Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътре

Петото поколение ще има ниво на оборудване R.S. Line, по-късно през годината чакаме и хибрид

по статията работи: Кристиан Костурков | 06.02.2020 | 14:12
Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътре
Рено Нисан България

След 19 години и 4 поколения с 15 милиона продажби Renault Clio категорично е завоювало редица върхове както за френската марка, така и в автомобилния свят. Само по себе си това показва колко далновидно са гледали инженерите и дизайнерите на марката няколко години преди 1990 г., когато на бял свят се появи първото Clio. И то не като какво да е, а като наследник на превърналото се в годините преди това в легенда Renault 5. Е, явно наистина някой много добре си е свършил работата, че да се стигне до толкова поколения Clio. И така идва 2019 г., през която дебютира петото поколение на компактния градски модел. А в края й то бе официално представено и у нас.

Какво вижда човек, когато погледне за първи път новото Clio? Ами то не е толкова драстично различно от предходното поколение. За което, обаче си има и обяснение. Четвъртата генерация на модела пожъна такива успехи, че в Renault явно са били принудени да прибягнат до едно от правилата в дизайна при автомобилостроенето – когато някой модел е суперуспешен след толкова години, не го пипай много. И ето го резултатът – наистина човек като погледне отвън Clio 5, веднага му става ясно, че това е наследникът на Clio 4. 

Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътреРено Нисан БългарияДа, определено не си говорим за визия в стил фейслифт, но със сигурност при новата генерация намираме много сходства с предходната и по-конкретно с обновената версия на модела от 2016 г. На първо място на очи се набиват фаровете. Те вече са в абсолютна хармония с характерния за моделите на Renault дизайн от последните години. Те са по-стеснени от тези в предишната генерация и притежават "подписа" на марката – С-образните дневни LED дневни светлини. Всъщност Clio стана последният модел на французите, който ги придоби. Освен това още от най-ниското ниво на оборудване при фаровете на колата се разчита само на светодиодната технология.

По средата между тях отново виждаме друг "подпис" на Renault – голямата емблема. При новия модел обаче тя като че ли е слязла малко по-надолу спрямо предишния или с други думи не е толкова сериозно "врязана" в предния капак.

По последния също откриваме доста различния. Той вече не е с толкова меки форми като преди. Устремеността на новото Clio се подчертава чрез 4 релефни линии идващи от челното стъкло към предницата, като двете по-средата някак си сочат към емблемата, а тези от двете им страни – към фаровете. Може да се каже, че подчертават или пък насочват вниманието към промените в дизайна им.

Предната броня е претърпяла видоизменения основно в две направления. Първото е във формата на светлините за мъгла. При тях "гнездото" е станало по-отчетливо и набиващо се на очи, като промяна са претърпели и самите светлини. Втората основна разлика е при въздухозаборникът. Той е запазил трапецовидната форма на предходното поколение, но е с доста по-остро изразени линии, придаващи повече агресия на цялостната визия на предницата.

Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътреРено Нисан БългарияВ обратната посока пък се е развил дизайнът на страничните огледала. Докато при Clio 4 той бе малко по-агресивен, при Clio 5 вече формите са по-овални и меки. Нещо като комбинация от двете е цялостната визия отстрани на новото поколение. Тук отново имаме сериозна дизайнерска подсказка, че това е именно новото поколение на Clio. По-цялостно погледнато основните линии и форми са запазени, но насочвайки вниманието си към детайла, човек веднага вижда разликите. Като например стреловидната линия на предните врати точно под огледалата, по-ясно очертаната дръжка на задните врати (която пак е скрита в края на прозореца и се слива с него), по-тясната лайсна в долната част на вратите, от която е останала само хромираната част, а пластмасовата и издута нагоре от Clio 4 вече я няма. По-ясно са очертани вече и арките на калниците.

Стигаме и до задницата. Тук промените във визията на колата са като че ли най-драстични. Но пак лесно се открива намекът към четвъртото поколение. Ако човек добре познава Clio 4, ще забележи, че формата на задното стъкло и на капака доста си приличат. Но и също, че са "изместени" по-нагоре за сметка на по-масивно изглеждащата броня. Също така хромираната лайсна, подчертаваща преди долната част на капака, сега я няма там, а се е преместила в долната част на бронята – точно над черната пластмаса, в която е вграден хромираният накрайник на ауспуховата тръба. 

Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътреРено Нисан БългарияПриемственост между двете поколения има и в задните светлини. Вероятно повечето почитатели на Renault и последните тенденции в дизайна на марката са очаквали те да заприличат повече на тези в актуалните Megane или Talisman – с характерната форма и светлинни линии (включени дори през деня), излизащи от тях и насочени към голямата емблема в средата. Други пък сигурно са мислили, че ще видят в петото поколение на Clio още по-смелия дизайн на задните светлини като при новия Capture. Но в Clio 5 откриваме нещо като комбинация от тези преди (по отношение на външния контур), но със съвсем леки удължения (като при Megane и Talisman), насочени към емблемата. Тя пък от своя страна отново е доста голяма, а вътре в нея е в градена камерата за задно виждане (за модификациите, които имат такава), както беше и при четвъртата генерация Clio.

Е, хайде стига толкова с еволюцията, нека преминем към революцията. А нея откриваме в интериора на новия градски компакт на Renault. Да, отворим ли вратата, вече едва ли не само размерите подсказват, че гледаме в купето на Clio. В новото поколение почти не откриваме нищо познато от предишното. Да не кажем изобщо нищо. Воланът е тотално променен. Стилът му е доста по-агресивен спрямо преди, макар и да сме го виждали вече в други последни модели на Renault. Бутоните по него (за управление на инфоразвлекателната система, на компютъра, на темпомата и т.н.) са станали повече, което помага за по-малкото отклоняване на вниманието на шофьора от пътя. Долният му лъч вече е изцяло хромиран, а не само с хромиран кант като преди. Традиционно за Renault бутоните за управление на аудиосистемата от волана остават изнесени в отделен малък панел под лоста за чистачките. В дизайна на самия панел, който още от 90-те години не претърпяваше кой знае какви визуални промени, сега вече е доста по-различен.

Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътреРено Нисан БългарияСледващото нещо, което прави силно впечатление, е арматурното табло. То отново е тотално различно спрямо предишното поколение Clio. В синхрон с няколкогодишните тенденции в света на автомобилите, то вече е почти изцяло дигитално. А пък в синхрон с последните поколения на други модели на французите, дизайнът му може да се нарече типичен за тях – с голям скоростомер в средата, от двете страни на който са разположени индикаторите за температурата на двигателя и нивото на горивото, които са доста масивни. В рамите на двете им огледални С-образни линии пък са разположени редица контролни и предупредителни лампи. Естествено, като всеки модерен автомобил, в дисплея на Clio между числата на скоростомера се изобразяват куп информации като радиото, което слушаме, песента, която сме си пуснали, посоката, която ни подсказва навигацията (когато в оборудването я има) и т.н.

Не по-малко драстична е разликата в самото табло. В горната си част то е с по-агресивни, по-ръбести линии, докато в долната те вече са по-меки. Абсолютно нищо общо с преди нямат въздуховодите, които от овални са станали във формата на издължен правоъгълен трапец. При по-високите нива на оборудване те, както и цялото табло, са дори в комбинация от 1-2-3 цвята – според варианта и желанието на купувача за персонализация.

Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътреРено Нисан БългарияМного сериозна разлика виждаме и в централата конзола. На първо място там впечатление прави вече вертикално стоящият дисплей на инфоразвлекателната система, който преди бе хоризонтално разположен. Под него пък има нещо съвсем ново за Clio – т.нар. пиано бутони за бърз достъп до някои от менютата в системата и други функции.

Под тях пък виждаме изцяло новите кръгли контролери за климатичната система, а още по-долу – голяма ниша за дребни предмети, но предимно за телефони. Пространството е достатъчно за съвременните смартфони, а пък точно там са и разположени USB-изходите и AUX-ът.

Тази част от интериора на автомобила е оградена от плътен кант пластмаса с различен цвят, а пространството вътре в нея включва и скоростният лост. Той самият е ограден допълнително с отделен кант в трети цвят, чиято форма е малко нестандартна и доста интересна. Самият скоростен лост е станал по-къс, което го прави по-удобен.

