"Организираната престъпност в България е основен играч в доходоносния бизнес с трафик на мигранти и често има малко значение дали "товарът" ще живее или ще умре". Това заявява в свой репортаж от България Агенция "Франс прес", посветен на незаконния трафик на мигранти.
"За разследващите тъмният бизнес на трафикантите на хора не беше изненада. Камионът със 71 мъртви имигранти, изоставен през август на магистрала в Унгария, имаше унгарски регистрационни номера и етикет на словашка фирма за пилета. Въпреки това петима от шестимата заподозрени, които бяха арестувани след това, бяха българи", припомня агенцията.
Авторът на материала прави обобщението: "Организираната престъпност в България е основен играч в доходоносния бизнес с трафик на хора и често има малко значение дали товарът ще живее или ще умре. България, която е член на ЕС, е мост между Турция и останалата част на Европа. Нейните банди навлязоха в тазгодишната мигрантска криза с богат опит, транспортирайки всичко от кокаин до фалшиви чанти на "Гучи".
АФП посочва, че "в последния си доклад "Трафикът на хора" американският Държавен департамент нарича България "една от основните страни-източници", както и транзитна държава на мъже, жени и деца, които се продават за секс и принудителен труд. В същия доклад за страната ни се казвало още, че "корумпираните държавни служители си затварят очите за жени и деца, които се отвеждат навсякъде по света, инвалиди се принуждават да просят по улиците на Европа, а работници се оказват затворени в далечни страни като Замбия например".
"Притокът на хора, бягащи от война, преследвания и бедност в Сирия, Афганистан и Африканския рог обаче предоставят дори по-големи печалби", твърди журналистът от Франс прес. И заключва: "Въоръжени със своите европейски паспорти, ноу-хау, екипировка и контакти, българските банди станаха основните организации за отчаяните".
"Лесно е да се трансформира маршрутът, използван от трафиканти, в канал за извозване на имигранти, които са уязвими и готови да поемат рискове", коментира пред АФП Камелия Димитрова, председател на комисията за борба с трафика на хора в парламента.
Агенцията цитира и Тихомир Безлов, експерт от Центъра за изследване на демокрацията в София, който посочва, че българите са вторите след турците по брой на шофьори на товарни камиони в Европа. Като граждани на ЕС обаче нашите шофьори на тирове предимство пред турските, защото могат да се движат из цяла Европа без виза.
АФП се позовава на данни на МВР, според които тази година на Балканите са пристигнали 340 000 мигранти. "Миграционният натиск към Европа означава, че повечето криминални банди започват да се занимават с това, защото печалбите са бързи", коментира вътрешният министър Румяна Бъчварова.
По-голяма част от новопристигналите влизат в Гърция и търсят начини за пътуване през Западните Балкани към Северна Европа, като в много случаи им се помага от български банди, които работят добре и извън границите на своята държава, прави извод репортерът. Агенцията се позовава и на журналистическо разследване на Нова телевизия за имигрантите, пътуващи от Истанбул, които трябва да платят на няколко трафиканти по пътя си към Западна Европа и цената на пътуването им достига 9000 евро на човек. Преминаването на една граница само струва между 800 и 900 евро, а българската гранична полиция си затваря очите, ако получи между 250 и 300 евро, посочва рехортажът на телевизията.
Рискът за трафикантите до скоро беше минимален. От началото на годината само 283 души в България са били осъдени за трафик на хора, като в повечето случаи те се разминават с условна присъда от по няколко месеца и глоби от по 1000 лв., отбелязва АФП. И допълва, че наскоро парламентът е затегнал закона, като е гласувал 10 години затвор и глоби от порядъка на 30 000 лв. за хората, транспортиращи мигранти през границата. "Корумпираните държавни служители - поне на теория, могат да очакват да получат до 12 години затвор", гласи коментарът.
"В това обаче участват не само организираните банди", продължава авторът на репортажа. И прави констатацията, че България е най-бедната държава в ЕС и средната заплата у нас е само 400 евро, "така че подбудите на обикновените хора да изкарат малко допълнителни пари, също са значителни". Много местни жители от Видинския регион край сръбската граница правят пари като карат мигранти до там, посочва агенцията.
"Всичко, което се движи – става: автобуси, лодки, коли. Трафикантите обаче предпочитат автобусите, защото с тях се печелят повече пари", разказва за АФП говорителят на прокуратурата във Видин Владислав Влачев. И заключва: "Всички, освен бабите, участват".