41% от 15-годишните българчета имат проблеми с четенето

Страната ни е на първо място в Европейския съюз по този показател

по статията работи: Петя Михайлова | 11.07.2011 | 14:28

41% от 15-годишните в България имат затруднения с четенето, което извежда страната ни на първо място в Европейския съюз по този показател.

Румъния ни следва със сходен резултат – 40 на сто, като за Евросъюза средният процент на 15-годишните ученици със слаби резултати по четене е наполовина по-малък - 20%.

Данните са от първото по рода си паневропейско проучване и бяха представени в Брюксел от еврокомисаря по образованието Андрула Василиу, цитирана от БНР. Тя определи ситуацията в България и Румъния като "много тревожна".

Според нея това се дължи най-вече на липсата на квалифицирани учители и специалисти, както и на начина, по който се правят учебните програми.

Андрула Василиу добави, че Букурещ вече е започнал образователна реформа и такава се очаква и у нас. 

Еврокомисарят се надява двете страни да се справят проблема, като Европейската комисия е готова да им окаже помощ.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


35 Криси Митева 11.07.2011 | 17:14
Мариана, там няма къде да ни пипнат, защото нашите българчета математици са едни от най-добрите в света! Ето и миналия месец се завърнаха 6-ма млади гении спечелили ОТНОВО първите меса от Олимпиадата в Кипър! Това беше Олимпиада за деца до 15 години! И каквото и прочуване от тук нататък да правят някакви измислени европейски прочувания, не мисля че бих му повярвала, даже и н 10%.
34 Станимира Георгиева 11.07.2011 | 17:14
Чисто статистически отново! "Традиционно побеждаваме страни като Франция, Германия, Англия, които са световни центрове на математиката. През 1998 г. в Тайван сме втори, а през 1999 г. и 2000 г. при участие на повече от 80 държави сме пети. За особени постижения международното жури на олимпиадите присъжда т.нар. специални награди. От 1987 г. насам са връчени само две такива награди, като и двете имат български адрес. Международните олимпиади по информатика са с по-млада история. Те датират от 1989 г., когато ЮНЕСКО възлага на нашата страна домакинството на първата олимпиада. И тук успехите са впечатляващи. В 12 издания сме спечелили общо 6 златни, 14 сребърни и 16 бронзови медала. "
33 Ива Хинова 11.07.2011 | 17:13
Данчо Георгиев, така е като всичко се оценява с тестове, които въпреки претенциите за максимална безпристрастност при оценяването, не стимулират децата да развиват логическо си мислене, да формулират добре мислите си и т.н., не можем да очакваме от тях да разбират добре чужди текстове при положение, че те първо - не се запознават с достатъчно такива и второ – писменото изразяване им куца.
32 Стамена Георгиева Георгиева 11.07.2011 | 17:09
Като виждам колко са умни всички туристи, които идват в България на почивка ми става ясно колко им е наред образованието. Те нямат никаква обща култура, не знаят изобщо какво има в страната ни и как живеем тук. Може да се правят на много интелигентни, но ние за разлика от тях знаем и се интересуваме от живота на останалите народи. Кой е по-образован?
31 Данчо Георгиев 11.07.2011 | 17:04
Разбира се, че не са по-умни западнячетата разглезени, основния проблем е системата и отношението към науката изобщо. У нас се обучават фактолози, а не мислещи хора. И това не е въпрос на пари.
30 Мариана . 11.07.2011 | 16:59
Ето накратко какво представлява самото проучване, какви групи обхваща, както и примерните тестове - http://www.ckoko.bg/content/view/31/152/lang,bg/ Всяка година сме на дъното на класацията, а догодина децата ги очаква и грандиозно такова проучване, насочено основно към компетенциите им по математика... Не ми се мисли какви резултати и изводи ще изкарат тогава.
29 Петър Стоянов 11.07.2011 | 16:56
Лично аз имам впечатления ,че българските деца като цяло са много любознателни и високоинтелигентни. Друг е въпроса, че сме бедни и нямаме пари за образование. Грешката е в държавната политика, държавата трябва да отпуска повече пари за образованието. А тя не го прави - ето от тук идва лошото впечатление, което правим на западноевропейците. Много са ни умни, и добри, и начетени нашите деца!
