Пътниците в автобуса, който изгоря на магистрала "Струма" са екскурзианти, които са били на пазар и има опасения, че са си накупили пиротехнически изделия за наближаващите новогодишни празници. А те са леснозапалими. Това каза в "Тази сутрин" по бТВ председателят на Асоциацията на вещите лица и експертите проф. Симеон Ананиев.
"Статистиката е показала, че в новогодишните празници има много пожари вследствие на пиротехнически средства. Какъв е източникът на пожара, ще каже експертизата. Възможно е и искра в двигателя от спукана гума", добави той.
"Нямам спомен да има пътен знак, който да сигнализира, че в участъка на катастрофата на АМ "Струма" има отбивка. И да има, знакът трябва да е такъв, че да се забележи", изтъкна шефът на Асоциацията на вещите лица и експертите.
Той допълни, че няколко пъти се е обърквал на това място и е бил на косъм да влезе в т.нар. отбивка за почивка, която не е сигнализирана, има завой, има и денивелация.
"Беше се наложило да завия рязко наляво. Там видях още един път. Нямаше сигнализация или поне аз не я видях. Изведнъж пред мен има много шосета и кое е моето...завивам рязко. Тогава имаше един автобус. Шофьорът беше от Дупница. Той помисли, че съм го засякъл и след това ме настигна. Искаше саморазправа", разказва професорът.
"Отбивката за почивка в завой по съвсем друг начин трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя", допълни експертът.
"Когато се стигне до произшествие, независимо в каква сфера и се стигне до съдебно дело, основната роля да се изяснят причините е на експертите", обясни той.
"Опитът показва, че напоследък се формират екипи от т.нар. комплексни експертизи, в които участват различни експерти", заяви Ананиев и обясни, че има шест основни експертизи, които трябва да се направят.
По думите му първата е експертиза за проектирането на пътя, като има европейски директиви. В едно такова проектиране има наклони, настилки, сигнализации. Прави се сравнителен анализ, обясни той.
Втората точка е изпълнение на строителството, каза проф. Ананиев.
"Какво е техническото задание - има случаи, в които се оказва, че отдолу вместо да се сложи чакъл, се слага минен отпадък със сяра, който водата го разяжда и пътят пропада. В този участък пътят не е от най-добрите. Третата експертиза е превозното средство – кога е произведено, технически паспорт, има ли лиценз, има ли ограничител на скоростта", обясни експертът.
Той допълни, че за автобусите имат ограничител на скоростта, а редовна практика на Балканите и да се маха ограничителят. Ананиев каза още, че винаги трябва да има двама водачи, които да почиват на три часа, по нашите стандарти – 4,5 часа. Тахошайбите са с две карти, но при експертизите понякога се установява, че има само един шофьор, отбеляза Ананиев.
"Може да се окаже, че вторият шофьор е жив и здрав в Македония, само са му взели картата. Аз съм участвал в такива експертизи", допълни той.
Четвърта експертиза е пожарната експертиза – да се докаже къде е бил пожарът, какви са възможните варианти, заяви Ананиев.
Петата експертиза е логистическата – каква е нормативната база, кои органи какво извършват, каза още професорът.