Европейската комисия отправи днес последна покана до 14 държави-членки на ЕС, сред които и България, за откриване във възможно най-кратък срок на гореща телефонна линия за изчезнали деца — 116 000, която се предвижда да работи на територията на цяла Европа. Горещата телефонна линия предоставя възможност на изчезнали деца и техните родители да се обадят за помощ, където и да се намират в ЕС, на един единствен номер.
Единната гореща телефонна линия ще помогне на деца и родители в беда да получат помощ, когато са далече от дома, като например по време на семейни ваканции. В приетия днес доклад Комисията прави преглед на ситуацията в държавите-членки, като предлага общи минимални изисквания за качеството на услугата в рамките на ЕС и дава на държавите-членки последен шанс да пуснат в експлоатация горещата телефонна линия преди приемането на законодателни мерки.
През 2007 година ЕС въведе правила, които гарантират, че в целия ЕС номер 116 000 е запазен за нуждите на гореща телефонна линия за съобщаване на случаи на изчезнали деца и за предоставяне на инструкции и подкрепа на техните семейства. С приемането на новите правила на ЕС за телекомуникациите през ноември 2009 г. държавите-членки на ЕС се задължават да положат всички усилия, за да гарантират, че горещата телефонна линия 116 000 ще бъде активирана до 25 май 2011 година.
Към настоящия момент горещата телефонна линия 116 000 е въведена изцяло само от 12 държави-членки (Португалия е първата държава, въвела номера през 2007 г.), като предстои нейното въвеждане в Австрия, България, Германия, Естония, Ейре, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Словения, Чехия, Финландия и Швеция. Понастоящем във Великобритания линията функционира само частично.
Днешният доклад е последната покана на Комисията към държавите-членки да въведат приоритетно горещия телефонен номер за изчезнали деца. В него са посочени също трудностите при откриването на линията, като се предоставят практически решения на правителствата, които все още не са въвели в експлоатация телефонния номер. Двете основни пречки за цялостното изпълнение, посочени от Комисията, са лошата осведоменост за съществуването на горещата линия сред обществото и телефонните оператори и цената както за експлоатация, така и за обаждане на номер 116 000.