Нова разработка ще позволи на бъдещите компютри да адаптират автоматично вербалната си комуникация с потребителя, така че да отговорят адекватно на емоционалното състояние на човека.
Така, машината ще бъде способна да отгатне с голяма точност как човекът се чувства в дадения момент и как възнамерява да продължи диалога, обяснява проф. Дейвид Грил от университета "Карлос III” в Мадрид.
За да уловят емоционалното състояние на потребителя, учените се фокусирали върху неговите негативни емоции, които могат да се породят от разговора с машината. По-специално, тяхната работа се концентрирала върху състояния като гняв, скука и съмнение.
За да засече тези емоции, системата използвала информация за тона на гласа, скоростта на речта, продължителността на паузите, енергията, която звуковия сигнал носи и още много други параметри, чиито брой достига до 60.
За да направят преценката на машината още по-точна, програмистите вложили и статистическа информация за връзката между начина, по който се развива диалога и вероятността потребителят да изпадне в дадено емоционално състояние.
Така например, ако клиентът задавал един и същи въпрос или команда многократно, то машината можела да "разбере", че той не е доволен от отговора, който получава и това може да породи в него негативни емоции.
В този случай реакцията била серия от стъпки, които да ободрят или успокоят клиентът – да предложат по-детайлна информация или да го посъветват как да постъпи.
Учените се надяват, че проектът им ще помогне за създаването на по-ефективни системи, които да комуникират по-успешно с хората, когато гласовото общуване с машините ще се наложи като един от стандартите.