Цялостното усещане при допир на всички споменати по-горе елементи от интериора е по-добро спрямо преди. Имаме по-качествени, по-меки материали в купето, което придава допълнително усещане за комфорт и за автомобил от по-висок клас. В допълнение към това интериорът на Clio може да бъде персонализиран цветово според желанието на бъдещия собственик, чрез което той да усети още по-негов автомобила. Към момента са налични цели 8 цветови комбинации, което си е доста богат избор.

Обратно на тенденциите от последните десетилетия (с много редки изключения) новото Clio не е пораснало спрямо предшественика си, а напротив, дори е станало по-късно. Дължината на автомобила е с 1.2 см по-малка от четвъртото поколение. Купето пък е станало с 8 мм по-ниско. Всичко това обаче не се е отразило негативно на мястото отвътре, даже напротив – в интериорно отношение пространството се е увеличило. Същото се отнася и до багажника, чийто обем е пораснал до 391 литра. Освен това той има двойно дъно, което улеснява пренасянето на по-дребни предмети, които да не се търкалят нанякъде при всеки втори завой. А жабките и нишите за багаж вътре в купето вече са с общ обем цели 26 литра. Благодарение на "снишаването си" самият автомобил е станал по-аеродинамичен.

Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътреРено Нисан БългарияИ като става въпрос за динамика, е хубаво да се знае, че новото Renault Clio идва и с доста голямо разнообразие от двигатели. За българския пазар базовият бензинов двигател е атмосферният 1.0 Sce. Той развива мощност от 75 к.с. и е съчетан с 5-степенна механична предавателна кутия. За любителите на по-динамичното шофиране се предлага отново 1-литров, но TСe турбодвигател със 100 к.с. мощност и 160 Nm въртящ момент. Моторът заменя 0.9-литровият от предишното поколение, който беше с 10 коня и 20 нютона по-слаб. Засега TCe 100 се предлага само с 5-степенна механична скоростна кутия, но в бъдеще ще има възможност да се съчетава и с автоматична X-TRONIC от най-ново поколение.

Върхът на сладоледа в бензиновите мотори на петото поколение Clio е новият за Renault 1.3 литров TCe GDF, който вече видяхме при някои модели на алианса Renault-Nissan. Той е с мощност 130 к.с. и въртящ момент от 260 Nm. Предлага се единствено в съчетание със 7-степенна автоматична кутия EDC. Така най-мощното Clio ускорява от 0 до 100 км/ч за 9 секунди.

При дизелите автомобилът разчита на добре познатия и високо реномиран 1.5-литров dCi двигател. Доказал се във времето назад като силно надежден и икономичен, при новото Clio той се предлага в два варианта на мощност. По-слабата е от 85 к.с. и 220 Nm въртящ момент, като в тази комплектация автомобилът е предназначен по-скоро за любителите на кротко и икономично шофиране. За предпочитащите повече динамика за препоръчване е вариантът със 115 к.с. и 260 нютона. И при двата варианта автомобилът идва с 6-степенна ръчна предавателна кутия.

Говорейки за двигатели и задвижване обаче трябва да се спомене нещо много важно. През тази година ще се появи и хибридна версия на Clio – нещо, което досега не се бе случвало на този модел, а и на почти никой от класа. За задвижването си хибридното Clio E-TECH ще разчита на специално преработен за целта 1.6-литров безнинов мотор, който ще бъде допълнен от два електромотора. Автомобилът ще бъде оборудван с 1.2-киловатова батерия. От Renault обещават, че въведената хибридна технология ще даде възможност до 80% от шофирането в града да бъде изцяло в електрически режим, което ще доведе до значително спестяване на вредни емисии за природата, но и на пари за шофьора. Естествено тези обещания се отнасят до водачите, които използват автомобила си в градското ежедневие при сравнително стандартни условия, а не го карат като такси, например. 

Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътреРено Нисан БългарияРеволюцията в новото Clio продължава с пълна сила по отношение на оборудването, системите и асистентите за водача. Вече не е изненада за никого, че по-малките автомобили получават технологии, които са били характерни доскоро за по-големите и луксозните. В случая налице е същата тенденция. Според производителя, автомобилът може да се похвали с най-всеобхватния набор от системи в помощ на водача в своя сегмент. Новост е решението системите да се групират в три категории, като тези за шофиране и паркиране са сложени под общата шапка Renault EASY DRIVE, а тези за сигурност и безопасност се разглеждат отделно.

