България изостава трагично с усвояването на следствата от еврофондовете. За изминалото време от началото на 2014 г. към 6 юни 2016 г. реално изплатените средства по еврофондовете от новия програмен период възлизат на скромните 269 млн. евро или едва 1,64% от всички средства, които се полагат на страната.
Изпълнението при Оперативна програма "Околна среда” е 0,08%, а при ОП "Регионално развитие” - 0,17%.
Две години след началото на новия 7-годишен програмен период на ЕС България е усвоила едва 0,09% от европейските пари за образование и наука. Реално изплатените до край на месец май средства по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж” (ОПНОИР - 2014-2020 г.) са малко под 1,2 млн. Евро.
В същото време целият бюджет на програмата е 1,2 млрд. евро, а реално договорени от тях са само 112 млн. евро. Това показва справка за изпълнението на оперативните програми, предаде БГНЕС.
В края на миналата седмица зам.-председателят на Европейската комисия и комисар по бюджета и човешките ресурси Кристалина Георгиева каза в София, че страната ни се бави с усвояването на еврофондовете за иновации.
Цели 3,2% или 110 млн. евро са разплатени по ОП "Транспорт”. Това се дължи основно на усвояването на парите за изграждането на Третия метродиаметър, който се финансира с европейски средства. Най-добре върви изпълнението на ОП "Развитие на човешките ресурси”. Там са разплатени 6,09% от средствата или 122 млн. евро.
Ако забавянето на реалното изплащане на средства две години и половина след началото на програмния период донякъде е логично заради необходимостта от стартирането и изпълнението на проектите, то далеч по-съществен е проблемът с договарянето на средствата.
От справката става ясно, че към средата на 2016 г. администрацията е успяла да договори по-малко от една пета от парите. В конкретни измерения става въпрос за 17,98% или 2,9 млрд. евро. На практика при ОП "Околна среда” няма почти никакво договаряне – 2,85%.
При програмата за образование и наука, която е нова за България, договорените средства са под 9%.
Заради обстоятелството, че още при подготвянето на програмата бе известно, че ЕК ще финансира ограничен брой инфраструктурни проекти, най-добре върви договарянето на средствата по ОП "Транспорт”. Там са договорени 41,7% или почти 1,5 млрд. евро.
България ще разполага с достъп до ресурс в размер 16,4 млрд. евро, които могат да влязат в икономиката ни до 2022 г., когато изпълнението на програмния период реално ще приключи.