Колона от над 150 автобуса премина днес през центъра на столицата в знак на протест срещу сивата икономика. По данни на Националното сдружение на автобусните превозвачи делът на вътрешните нерегламентирани превози е над 50% от транспорта и около 70% - при международните превози. Протестиращите настояват държавата да предприеме мерки срещу нелоялната конкуренция на незаконните автобусни превозвачи.
Шествието тръгна от Горубляне, мина през бул. "Цариградско шосе”, бул. "Цар Освободител”, бул. "Мария Луиза”, а крайната им спирка бе Централната автогара. Колоната от автобуси е доста дълга - от хотел "Плиска” до Софийския университет "Св. Климент Охридски". На първия от автобусите е закачен плакат: "Не на сивата икономика”. В протеста участват и маршрутни коли. Шествието образува огромно задръстване на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви” в двете платна в посока Сточна гара.
С окачени на предниците на автобусите си плакати "Не на сивата икономика” и "НСАПБ – протест” шофьорите бавно насочиха возилата към централната автогара. А протестът предизвика сериозно задръстване в града.
"Истината е, че ние от години алармираме институциите за огромния дял на сивия сектор в бранша и затова, че в сайтовете за споделени пътувания се рекламират редовни линии с час на тръгване, място на отпътуване, цена - нещо, което е абсолютно неприемливо и в никоя европейска държава не само, че не се случва, а и не може някой и да си помисли да се случи", заяви за БГНЕС собственикът на "Ивкони" Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи.
Фирмите за автобусни превози настояват държавата да създаде условия за лоялна конкуренция и за нормална работа, защото в момента работят в условията на изключително неконкурентна среда, каза и Магдалена Милтенова, член на сдружението. "Такова ескалиране на нерегламентирания превоз не е имало през годините”, категорична е тя.
Ивайло Константинов заяви още, че днешният протест тръгва от това, че е имало медии, които са видоизменили исканията на превозвачите и са ги адресирали към сайтовете за споделени пътувания. "Претенции, каквито ние не сме имали, защото в класическия си вид споделеното пътуване означава нещо съвсем различно от това, към което ние претендираме”, обясни той.
Според него единият от проблемите, които са довели до ескалирането на напрежението, е и обявеното намерение на Министерство на регионалното развитие и благоустройството чрез Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да въведе т.нар. "тол такси” за автобусите - нещо, което категорично не отговаря на техните възможности като поемане на допълнителен разход. Той обясни, че България е една от страните с липса на оператори в 60 общини на фона на 50% фалирали фирми в сектора.
В сряда предстои среща на автобусните превозвачи от 16.30 часа с ресорните министри от МВР, Министерство на финансите, Министерство на транспорта, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Министерство на труда и социалната политика, на която ще се обсъдят исканията на превозвачите.
"Ако исканията ни не бъдат чути, ще проведем много по-голям протест на 10 май", предупреди Милтенова.