Технологичният гигант Meta е изправен пред съдебно дело, в което се настоява компанията да спре да събира личните данни на потребителите за рекламни цели. Делото засяга част от бизнес модела на социалната ѝ мрежа Facebook.
Активистката в областта на технологиите и правата на човека Таня О'Карол е подала иск във Върховния съд на Лондон. Според нея Facebook нарушава общите разпоредби за защита на данните, като обработва и профилира личните ѝ данни, които след това се насочват към рекламодателите. Социалната мрежа генерира приходи от изграждането на профили на потребителите и свързването им с рекламодатели, които насочват реклами към хора, таргетирайки техните специфични интереси.
"Делото е наистина за това всички ние да можем да използваме социалните мрежи при наши собствени условия, без да се налага да приемаме, че трябва да бъдем подложени на изключително грубо проследяване и наблюдение, за да имаме достъп до тях", посочва О'Карол в интервю пред BBC Radio 4.
Според нея компанията нарушава Общия регламент за защита на данните на Великобритания, който дава право на лицата да не се съгласяват личните им данни да бъдат обработвани за маркетингови цели. Успешното разглеждане на делото може да създаде прецедент за милиони потребители на Facebook, социалните медии и търсачките.
Делото атакува бизнес модела на Meta и е поредното, което се отнася до регулаторните и правните противоречия в работата на компанията в Европа. О'Карол не иска обезщетение, а настоява за решение с "да" или "не" относно това дали може да даде своя отказ данните ѝ да бъдат събирани и предоставяни за рекламни цели.
От своя страна говорител на Meta каза, че потребителите имат достъп до инструмент за проверка на поверителността, където е обяснено какви точно данни се споделят на рекламодателите.
"Знаем, че неприкосновеността на личния живот е важна за нашите потребители и се отнасяме сериозно към това. Ето защо създаваме инструменти като проверка на поверителността и предпочитания за реклами, в които обясняваме какви данни са споделили хората и показваме как могат да упражняват контрол върху вида на рекламите, които виждат", посочва той.