Днес  (18)  |  Вчера  (32)  |     |

Откриха "двуядрена" галактика в съзвездие Феникс

Две свръхмасивни черни дупки в центъра й аха да се слеят

по статията работи: Антония Михайлова | 04.12.2013 | 15:14

Астрофизиците са открили в съзвездие Феникс необичайна галактика, отдалечена от нас на 3,8 млрд. светлинни години, и в центъра на тази галактика има едновременно две свръхмасивни черни дупки, съобщава Лабораторията за реактивно движение на НАСА.

"Смятаме, че джетът на едната от черните дупки "завърта" аналогичен поток, излизащ от нейния компаньон, което ги прави подобни на танцьори с лентички. Ако това наистина е така, то те се намират много близо една до друга и техните гравитационни полета трябва да са преплетени по подобен начин", казват от лабораторията.

Учените открили "двуядрената" галактика, докато изучавали снимки, събрани от инфрачервения телескоп WISE при наблюдението на южното съзвездие Феникс. Една от големите галактики в този регион на Космоса, получила наименованието W2332-5056, привлякла вниманието на учените с това, че звездите в нея се формират със свръхсветлинна скорост.

Когато учените се вгледали към този обект и го изучили с помощта на други уреди – оптичната обсерватория Gemini и радиотелескопа ATCA, те разбрали, че си имат работа с две черни дупки в центъра на относително обикновен "звезден мегаполис".

Според астрономите тези черни дупки се намират в процес на сливане. Това става ясно от техните джетове – струите частици с висока енергия и електромагнитно излъчване представляват не тънки и прави "остриета", а особени зигзагообразни конструкции, които никога преди не са срещани при изучаването на свръхмасивните черни дупки.

"Стараем се да подхождаме внимателно към интерпретацията на тази загадъчна система. Тя има няколко изключително необичайни свойства, като се започне с "раздвоеността" на джетовете в радиодиапазона и се завърши с необичайния оптичен спектър с Gemini, който сочи доста изкривен акреционен диск. И сливането на двете черни дупки е най-простото и сигурно обяснение на всичко това", заключава Даниъл Щерн от Лабораторията за реактивно движение на НАСА, цитиран от РИА Новости.

Коментари

4 gergana dimova 04.12.2013 | 17:21
Много интересни открития правят астрономите.
3 Рижавата Златка 04.12.2013 | 16:15
Феникс е южно съзвездие, заобиколено е от съзвездията Еридан, Тукан, Жерав и Скулптор. В ясна и безлунна нощ в съзвездието Феникс могат да се видят с просто око 40 звезди, от които само шест са по-ярки от четвърта звездна величина. Четири от тях образуват ромбоид, от западния връх на който „излиза“ дъга от три по-слаби звезди. Но аз малко се съмнявам че тези две дупки които учените са открили са някакъв вид "двуядрена" галактика.
2 dancho danchev 04.12.2013 | 16:03
Интересно откритие е това, нека учените дадат повече подробности по темата.
1 Катерина Мушкова 04.12.2013 | 15:41