че всеки, който иска, може да получи конвой? Разбира се, виждаме от последния ден какво се случи с конвоя, който явно е поискан от някой.

Миролюб Столарски: Конвой, който гърците преценяват колко голям ще бъде в зависимост от колите и се изчаква от 4 до 6 часа.

Водещ: Разбирам, че очакваме чрез тази нота да се предприемат някакви мерки на дипломатическо ниво да се решава този проблем, доколкото е възможно да се решава?

Миролюб Столарски: Надяваме се така да стане, но пак се връщам, вие казвате какви ще бъдат загубите. Да оставим материалните загуби, представете си тези шофьори, които пътуват, какви морални наранявания имат, когато се гаври с тях една група хора.

Водещ: Абсолютен факт и в тази връзка може би трябва наистина да се проведе някакво обучение за това, как да реагират в тези ситуации. Между другото, телефонът на гръцката полиция е 100 и може да се избира безплатно от всеки мобилен телефон, който има роуминг, може би е ценно да го кажем това.

Миролюб Столарски: Да, но нали знаете, че не всеки наш шофьор знае гръцки, а гърците не се славят с това, че знаят езици.

Водещ: Ние ще следим тази тема, защото тя много ни вълнува, надяваме се да бъдат предприети конкретни мерки в полза на това, нещата да вървят по нормалния начин, както се изисква от две цивилизовани европейски държави. Благодаря ви много за това, че бяхте наш гост.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега С БНТ завинаги /п/
  • 02:35 Имате среща с ... Диана Любенова...
  • 03:20 Малки истории /п/
  • 04:20 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 04:50 Отблизо /п/
  • 05:50 Патилата на Спас и Нели детски...
  • 06:55 Денят на храбростта празничен блок
  • 12:00 По света и у нас
  • Сега "Древно инженерство" - документална...
  • 02:30 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • 03:20 "Богатствата на България" -...
  • 03:50 "120 минути" - публицистично...
  • 07:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • Сега "Великден под прикритие" - с уч. на...
  • 03:10 "Цар Лъв" - анимация /п/
  • 04:30 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 05:20 "Зоотрополис" - анимация /п/
  • 07:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 11:00 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Безнадежден случай" - концерт на...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.