Пристанище Варна днес навършва 105 години от създаването си. Това каза изпълнителният директор на Пристанище Варна капитан Данаил Папазов.
Пристанището е открито през 1906-та година, но пристанищна дейност във Варна се извършва повече от 2000 години и вече има традиции в обработката на товари и пътници.
Пристанище Варна е строено по проект на френския архитект Адолф Жерар, който е главен архитект и главен инженер на пристанище Марсилия във Франция.
Започнато е от английски проектанти, които във времето са били заменени от Адолф Жерар и той завършва фактически проекта на пристанище Варна. За времето си това е било едно от най-съвременните пристанища, заедно с пристанището в Бургас, в региона на Черно море, подчерта пред Агенция "Фокус" Данаил Папазов.
Строено е от държавно дружество, събрало акциите, с държавен фонд и постъпления от граждани, които са инвестирали в бъдещето на пристанище Варна, което вече 105 години изпълнява своята роля.
"Много са интересните случки в историята на пристанище Варна”, каза Данаил Папазов и допълни, че на варненския порт е работил човекът, вдигал най-голямата тежест в цялата известна история на земното кълбо. Български докер от пристанище Варна е държал на гърба си товар от 500 килограма кожи.
Данаил Папазов припомни, че на 100-годишнината на пристанище Варна е била изработена специална статуетка на варненския докер. "В издадената книга за пристанището тази история е описана много подробно. Има е много смешни инциденти в историята на порта”, допълни Папазов.
Един от тях е с обработката на живи животни преди години, когато част от тях падали във водата и се е налагало докерите да ги гонят.
Варна е най-голямото и обширно българско пристанище, обработващо повече от 8 милиона тона товари годишно.
С модерното си оборудване, отличните транспортни връзки, жп-фериботно обслужване и кръстопътно местоположение, пристанището е удобен мост за товаропотоците между Европа, Русия, Украйна, Кавказ, Средна Азия, Средния и Далечен Изток.
За последните шест години пристанище Варна постига средно 10% ръст в годишния си оборот, следвайки политика на постоянни инвестиции в модернизация и технологично развитие и подобряване условията на труд.