SUV-тата се наложиха като едни от най-предпочитаните автомобили на нашето съвремие, "отхапвайки" все по-голям дял от пая на мини вановете, а никак не малък и от този на комбитата. С всяка година на пазара се появяват по няколко изцяло нови модела, като постепенно и при SUV-тата вече започнахме да имаме класове. Volvo, още с първото поколение на XC60, успя да се наложи като един от най-сериозните играчи в този сегмент, допълни гамата си и с големия XC90, а наскоро реши да атакува и по-ниския клас с пускането на XC40.
Моделът бе представен у нас преди няколко месеца от вносителя с градски тест драйв, чиято идея бе да покаже колко наистина маневрена и подходяща за ежедневна употреба в трафика и тесните пространства е колата. Всъщност обаче тя въобще не е създадена ексклузивно за града и се справя отлично и с междуградските пътища, магистралите и завоите по планините. Като доказателство за качествата на Volvo XC40 е и наградата му за "Автомобил на 2018 г." за Европа, която спечели. А и колата никак не е малка - спокойно побира четирима души с багажа им. В зависимост от това колко са големи хората, пети вече може да дойде в повече, освен ако не е дете. Но все пак, ако не са много едри, биха могли да се съберат на задната седалка и да пътуват добре.
Достатъчно място има и в багажника. Този, макар и представен като основно градски автомобил, разполага с 460 литра багажно пространство. Което в никакъв случай не е малко, но и паралелно е драстично много спрямо всяка кола, която сме свикнали да носи етикета "градска". Освен това багажникът, традиционно за Volvo, е многофункционален, способен е на различни трансформации, за да бъде възможно най-удобен за поместването на багажа на пътуващите. Може да се обособяват различни прегради, които да не позволяват на чантите/куфарите/саковете/торбите да се местят по време на движение, да създават шум и да стряскат водача и пътниците, че нещо се е разсипало, разляло и т.н. Налице са и няколко куки за окачване на торби и други подобни. Нещо доста интересно е, че кората на багажника може да се демонтира и да се скрие под дъното. Последното също е подвижно - под него има място за по-дребни нещица, а освен това има и стойка, която да го държи в полуизправено положение, докато човек си подрежда или взима нещата от "двойното дъно" на багажника.
Що се отнася до салон на Volvo XC40, той е изненадващо просторен, макар погледнато отвън да не остава такова впечатление. А и е доста красив, тъй като тестовият автомобил бе малко по-специално изпълнение R-Design. Предните седалки са много удобни, модерни и с отлична ергономия, така че гърбовете на шофьора и пътника да не се уморяват дори и при по-продължително пътуване. Естествено за премиум автомобил те могат да се нагласяват във всички посоки и съответно всеки да намери най-удобната за собственото си тяло позиция. Нещо повече, те имат и памет. Така например, ако автомобилът традиционно се шофира от двама души, например съпруг и съпруга, няма нужда всеки път седалката да се нагласява. Необходимо е просто да се запамети най-удобната позиция и следващият път, когато някой от двамата поеме автомобила от другия, просто да натисне бутончето и електрическата седалка сама ще се върне в позицията, която е била запаметена предварително.
Място и удобство има достатъчно и отзад. Заради типичната за кросоувър/SUV по-висока позиция на "пейката", мястото за краката е предостатъчно, а коленете не се уморяват от прекалено свиване. Когато няма трети пътник пък, от облегалката може да се свали подлакътникът. Който в случая е доста широк, съответно двама възрастни могат да се облегнат едновременно и от двете му страни и да пътуват още по-комфортно. Освен това във въпросния подлакътник има гнезда за чаши/бутилки, както и ниша да някои дреболии – например телефон или нещо с подобни размери.
Не изброените досега неща обаче са нещото, с което интериорът на колата впечатлява и дори удивява. Инженерите и дизайнерите, имайки задачата да създадат един автомобил за ежедневна употреба и както вече споменахме с основна насоченост към града, са вложили сериозна доза креативност, за да направят така, че шофьорът и пътниците да имат буквално под ръка абсолютно всичко, което ползват активно и често в ежедневието си. За целта във Volvo XC40 има купища ниши, джобове, чекмеджета и всякакви подобни, в които да се поставят различни предмети. В купето има например поставки за банкови и други карти, за чаши, за папки, за различни кейсове и др. Под шофьорската седалка пък е разположено цяло чекмедженце, в което спокойно се побира таблет, тефтер или нещо с подобни размери и форми. В джоба на вратата на водача влиза идеално 15-инчов лаптоп, което не е просто случайно, а напълно умишлено направено така. И въпреки това има и отделно място за бутилка с вода или някаква друга напитка.
Специално място в централната конзола е отделено за смартфон. Където той може и да се зарежда, ако разполага с функцията за безжично зареждане на батерията. Интересно хрумване е кукичката за чанта, торба, малък сак или друго подобно, която има над жабката. Така пътникът може да се вози без да му се налага да държи това, което носи и не иска да оставя в багажника. В същото време въпросната кука може да се сгъне и прибере, ако в даден момент не е необходима.
В XC40 има дори малко кошче за отпадъци. Намира се в централната конзола пред подлакътника. Има си и автоматично капаче, което само се бута надолу, когато се оставя някое отпадъче и то след това само се връща в затворена позиция. Въпросното кошче много лесно се изхвърля, тъй като се вади цялото от гнездото си.
