Софиянци ще пътуват с истински кеф в столичното метро. Проектите на новите метростанции по двете разклонения на първия метролъч вече са готови.
Те са истинско произведение на изкуството.
Новите метростанции са от бул. "Цариградско шосе" при Интер експо център до летище София, като участъкът ще е дълъг 5 км и ще има 4 метростанции - 2 подземни и 2 открити. Линията от жк. "Младост 1" до – Бизнес парк в "Младост 4” ще е изцяло подземна с дължина 2,6 км и с 3 метростанции.
Едната станция - при "Александър Малинов" например, ще е като зелена гора, а "Акад. Александър Балан" - част от градски пейзаж.
Метрото на летище София ще си има огромни саксии, с вечнозелени дръвчета. Тези идеи са на Ирена Дерлипанска, която е проектирала преди това спирките "Надежда" и "Бели Дунав".
Авторът на оригиналните керамични платна, изобразяващи езеро с водни лилии, в проекта за "Дружба" пък е архитект Красен Андреев. Негово дело са визиите на "Сердика", "Софийски университет" и "Младост 3".
Предложението за екстравагантната лилава станция "Искърско шосе" е на Константин Косев, който е проектирал преди това "Джеймс Баучър" и "Цариградско шосе".
Разноцветните геометрични фигури на "Бизнес парк", символизиращи точността като елемент на успеха в бизнеса, са идея на интернационалната двойка Елена и Фарид Пактиавал. Те са и авторите на станциите НДК, "Европейски съюз", "Младост 1" и "Мусагеница".
Танко Серафимов е архитектът, който е предложил пък смелото решение наземната станция преди летището – "Софийска Света гора", да бъде в актуалния стил хайтек и липсата на декорации да бъде компенсирана с игра на светлината върху стъклените, хромираните и металните повърхности.
До момента са готови една трета от тунелите и конструкциите на четирите станции до летището и 25% от метротрасето до Бизнес парка, информират от Камарата на архитектите в България.
Освен че ще бъдат красиви и иновативни, новите отсечки - от "Цариградско шосе" до летището и от "Младост 1" до Бизнес парка, ще обслужват 90 000 пътници.
Според плановете те трябва да са изцяло готови заедно с релсовите пътища до идното лято, когато ще започне монтажът на оборудването и паралелно с него архитектурното оформление на седемте станции.
А двете станции - до летището и до "Младост 4", ще струват около 116 млн. евро. Проектът се финансира със 105 млн. евро от ЕС, като има и допълнително съфинансиране от държавата и общината.
Софиянци ще могат да ги ползват от 25 април 2015 г., когато се очаква съоръженията да бъдат открити.