28 Иван Цветков 11.07.2011 | 16:55
Ееее, не толкова черногледо! 500 години сме устискали на какво ли не, че сега ли ще ни затрият? Не се давам толкова лесно!
27 Borislav Bonev 11.07.2011 | 16:51
Абе, Ванка, то цялата ни работа е такава, но реално всичко тръгва да се разрушава именно от образователната система, после е здравната и накрая финансовата и така след време си заминаваш и като държава, и като нация - неизбежно е!
26 Стамена Георгиева Георгиева 11.07.2011 | 16:49
Има много млади хора, които искат да станат учители. Проблема не е чак толкова в ниското заплащане, защото заплатите в цялата страна са ниски, а в това че няма места в училищата или поне няма за младите. Когато се освободи някое място за учител се набутват хората на директора, независимо от стажа, които имат. На младите не им се дава възможност, защото си мислят че са по-малко подготвени, което до някъде е така, но без да практикуваш това което знаеш и да учиш все по-нови неща няма как да се развиваш. Такова е положението за съжаление и мисля, че няма да се промени, докато мисленето на хората не се промени.
25 Иван Цветков 11.07.2011 | 16:46
Borislav, как очакваш в собствено проучване западноевропейците да се изкарат по-неграмотни от нас? Виж ако правехме ние проучването, може би щеше да е обратното,но...
24 Borislav Bonev 11.07.2011 | 16:43
Съгласен съм с почти всичко, което сте написали. Мен друго ме вълнува - да не би западноевропейските деца да са по-интелигентни от нашите? Да не би да четат повече от нашите? Твърдо не. Тогава откъде накъде Европейският съюз ще ни критикува, та и изследвания ще прави върху нас. Ами искат да ни внушат, че сме по-долна нация, така си го обяснявам аз.
23 Данчо Георгиев 11.07.2011 | 16:42
Липсва разсъжнение върху уроците, анализ на написаното. На децата им е толкова скучно, че няма предизвикателство за тях да намерят допълнителна и интересна информация по различните теми. Аз досега поне не съм чул някой учител, да е организирал дискусия по някакъв въпрос от учебния материал, в която да се иска да изложиш своята гледна точка и да я защитиш.
22 Илиян Илиев 11.07.2011 | 16:41
Нищо им няма на децата, само ги набеждавате за щяло и нещяло. Спрете се! Какъв въпрос може да е това:могат ли да четат гладко, или не? Ами разбира се, че могат да четат, какво като не е гладко? Все пак са на 15, време има да се доусъвършенстват. Виж ако станат на 45 и продължат да сричат, тогава е проблем!
21 V D 11.07.2011 | 16:35
Така е Иване, ромчетата са тези, заради които статистиката е такава. Това е защото не ходят на училище и гледат да ги оженят докато са все още честни. Учителите в случая не играят никаква роля, защото всичко идва от семейството. Заради това безразборно раждане на ромското население статистиките изглеждат по този начин и се излагаме пред ЕС. Докога ще е така?
20 Ани Г. 11.07.2011 | 16:35
Факт е обаче, че в България все по-малко млади специалисти искат да станат учители - дали заради по-ниското заплащане, дали заради лошите условия, не знам, защото не можем и да сме сигурни, ако условията бяха по-добри, дали щеше да има повече кандидати. Другото основно нещо, което е че, в днешно време, родителите "нямат време" да се занимават така задълбочено с децата си тяхното образование, дори не им проверяват домашните, като на нас навремето. Може би, ако отделяш дори само по един час на ден за четене и вникване в текста или диктовка, нещата щяха да бъдат по-нормални.
19 Станимира Георгиева 11.07.2011 | 16:35
