В 15 от 20-те професии с
най-висока очаквана потребност на пазара на труда
системата на професионалното образование в момента подготвя
малко (под 0,3%) или никакви кадри
, пише
Pariteni
.
В същото време има голяма тежест на специалности, които не се търсят на пазара на труда, особено на регионално ниво - в Добрич, Сливен и столицата съответствието е най-високо.
Само 8% от започващите средно професионално образование са в
дуална форма на обучение
. Българска работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ) представи мащабно проучване, изготвено от Института за пазарна икономика (ИПИ), което предлага конкретни и иновативни насоки за реформи в образователната система в България.
4% от учениците са функционално неграмотни по математика, а само 1/3 от населението покрива базовото ниво на дигитални умения, сочи анализът на ИПИ. В професионалното образование близо 45% от завършващите средно образование придобиват квалификация, но в 15 от 20-те най-търсени професии системата подготвя под 0.3% кадри.
Висшето образование носи значителни ползи
– 90% заетост и средна заплата от 25 хил. лв. годишно, но само 18% от завършващите бакалаври са в ИТ специалности. Докато при тези без висше тя е едва 1,2 хил. лв. на месец.
Премията на висшето образование постепенно нараства, като през 2022 г. надхвърля 100%, а икономическите кризи водят до разширяване на разликата. Тенденцията е към откриване на все по-малко високоплатени места за среднисти и изчезване на тези за хора с основно и по-ниско образование.
Според анализа на ИПИ това води до
сериозно разминаване
между икономическите реалности, нуждите на работодателите и предлагането на квалифицирани кадри на пазара на труда. Липсата на ефективни образователни политики води до икономически загуби и пропуснати ползи за страната, което прави реформите в сектора приоритетни, категорични са членовете на БРАИТ.
Изводите от проучването сочат, че трябва да се положат усилия за
промяна на учебните програми
, за да отговорят по-добре на нуждите на съвременния пазар на труда и да развиват ключови умения у учениците, особено в дигиталната сфера. Освен това се подчертава необходимостта от по-добро планиране на приема в професионалните училища и предоставяне на повече възможности за дуално обучение. Така ще се гарантира, че завършващите млади хора ще бъдат по-подготвени за реализация на пазара на труда.