Живи клетки участват в „биотични“ видеоигри

Учени създадоха игри, при които играчите контролират поведението на микроорганизми в реално време

по статията работи: Георги Георгиев | 18.01.2011 | 13:25

Използвайки живи микроорганизми, учени от университета Станфорд създадоха биотични игри, които наподобяват някои от класическите видео игри, пише ScienceDaily.

"Биотичните" игри са разделени на три класа в зависимост от това дали играчите управляват процеси на молекулярно ниво, единични клетки или колонии от бактерии.

Основната цел на тези игри е да подпомогнат развитието на обучителните програми в училищата и университетите и да бъде привлечено общественото внимание към съвременните изследвания в областта на биологията.

Така екипът, воден от биотехнолога Ингмар Ридел-Крюсе разработва първите видеоигри, при които действията на играчите влияят директно върху поведението на живи микроорганизми в реално време.

Основният дизайн на игрите включва парамецията (Paramecium caudatum) – едноклетъчен организъм, използван в безброй биологични експерименти в училище и в университетските лаборатории.

Изследователите поставят клетката в малка камера с течност, в която може да се движи свободно във всички посоки. Към съда е прикрепена видеокамера, която изпраща видеосигнал в реално време към екран с вградено в него "игрално поле".

Системата е снабдена и с микропроцесор, който следи движенията на парамацеята и отбелязва резултатите от играта. Играчът контролира клетката с устройство, наподобяващо типичния гейм-контролер.

В играта PAC–mecium, играчът контролира силата на слабо електрическо поле, приложено в камерата с флуида и по този начин влияе на посоката на движение на клетката. При "биотичния" пинбол пък играчът изстрелва струи от химикали в течността, принуждавайки едноклетъчното да плува в определена посока.

За да тушират обвиненията в нехуманно отношение към животните, изобретателите на игрите наблягат на факта, че едноклетъчните организми като парамецията не притежават нервна система, а оттам и възможността да изпитват болка.

Вдъхновени от първоначалния си успех, Ридел-Крюсе и колегите му основават "Bio-X.Game Center" – сдружение за разработка на биотични игри за нуждите на образованието и изследванията.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 История.bg
  • 22:00 Любов и саможертва тв филм /9...
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:25 Ал Хайба тв филм /15 епизод/ (12)
  • 00:10 Още от деня специално издание/п/
  • Сега bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Ергенът" - романтично риалити с...
  • 22:15 "Колко ми даваш?" - забавно шоу с...
  • 23:15 bTV Новините - късна емисия
  • 23:45 "Добрият доктор" - сериал, с.6,...
  • 00:30 "Спирала" - сериал, с.4, еп.6
  • 01:40 "Приятели" - сериал
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • Сега Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "ФБР" - сериал, сезон 4
  • 00:30 "Частни детективи" - сериал, сезон 3
  • 01:20 "Черният списък" - сериал, сезон 7
  • 02:15 "Врагът отблизо" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.