Мнозина експерти по роботика днес са на мнение, че в бъдеще роботите ще превземат голяма част от човешките дейности – те ще водят нашите войни, ще се грижат за възрастните хора, ще гледат децата, ще ни обслужват и ще ни забавляват. С развитието на технологиите, обаче, едно от полетата на изследвания изостава значително. Това е областта на т.нар. робоетика, която в бъдеще ще гарантира, че поведението на роботите спазва определени морални стандарти.
В ново изследване, включващо анализ на етичното поведение на роботите, американски изследователи наблягат на важността създателите на роботи да са проактивни, а не реактивни по този проблем.
"Вероятно най-важното послание на изследването е, че хората трябва да започнат да мислят и говорят по тези теми, като някои от тях са по-спешни от други", коментира пред PhysOrg.com Роналд Аркин, професор по роботика от Технологичния институт в Атланта, Джорджия, и един от авторите на проучването.
Основният въпрос според учените е как можем да се подсигурим така, че роботите да се съобразяват с хуманността и социалните ценности. Те обясняват, че макар и да липсва прост отговор на този въпрос, на практика могат да бъдат приложени няколко основни техники, които да задават етичното поведение на роботите.
Единият от методите включва "етичен регулатор" - система, чието име е вдъхновено от механичния регулатор в парния двигател, който се грижи за тяхната сигурност и работа в зададените от проектантите технически рамки. Подобно на механичния, етичният регулатор би се погрижил поведението на робота да остане в определени етични рамки.
Така например при автономните бойни роботи етичният регулатор би включвал основни правила, извлечени от принципите на Женевската конвенция и различи основополагащи морални норми. Цивилните роботи биха следвали различен комплект от норми, специфичен за отредените им задачи.
Тъй като за роботите не е достатъчно да знаят кое е забранено, изследователите смятат, че интелигентните машини ще се нуждаят и от набор от емоции, които да мотивират поведенческите промени. Една от най-важните емоции за роботите трябва да бъде вината, която роботът трябва да изпитва всеки път, щом наруши някоя от нормите или бъде справедливо критикуван от човек.
Философи и психолози смятат вината за жизненоважен мотиватор на моралното поведение, тъй като води до изменения в поведението, базирано на последиците от предишни действия. В случая авторите на изследването предлагат следната схема: когато нивата на вина на робота преминат определени граници, част от неговите способности да бъдат временно ограничени. Така например вследствие на неприемливо поведение военните роботи ще загубят временно достъп до определени оръжия.
Макар че може да изглежда изненадващо на пръв поглед, за да бъдат наистина етични, роботите трябва да развият и способността да мамят хората, когато се налага. Учените отбелязват, че в света на животните измамата е един от признаците на социална интелигентност, която помага в определени условия. В бъдеще спасителните роботи ще могат например да лъжат, за да успокоят паникьосаните жертви и да получат съдействие от тях. Машините, които ще се грижат за болни от Алцхаймер или различни умствени заболяванията, ще използват хитрост, за да се грижат за пациентите.
И не на последно място изследователите смятат, че роботите – особено тези, които ще се грижат за малки деца и възрастни хора – трябва да уважават човешкото достойнство. Тук влизат зачитането на човешката автономия, правото на лично пространство, идентичност, междукултурни различия и други основни човешки права.