Специалисти от НАСА продължават тестовете на експерименталните конструкции на самолети на бъдещето, които трябва да са екологични, икономични и възможно най-безшумни.
Инженерите от Изследователския център Ленгли в Хемптън, щата Вирджиния, са се заели с модел на самолет с 15-процентов мащаб, разработен от компанията Boeing. Почти 4-метровият модел на самолета е поставен в трансзвукова аеродинамична тръба, където се проверява аеродинамиката на летателни апарати, летящи на високи дозвукови скорости.
Новият тип на самолета с наименованието SUGAR (изследване по разработката на дозвуков ултраекологичен самолет) е разработен от компанията Boeing в рамките на програмата на НАСА по създаване на пътнически самолет от ново поколение.
Прототипът SUGAR използва оригинално техническо решение, което позволява да се намали аеродинамичното съпротивление и съответно да се намали разходът на гориво. За тази цел се използва признато за перспективно конструкторско решение: намаляване на дебелината на крилата.
Съвременните здрави композитни материали позволяват съществено да се намали дебелината на крилата на самолета, но това води до редица проблеми. Преди всичко в тънкото крило трудно могат да се поместят горивните резервоари и сложната механизация. Но главното е, че дългото тънко крило в полет изпитва доста силни колебания, затова конструкторите на Boeing са предвидили специална поддържаща конструкция, подобна на използваните в древните биплани от зората на авиацията.
В хода на изпитанията инженерите искат да проверят как ще се огъва и разгъва крилото при различни скорости и режими на полета. Предварителните изчисления сочат, че новата конструкция на крилото позволява да се намали разходът на гориво с 5-10% в сравнение с най-съвършените образци крила на авиолайнери.
Макетът на самолета има само едно крило – повече за изпитанията не са необходими. Тънкото крило на самолета икономисва гориво, но пътниците на такъв самолет ги очаква доста вълнуващо зрелище: дори с подпорите тънкото крило на самолета по време на полет значително ще се деформира. Затова особено впечатлителните хора най-добре да не сядат до илюминатора.