Защо идването на IKEA в България е хубаво

27.08.2011
Вестник Капитал публикува няколко тематични статии, свързани с идването на шведския гигант в България. Посочени са положителните черти (повече избор и по-ниски цени за потребителя), както и лошите, че сегашните компании в сектора ще се сблъскат с конкурент от висока класа, което може да предизвика фалити или двуцифрен спад на оборотите им. 

Всъщност чисто икономически в дългосрочен план навлизането на голям играч, който предлага нов (евтин и качествен) модел на продажби няма да навреди на икономиката, а дори напротив ще я стимулира.

Унилостта за един бизнес е едно от най-лошите неща, които могат да му се случат. По времето на социализма продажбите бяха гарантирани - поръчки от СССР, от държавата и т.н. (Държавните) фирми тогава нямаха стимул да се развиват, да предлагат иновативни методи или да бъдат по-ефективни - всичко, което произвеждаха им беше гарантирано, че ще намери пазар. Никой не заплашваше пазарния дял на фирмите, защото конкуренция реално нямаше.

На другия полюс, всеки който е бил малко по на запад, особено в САЩ, знае, че когато има конкуренция фирмите трябва да излязат от унеса си и да намерят най-доброто, най-ефективното, най-евтиното и в същото време качествено решение(продукт) за да останат на пазара. В тази връзка съществуват какви ли не купони, ваучери, rebates, и други схеми, които привличат клиенти и ги карат да купуват. (Например отстъпка от 50%, която получаваш до 2 месеца след покупката или отстъпка от 50%, която можеш да използваш в същата верига). И не е вярно това, че покупателната способност на българина е строго ограничена за всяка една покупка - именно иновативните модели на продажби карат човек да купува не винаги само това от което има нужда, но и много други неща. Например изключително много хора си купуват/сменят мобилните апарати всяка година, пенсионери тичат да купуват евтини банани, въпреки, че последната година не са имали нужда от този продукт и спокойно могат и без него. Жестоката конкуренция сред хранителните вериги се усеща - техните обороти се увеличават, клиентите са още по-доволни. Бензиностанциите също започнаха да се бият за клиенти на дребно - промоции, отстъпки, талони за събиране на точки/букви и т.н.

В този смисъл конкуренцията събужда икономическите субекти. Кара ги да започнат да мислят как могат да бъдат по-ефективни и как да печелят повече клиенти. Предлагат се иновативни подходи и методи, с което самите фирми стават по-конкурентоспособни.

Така, че чакаме отговора на другите мебелни компании в България. И по-добре да побързат, защото края на септември, когато IKEA ще отвори врати наближава.


Източник: Калоян Колев

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва с Георги Любенов
  • 11:00 Туризъм.бг
  • 11:30 Опитай света... с Ханес
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Бразди
  • 13:15 Иде нашенската музика
  • 14:15 Чешити
  • 14:30 Религията днес
  • Сега "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 11:30 "Светът на здравето" - здравно...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "На един черпак разстояние" -...
  • 15:30 "Приятели" - сериал
  • 16:00 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • 17:00 "Животът по действителен случай" -...
  • Сега "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Костенурките нинджа" - с уч. на...
  • 14:30 "Момичето на отбора"- с уч. На...
  • 17:00 "Съдби на кръстопът" - предаване на...
  • 18:00 "Ничия земя" - предаване
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.
Валидни за 20.02.2025
 1 USD = 1.87448 BGN  100 JPY = 1.23466 BGN  1 GBP = 2.36103 BGN  1 CHF = 2.07295 BGN
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.