Новото Clio притежава оптимизирана конструкция на купето, променена структура на седалките и предпазни колани, проектирани да осигуряват оптимална опора за всички пътници и на всички седалки. Така се осигурява адекватно на съвремието ниво на сигурност както за пътниците, така и за останалите участници в движението. Като към това се добавят и цялата гама системи в помощ на водача, автомобилът получи пълния комплект от 5 звезди при тестовете на Euro NCAP.

Новостите в Clio включват 360-градусова камера за заден ход/паркиране (шофьорът разполага с т.нар. птичи поглед). Самият асистент за паркиране (перпендикулярно, успоредно и диагонално) пък вече разполага с цели 12 сензора, обгръщащи автомобила, които предупреждават водача за препятствия от всички страни.

В същото време малкият градски автомобил е оборудван и с активна система за аварийно спиране. Тя работи не само в случай, че колата отпред набие рязко спирачки, но и при засичане на велосипедист или пешеходец. Последното е новост за Renault изцяло, а вероятно не е случайно, че французите са решили да ни представят тези системи именно чрез новото Clio. В допълнение тя работи не само през деня, но и през нощта.

Най-сериозната еволюция, че даже и революция, на асистентите обаче са системата за поддържане на лентата на движение и тази за автоматично спиране и потегляне в градските задръствания. Последната - уникална не само за колата, но и за сегмента. От Renault подчертават, че този именно асистент е първа стъпка към бъдещите автономни автомобили на марката. Петото Clio е пионер в това отношение, а след него и в близко бъдеще ще се появят още 14 автомобила Renault с тази система.

Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътреРено Нисан БългарияПо отношение на асистента за поддържане на лентата трябва да се отбележи, че той функционира дори при скорост от 160 км/ч. Ако пък се наложи спиране, системата активира спирачките, ако усети, че водачът не се намесва навреме. Трябва да се отбележи обаче, че тя е налична само при колите, оборудвани с автоматична трансмисия EDC. Също така тя работи в допълнение на адаптивния круиз контрол, който познаваме от предишни модели на Renault. Самият темпомат пък е способен да поддържа скоростта, да я намалява при нужда и отново сам да я увеличава до скорост на движение до 170 км/ч. Което също е еволюция. Всичко казано дотук обаче трябва да се подкрепя чрез вниманието на шофьора. За да разчита на тези асистенти, той не трябва да пуска волана. Ако го направи, първо ще бъде предупреден със сигнал, а впоследствие, ако не поправи поведението си, достъпът до тези системи ще му бъде "отрязан". Работещата в синхрон със споменатите дотук система за следене на лентата пък се активира при скорост от над 60 км/ч. Тя също първоначално предупреждава водача, че пресича маркировката без да е подал мигач (ако е подал – не се включва), а ако той не реагира, колата сама се връща в правилната траектория. 

Какво обаче е един съвременен автомобил без впечатляващи мултимедийни системи? Е, новото Clio също има с какво да се похвали и отново е "откраднало" нещо от по-високите класове. Малкото градско Renault пристига с изцяло новата такава платформа Easy Link. Колата е оборудвана с нея и в двете версии на дисплея в централната конзола, като при малкия – 7-инчов, тя може да бъде с или без навигация, а в големия – 9.3 -инчов, винаги върви с навигация. Независимо от кой вариант е обаче тя е съвместима с всеки смартфон благодарение на Android AutoTM и Apple CarPlay. Самият Easy Link е с изцяло нов интерфейс, който е по-лесен за управление, а има и опция за персонализиране на част от екраните и менютата за по-лесен достъп или просто, за да е в синхрон с личните предпочитания на човека. Освен това платформата върви с безплатна актуализация, а също така и сама се обажда на тел. 112 при инцидент. Последната функция е налична във всички нива на оборудване на новото Clio.

