Японските учени Масахиро Ханазава от централната лаборатория на Toyota и Такаши Охира от университета Тойонаши работят в момента по създаването на решение, което да избягва презареждането на електрическите коли, съобщиха от университета.
Те са създали прототип на електрически автомобил, който може да получава енергия от самата пътна настилка под себе си, в която ще има инсталирана електрическа мрежа.
Макар че тази идея не е нова, системата, която двамата учени предлагат, е иновативен начин за захранване на колите на дълъг път. Реализацията на идеята е посредством вградени в гумите стоманени колани, които си взаимодействат със металните проводници в пътното платно.
Проектът предвижда електричеството, течащо в пътната настилка, да се преработва в радио-импулси благодарение на високоскоростни реверсивни прекъсвачи, имплантирани в асфалта. Електромобилите улавят тези радио-сигнали и отново ги преобразуват в електричество чрез капацитета между метала в асфалта и този в гумите на колите. Така полученото електричество ще отива за зареждане на батериите на колата и за задвижване на електрическия ѝ двигател.
В момента учените експериментират с първите прототипи. Те се надяват, че щом технологията бъде усъвършенствана, тя ще стане икономически изгодна за реално приложение по пътищата.
Едно от основните предимствата на новата система е, че тя ще се нуждае от по-малки батерии в автомобила. Това значително ще намали производствената цена на електромобилите и би спестило изразходването на много ресурси, включително и на такива, които замърсяват околната среда. Освен това на шофьора ще бъде спестено досадното спиране и чакане за презареждане и непрекъснатото следене кога батерията на возилото ще се изчерпи.
Разбира се, като при всяка революционна иновация и тук не липсват опасения. В случая те са свързани с безопасността на електрическия път. Критиците на проекта задават въпроси като този, как ще се избегне опасната ситуация, в която някой стъпва върху оголен проводник, от който по някаква причина покривната настилка е била премахната.
Друг въпрос е свързан с разходите за построяването и поддръжката на подобни пътища, които при сегашното ниво на технологиите биха били скъпо удоволствие и за най-богатите държави.