„Умните“ коли наистина започват да поумняват

Нова система за сигурност анализира и човешкия фактор в опасни ситуации на пътя

по статията работи: Георги Георгиев | 15.06.2011 | 14:30

За да повишат автомобилната безопасност и да намалят броя на милионите катастрофи, случващи се всяка година по света, автомобилните инженери досега са разработили огромен брой системи за безопасност – от радарни и лазерни системи, следящи позиционирането на колата на пътя, до светлинни и звукови сигнали, които предупреждават шофьора за възникнала опасна ситуация.

Все още още обаче има какво да се направи, докато се създадат наистина интелигентни коли, които "виждат" и анализират случващото се около тях, комуникират с останалите участници в движението и така са способни предотвратят инцидентите практически на 100%.

Всяка интелигентна транспортна система (ITS) на бъдещето ще трябва да се съобразява и с управляваните от хора автомобили. Поради тази причина инженери от MIT в момента работят върху нов алгоритъм, който взима предвид моделите на човешкото поведение по време на шофиране, за да предупреди шофьорите за потенциални катастрофи и веднага да поеме контрола над автомобила, когато е необходимо.

Според проф. Домитила Дел Векио, основното предизвикателство пред разработчиците на ITS е създаването на системи, които са сигурни, без да бъдат прекалено консервативни.

Изкушаващо е да се третира всяко превозно средство на пътя като "агент, който играе срещу вас". Това ще доведе до създаването на хиперчувствителна система, която винаги разиграва най-лошите сценарии. В такъв случай колата ще ви предупреждава дори когато преценявате, че реанла опасност няма в конкретната ситуация. Тогава ще си кажете, че системата не работи и бихте я пренебрегвали през цялото време, обяснява Дел Векио.

Тук обаче се намесва предсказването на човешкото поведение. Анализирайки го, учените достигнали до извода, че то се свежда до два основни модела - спиране и ускоряване. В зависимост в коя ситуация е шофьорът в даден момент, той има ограничен брой позиции, към които да насочи колата в следващите мигове. Този комплект от възможни позиции, комбиниран с моделите за предсказване на човешкото поведение (ускоряване или спиране) са в основата на новия алгоритъм.

Така учените създали програма, която може да изчисли за всеки две приближаващи се коли препокривашата се площ, в която те ще се намират едновременно в бъдещето. Това е областта, в която има опасност от катастрофа. Тогава алгоритъмът преработва информацията от постъпващите сензори и системата се взима решение от теорията на игрите, което в максимална степен предотвратява сблъсъка.

Когато и двете коли са оборудвани със въпросната ITS система, те започват да комуникират позициите, скоростта и посоката си на движение и така  "работят" заедно за избягване на сблъсъка.

Учените тествали алгоритъма си в лабораторни условия в помощта на две миниатюрни колички. Едната била снабдена със сензори за автономно движение, а другата била управлявана от осем доброволци с различните стилове на шофиране.

От 100-те проведени теста колите попаднали общо 97 пъти в условия на избягване на инцидент. От тях те навлезли три пъти в зоната на сблъсък, като един от тях завършил с реална катастрофа. Впоследствие анализът показал, че причината за трите инцидента се криел в забавянето на комуникацията между системите и работната станция, която представяла бъдещата пътна инфраструктура. Нейната функция е да улавя и предава информацията за колите, които не са снабдени с ITS системи.

Сега учените тестват своята система и върху автомобили с реални размери с истински шофьори в тях. В бъдеще работата им ще се фокусира и върху влагането и на фактора време на реакция на шофьора. Така "умните" коли ще преценяват по-добре кога трябва активно да поемат контрол върху колата и кога могат само пасивно да предупреждава шофьора.

Изследователите се надяват в бъдеще да вградят и сензори, които да следят състоянието на пътната настилка и специфичните технически параметри на автомобилите.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Шетланд 2 тв филм /6, последен...
  • 00:25 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 00:55 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:30 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:25 Библиотеката /п/
  • 03:55 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 04:40 Изгубеното дете детски тв филм
  • 04:55 Петелът детски тв филм
  • Сега "Сезар Вагнер" - сериал, с.1, еп.1
  • 01:30 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • Сега "ФБР" - сериал, сезон 1
  • 00:30 "Престъпен рай" - сериал, сезон 1
  • 01:30 "Специален отряд" - сериал, сезон 2
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.