Производителите, чиито стоки са само в отделни региони, не могат да отговорят с количество за големите хипермаркети. По тази причина до Нова година голяма част от големите вериги са поели ангажимент да има конкретни щандове за регионални производители.
Това заяви министърът на икономиката Драгомир Стойнев след срещата със съюз "Произведено в България" относно миналогодишната практика около коледните и новогодишните празници за промоции да се налага българското.
Преди два месеца около 3-4 търговски вериги имаха промоции на българско производство и смятам това за съвсем нормално. Имах среща с ръководствата на всички големи търговски вериги през летните месеци и с тях се обединихме около мнението, че може би липсата на диалог е основна причина за създалото се напрежение между български производители и търговски вериги, подчерта Стойнев.
Така ако един производител от област Хасково не може да покрие с количество всички обекти на големи търговски вериги в страната, но за област Хасково той може да има щанд за регионални производители. По този начин, хората, които искат да си купят стока и от български производител, ще могат да го направят. По думите му производителят трябва да има необходимите сертификати за качество.
Стойнев подчерта, че от страна на търговските вериги няма начин да има натиск върху производителите – България е с пазарна икономика и е нормално да има свободна конкуренция.
С тези действия стават видими намеренията на държавата да се фокусира върху проблемите на малкия и среден бизнес и желанието ѝ да помага на бизнеса, стана ясно от изказването на председателя на сдружението "Произведено в България – съюз на малкия и среден бизнес" Лукан Луканов при подписването на споразумението с министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев.
Според Луканов в България темата за малкия и средния бизнес е консенсусна между всички политически сили – всички подкрепят години наред бизнеса, но досега беше само говоренето. Подписаният документ е за обединяване на действия за защита на българското производство и осигуряване на условия за реализацията на произведените в страната стоки и услуги.
Фокусът на държавата върху този вид бизнес, който е гръбнакът на икономиката ни, трябва да мине през закона за насърчаване на малките и средните предприятия, през една нова стратегия за развитие на малките и средните предприятия, основана на Small business act на Европейската комисия.
Ние поставихме един изключително важен въпрос, който касае критериите за малките и средни предприятия, които за Европа са еднакви, но те пречат за усвояване на средствата по програма "Конкурентоспособност и иновации".
Поискахме държавата да предприеме мерки в Брюксел – да бъдат променени тези критерии с оглед повече наши предприятия да получат достъп до европейско финансиране, каза още Лукан Луканов. По думите му, при еднакви критерии за държавите членки на ЕС по несправедлив начин се използват европейските средства.