Продуктите на дребните производители ще са по-близо до потребителите. Промени в законодателството ще позволят повече фермери да предлагат продукцията си на пазара.
Стоян Стоянов от село Зимевица гледа малко над 100 овце. От май започват най-силните месеци на млекодобив, когато семейството приготвя най-много сирене. За момента сиренето е само за тях, защото не е приключила регистрацията им по наредбата за директните продажби от производител. "За да стане това нещо, минимум 20 000 лева ще трябват”, казва Стоянов, пред bTV.
Промените в законодателството, които се очаква да влязат в сила до края на месеца, трябва да улеснят достъпа на производителите до пазара. Предвидено е почти двойно увеличение на количествата, които стопаните ще могат да продават, както и разрешение за продажба в съседен административен район.
Ще може да се ползват мобилни мандри, които да обработват млякото директно на пасището, както и мобилни витрини за предлагане на стоката.
"Мобилните хладилни витрини дават възможност на производителите да представят своята продукция, позиционирайки я на различни места. Тоест скъсява се връзката между фермера и крайния потребител”, обясни Деница Ковачева от Министерството на земеделието.
Контролът на стоката остава в Агенцията по храните, като в случая с млякото то се тества 2 пъти месечно.
"В момента интересът към домашното производство е много голям. Той се шири в един обхватен пазар - от тротоарната търговия с бутилки мляко през интернет доставките на част регистрирани, част нерегистрирани производители фермери, до чисто домашната продукция, която бабата на село прави и праща на внуците си и на децата си в града”, казва Мирослава Дикова, ръководител на проект "За Балкана и хората”.
Регистрираните до момента фермери, които могат да продават сами продуктите си, са по-малко от 500. Сред тях най-много са пчеларите.