Ама защо ми говорите така наизуст?? Защо си мислите, че на Запад или на Изток, нещата са мнооого добре? Защо винаги трябва да се целим в някак чужда, система която става, но е пригодена именно за тамошните условия?! Едва ли толкова много се е изменила нашата система, от едно време, когато УЖ бяхме много умни и проспериращи и се учехме редовно, до сега? Ами не, не е. Просто нашите ценности и виждания за живота са! Родителите е се занимават с децата си така често поради липса на време и желание, децата не им се учи на фона на лесно достъпната информация бликаща от Интернет и всички други мултимедийни новости! Плюс това, това проучване е направено не само за българчетата, а за цялото население, демек и ромите, които вече са доста като процент от населението!
18 Силвия Димитрова 11.07.2011 | 16:33
Апатия и мързел – това е довело до тези резултати. Познавам дете от заможно семейство, което родителите мъчат с пустия английски, но те не вдява нищо. Пропиляли са хилядарки за най-добрите частни учители, пращат го на езикови курсове в чужбина, но детето няма никакъв мерак да учи и едвам тройка върза за края на годината. Нека не виним само педагозите и родителите – когато отсреща стои такава загубена кауза, ни пари, ни молби, ни дявол могат да помогнат.
17 Петър Стоянов 11.07.2011 | 16:33
Сега най-новото е въвеждането на игри, дискусии, казуси, семинари и т.н., за да се предизвика интереса на децата. Не знам обаче дали учителите от старата школа, ще възприемат тези нови методи на преподаване! А вина огромна има и в родителите, които пък виновни ли са, че работят по 12 часа.
16 Стамена Георгиева Георгиева 11.07.2011 | 16:32
Няма кой да ги възпита Данчо и си мислят, че като използват думи като тези, които изреди ти са голяма работа и са модерни. Тях не ги интересува нищо друго освен чалгата и момчетата, които им пращат палави sms-и. Всички ние сме били на техните години и сме вършили глупости, но се радвам, че сме по-възпитани и времето беше друго. Днешната младеж е съсипана и няма изгледи да се променят нещата!
15 Свилен Терзиев 11.07.2011 | 16:30
А Андрула не знае ли, че образователната реформа отдавна е започнала в България? И като е толкова отворена да предложи какво може да се направи по въпроса.
14 Живка Илиева 11.07.2011 | 16:30
Хубаво беше в това проучване да споменат кои точно "българчета" не могат и как е установено това?! Защото една част от децата, колкото и да е тъжно да си го признаем не смятат българския език за майчин и нивото на владеене е потресаващо ниско... подобни генерални заключения са просто недопустими, особено да преподавателите, как при некадърни такива ще успеем да вземем два златни медала, ако се не лъжа, на последната олимпиада?! А във въпросното проучване се посочва, че и там децата ни са зле...
13 Павката _ 11.07.2011 | 16:29
Най-лошото е, че бъдещето принадлежи на тези 41 % и те ще са част от тази държава. Изобщо няма да доживеем сигурно, да видим средната класа в България, защото ситуацията все повече и повече предразполага към бедни и богати.
12 Borislav Bonev 11.07.2011 | 16:21
Аз лично и в това се съмнявам... Така става, когато не се четат книги, а се гледат филми. И то такива с неграмотно написани субтитри. За което 15-годишните все още нямат вина. Всъщност, като се огледам наоколо, ще е голям късмет, ако бъдещите 15-годишни изобщо могат да четат, съдейки по майките им...
11 Данчо Георгиев 11.07.2011 | 16:19
Много ясно,само като ги гледам в какъв вид са масово 15-16 годишните, как говорят, колко им е беден речника и няма какво да се коментира. Ясно е какви са им семействата и средата в която живеят. Скоро слушах три момичета да си говорят - та те използваха думи от рода на: "ма оооо", "ква си ти ма", "глей я тая" и псувни. За какво четене и за какво разбиране става дума? Естествено има и деца,които се интересуват от училище, от книги, но за съжаление са по-малко.
10 Иван Цветков 11.07.2011 | 16:17
Мисля, че трябва да направим разлика между това дали могат да четат гладко и грамотността им. Все пак, за да стоят пред компютъра им трябва да могат да четат. За мене този висок процент е заради ромчетата, ако ги извадят от статистиката цифрата ще падне наполовина.
9 Георги Петров 11.07.2011 | 16:04
За съжаление тука слушаме и най-големите простотии на света, които могат да се случат на един човек. Има хора, които живеят без ясна представа за живота и какво ще правят днес или утре. Липсата на образование прави един човек аутсайдер и той го разбира рано или късно в живота.
