Въпреки зараждащите се промени в потребителското поведение при някои групи клиенти, цената продължава да бъде основният мотив при вземането на решение за покупка, независимо от произхода на търговеца. Това разкрива Габриела Руменова, основател на онлайн платформата "Ние, потребителите", в интервю за списание "Мениджър". Същевременно, лошото качество на продуктите се оказва водещата причина за разочарование, което води до трайна промяна в потребителските навици.
"Един потребител може да реши да купи от даден търговец, но когато не хареса продукта, по-вероятно е да не се върне при него за повторно пазаруване", споделя Руменова. Според нея, значение за последваща неудовлетвореност от покупката имат и така наречените "тъмни модели" на китайските платформи – различни форми на нелоялни търговски практики, които не позволяват на потребителите да получат пълна информация за продавача, характеристиките на продуктите и крайната цена.
Експертът по потребителска защита обяснява, че мнозинството от хората се стремят към възможно най-ниските цени, оставяйки на заден план качеството на продуктите и изграждането на доверие към определен бранд или търговец. "Като членове на едно консуматорско общество, те действат досущ като номади, тръгнали на лов за най-изгодните оферти и готови във всеки един момент да сменят ареала си, ако "ресурсите" се изчерпат", пояснява Руменова.
Още по-сериозен проблем, според нея, е че потребителите често не осъзнават връзката между цена, качество и безопасност. "Съществена част от качеството на продукта е неговата безопасност, най-ниската цена не е икономически най-изгодната за тях сделка, а цената обикновено има пряко отношение към качеството и безопасността на стоките", подчертава експертът.
Габриела Руменова обръща внимание, че безопасността на стоките включва не само видимите недостатъци като лошо качество на материалите, но и скрити несъответствия – химически рискове, ненадеждна изолация на части под напрежение и други потенциално опасни елементи.
Доверие и фалшиви отзиви
Друг важен аспект при изграждането на доверие към качеството на продуктите, според Руменова, е минимизирането на проблема с фалшивите отзиви. Това включва премахване на автори на измамни оценки и замяна на рецензиите с проучвания на клиенти. Фалшивите мнения представляват проблем не само за лоялната конкуренция между компаниите, но и за потребителите, които могат да бъдат подведени при своя избор.