Какво е обаче една инфо-развлекателна система без качествено озвучаване. И при новото поколение на Clio откриваме специално разработена аудиосистема от Bose. Естествено не става въпрос за базовото ниво на оборудване, но тя е налична и не само при върховото. Самата система е доработена специално за новата генерация на автомобила, като има и някои допълнителни високоговорителя и изцяло нов субуфер. Последният вече не е вграден в багажника, за да не е намалява обема му, а е в задния панел до облегалка вляво. Благодарение на всичко това е постига много по-добър, качествен и кристален звук.

Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътреРено Нисан БългарияПри по-високите пък новото Clio притежава и Multi-Sense технологията за персонализация както на интериора на автомобила, така и на пътното му поведение. По отношение на първото шофьорът може да избере между 8-те цвята на амбиентното осветление – бял, син, електриково син, жълт, оранжев, червен, зелен и лилав. А за поведението на самата кола имаме познатите режими Eco, който намалява разхода на гориво и вредните емисии, но и "спъва" леко колата, Sport, който прави нещата по-динамични и пъргави, както и My Sense. Последният се включва по подразбиране и шофьорът сам може да персонализира настройките на волана, двигателя, педала на газта. Освен това при смяна на режима се променя и визията на дисплея, който заменя традиционните аналогови уреди като скоростомер, оборотомер и др. в арматурното табло. Също така всеки от трите режима върви с конкретен цвят на амбиентното осветление, но както уточнихме те могат да се променят според предпочитанията на шофьора. И така, например, при спортен режим може да бъде избран друг цвят, а не автоматично включващият се червен.

И като говорим за нива на оборудване, не може да не споменем, че при новото Clio за първи път се появява R.S. Line. Стратегията на Renault е постепенно това ниво да измести съществуващото GT-Line. Както подсказва и самото име, тук ще си говорим за много по-спортна визия и екстри, характерни за моделите, върху които са поработили и експертите от Renault Sport и дори болидите на французите от Формула 1.

Новото Clio – еволюция отвън, революция отвътреРено Нисан БългарияПо отношение на екстериора новото Clio R.S. Line притежава характерни белези на моделите R.S. - специални брони, въздухозаборник с решетка в стил пчелна пита, фарове за мъгла в стил R.S., специални 17-инчови алуминиеви джанти и др. Вътре в купето пък Clio с това ниво на оборудване ще бъде със спортни седалки с подсилени странични опори, в интериора ще има карбоновите вложки, воланът ще е облицован с перфорирана кожа, естествено и с лого R.S., спортни алуминиеви педали. А тапицерията ще бъде черна на цвят, но както е при R.S. - с червени шевове и кантове.

Естествено всичко си има и цена. Тези при новото Clio може да се каже, че са сред атрактивните за класа. Базовата версия с 1-литров бензинов двигател със 75 к.с. и 5-степенна ръчна скоростна кутия ще се продава у нас срещу 23 990 лв. Дизеловата алтернатива, която е със същата трансмисия, но с 10 к.с. по-мощна, струва 29 090 лв. Споменатата вече чисто нова линия на оборудване R.S. Line с най-мощният бензинов мотор със 130 коня и автоматична трансмисия с двоен съединител пък се продава срещу 37 690 лв. По-слабият вариант със 100 бензинови кончета и 6-степенна ръчна кутия пък струва 32 190 лв. Цената на най-мощната и най-оборудвана дизелова версия пък е 33 990 лв. 


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Сутрешен блок
  • 09:00 По света и у нас
  • 09:15 Култура.БГ
  • 10:15 100% будни предаване за...
  • 11:15 Бързо, лесно, вкусно /п/
  • 11:45 Телепазарен прозорец
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Препрочитаме Вазов кампания на...
  • Сега "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Шоуто на Николаос Цитиридис" /п./
  • 13:30 Премиера: "Обещание" - сериал, с.2...
  • 14:50 "Спасители в планината" - сериал,...
  • 16:30 "Домашен арест" - сериал, с.2 еп.12
  • 17:00 bTV Новините
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе"- предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Госпожа Фазилет и нейните дъщери"...
  • 13:30 "Остани с мен" (премиера) - сериен...
  • 15:00 "Черна роза"(премиера)- сериен филм
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Плюс - Минус" - публицистично...
Пръст от цяла България носят в търновскатата Църква "Св. Никола" от ВМРО Това ще стане по време на тържествената сесия на парламента утре в старопрестолния град

Анкета