8 Стамена Георгиева Георгиева 11.07.2011 | 15:57
Децата нямат желание да четат, не им е интересно, защото имат по-приятни занимания, като например да седят цял ден пред компютъра. Изобщо не трябва да се обвиняват учителите, а родителите, ама нали на тях така им е най-лесно! Стига с тези глупости за квалификацията на българските учители, те са си много кадърни и умни, ама децата ни са разхайтени и нямат грам възпитание.
7 V D 11.07.2011 | 15:52
Андрула Василиу да си седи в Брюксел и изобщо да не се обажда. Като не е наясно със ситуацията в България по-добре да си мълчи. Кои учители са неквалифицирани? Вашите може би, но не и нашите. За разлика от тяхното висше образование, ние не получаваме толкова пари, колкото те, но това не значи че сме по-малко образовани и умни. Да си държи езика зад зъбите, защото говоренето и изобщо няма да е в нейна полза.
6 Свежка . 11.07.2011 | 15:37
Съгласна съм – племенникът ми е втори клас и чете свръх мяра гладко, но не вниква в прочетеното. Много му е трудно да се съсредоточи и да отговори на въпросите след текста. Изразителното четене може да е просто компонент от оценяването, но не основа. Съгласна съм и че имаме добри педагози, но те не са достатъчно специализирали, за да откриват отрано смущения у детето като дислексия, която може да е причина за бъркане на близки букви, сричане и пр.
5 d.krumova _ 11.07.2011 | 15:33
Абе хора, какво е това малоумно проучване – децата ни да не би да стават актьори, че да ги оценяват само по гладкостта на прочетен текст. Това за мен не е никакъв критерий. Все едно да определят интелекта ви по почерка. Има брилиянтни умове, които притежават потресаващо лош почерк!
4 Ива Хинова 11.07.2011 | 15:13
Като цяло всички тези проблеми произтичат от деградацията на ценностите. Какъв стимул може да има човек да учи, когато у нас системата е толкова изкривена и за проспериращи се смятат някакви полуграмотни хора, забогатели с измами и далавери... А тези, които имат желание да учат и да се развиват след това просто емигрират.
3 Илиян Илиев 11.07.2011 | 15:03
Въобще не е от преподавателите, те са много добре квалифицирани! На децата не им се учи, или ходят на училище колкото да отбият номера. Въобще не са виновни учебните програми, желанието на учениците. И като се добави към това ромчетата, който са си неграмотни по презумция, нищо чудно, че сме последни.
2 Георги Петров 11.07.2011 | 14:38
Значи може да сме бедни и с нисък стандарт на живот, но ако тази тенденция продължава никога няма да се оправим. Държавата се нуждае от следващо поколение, което да започне да дърпа конците в страната. С толкова необразовани хора, няма как да очакваме да излезем от тази дупка, в която сме се наврели в момента. Нужно е качествено образование на абсолютно всички, включително роми, турци и т.н.
1 Алекс Г. 11.07.2011 | 14:36
"Според нея това се дължи най-вече на липсата на квалифицирани учители и специалисти, както и на начина, по който се правят учебните програми." Напротив! В България има много кадърни специалисти, които могат да работят с деца. Освен за преподаватели, те са и добри педагози. Държавата не прави нужното според мен за образователната система и губи всеки ден, защото стотици хиляди остават необразовани. Такива например са ромите, които мизерстват, крадат и правят поразии. Вместо държавата да се хване и да ги задължи да изпращат децата им да учат, тя ги пренебрегва и се получава обратния ефект. Когато един човек е образован, независимо ром ли или не, той започва да работи и да вкарва пари в икономиката, а когато е глупав и гладен той краде и ощетява държавата.

ТВ програма

Кино

  • Сега Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:20 Туризъм.бг /п/
  • 03:55 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 04:40 Отблизо /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.1, еп.75 /п./
  • Сега "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.