Частната железопътна компания "Ивкони Експрес", свързана с автобусния превозвач "Юнион Ивкони", получи официално лиценз за извършване на железопътен превоз на пътници в България. Разрешителното е издадено на 11 февруари с подпис на министъра на транспорта Гроздан Караджов, според информация от документацията на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".
"Ивкони Експрес" се превръща в третия частен оператор, който ще се конкурира със затъналото в проблеми държавно дружество "БДЖ – Пътнически превози". До момента лицензи за пътнически превози имат още частните компании "Пимк Рейл Експрес" и "Рейлимпекс".
Намеренията на "Ивкони Експрес" да навлезе в железопътния сектор станаха известни още от края на миналата година. През октомври компанията подаде необходимите документи за получаване на лиценз, който сега ѝ позволява да извършва превоз на пътници, но само с локомотивна тяга.
От компанията вече обявиха конкретните си планове - да оперират по две основни железопътни направления. Първото е от София до Варна с междинна спирка в Горна Оряховица, а второто - от София до Бургас със спирка в Карлово.
Стартирането на услугата е планирано за началото на активния туристически сезон през 2025 година, което означава през летните месеци. Превозите ще се изпълняват предимно през почивните и празничните дни, когато има най-голямо търсене.
Предстоящи промени в сектора
На фона на навлизането на нов частен оператор, тази година се очаква да започне и процедурата за избор на нов железопътен превозвач на пътници. От изказванията на бившия министър Красимира Стоянова стана известно, че новият държавен договор ще бъде със срок от 8 години и ще бъде разделен на три отделни лота.
До момента настоящият министър на транспорта Гроздан Караджов не е коментирал публично дали предвижда промени в тази процедура и в изискванията към бъдещите оператори.