За пътниците отзад, освен вече споменатите ниши и гнезда в подлакътника, има и няколко други места за техните вещи. Джобовете в облегалките на предните седалки и тези във вратите далеч не са новост в автомобилостроенето. Но пък между "пейката" и кората на вратата има обособено още ниши за вещи. Които специално са направени така, че нещата да стоят стабилно в тях и пътникът да не ги бутне случайно при слизане и да ги изгуби.
В екстериорно отношение Volvo XC40 също е много интересен автомобил. И както притежава отличителните белези и светлинните "подписи", характерни за последните поколения модели на шведите, така и силно се отличава от всички тях. Това изобщо не е по-малък XC60 или пък повдигнат V40. Volvo XC40 е с изцяло собствен и неповторим облик. Който в случая с тестовата кола се усилва благодарение на пакета R-Design.
По предницата ясно се открояват характерните от няколко години за шведите радиаторна решетка и дневните LED светлини, наподобяващи викингски меч. Самите фарове също са разпознаваеми за Volvo. Нито един от трите елемента обаче не е взет от някой от останалите актуални модели, напротив – има свой собствен дизайн, макар и с ДНК-то на моделите от Гьотеборг.
Отзад пък XC40 привлича погледа едновременно с типичните форми на светлините, но и с уникалността им. Да, и тук те не са съвсем същите като при останалите SUV-та и комбита на Volvo. Макар да следват основната линия на дизайна при "братчетата" си, отново не повтарят и дори не напомнят на някое друго Volvo.
Което обаче не важи за вратата на багажника. Също така по-сериозни прилики с други високи модели на марката могат да се открият в задната броня и по-специално в долната й част, където са хромираните накрайници на ауспуховата система.
Нищо общо с никое друго Volvo обаче няма отстрани. В това отношение XC40 е напълно индивидуален. Формите и декоративните елементи са доста разчупени и даже може да се разчетат като намек за по-приключенски пътувания и изживявания зад волана. И тук отново можем да споменем, че Volvo XC40 е създаден за градски автомобил, но в същото време може да се справи отлично не само с дълго междуградски пътешествие, а дори и да ви изведе извън комфортните асфалтови шосета.
Офроуд възможностите на колата не са за подценяване. С пътен просвет от 211 мм, преден ъгъл на захождане от 21.7 градуса и заден от цели 30.4 градуса колата може не малко по черните пътища или направо по терени без пътища. С подобни показатели не може да се похвали някой от конкурентите в сегмента. Така излетът или друго занимание сред природата ще е гарантирано, защото XC40 не е изобщо за подценяване, ако се наложи да се отдалечи от асфалта.
От друга страна обаче този автомобил определено ще се използва най-вече по шосетата, където пък е необходимо стабилно пътно поведение. И колата категорично го има. А благодарение на многоточковото окачване, което във Volvo вече използват доста активно в моделите си, XC40 постига много приятна и комфортна возия. Паралелно стабилна дори и при по-високи скорости по магистралите. Обобщено може да се каже, че автомобилът е много приятен за шофиране във всякакви условия и спокойно може да се нарече мултифункционален. За последното помага и варианта за задвижване на 4-те колела. Което е полезно не само при излизане извън пътищата, но и по самите тях в лоши атмосферни условия или в случай на заснежаване или заледяване през зимата.
В колата се открива и нещо друго характерно за Volvo – мощните двигатели. Такъв с по-малко от 150 к.с. няма. А специално тестовият автомобил бе оборудван с 2-литровия турбодизелов агрегат D4, който предоставя на шофьора 190 к.с. и 400 Нм въртящ момента. Спокойно можем да наречем вариантът с този двигател "версия по средата", тъй като колата се предлага и с други по-мощни мотори, но с този показателните на автомобила определено правят изключително добро впечатление. Ускорението от 0 до 100 км/ч се постига само за 7.9 секунди, което си е доста впечатляващо за SUV. Колата определено е много динамична и позволява повече волности зад волана и настъпване на газта. А и е достатъчно мощна за средно ниво офроуд изживявания. По отношение на разхода при теста, в който имаше всичко – градско, извънградско, черни пътища, компютърът показа среден разход от 7 на 100, при 5.1 по каталог. При нормално каране смятам, че спокойно консумацията би била около 6 литра. Трябва да отбележа, че с този двигател колата се предлага единствено с автоматична 8-степенна скоростна кутия и със задвижване на 4-те колела, каквато беше тестовата.
Водачът може да избира между 5 режима за шофиране. Екологичният (Eco) прави колата малко по-слаба откъм мощност, но за сметка на това пести гориво и вредни емисии. Много подходяща за градски условия, когато нямаме кой знае колко нужда от цели 190 коня. Comfort пък е предназначен за ежедневното шофиране. Все пак XC40 е предимно насочен към градската среда. Следващите два режима са противоположни на този. Off Road естествено е най-подходящият в случаите, когато караме извън асфалтовите пътища. Към него може да се активира и системата за спускане по наклон, което става чрез натискането на отделен бутон. Dynamic пък е режимът, който ни предоставя всичките възможности на двигателя за по-бурно и агресивно шофиране. Последният вариант е Individual, чрез който водачът сам избира точно как да се държат двигател, кормилна уредба, ходова част и т.н.
В технологично отношение XC40 е типичен представител на марката и е натъпкан с иновативни системи за сигурност и за подпомагане на водача. Една от най-впечатляващите е полуавтономното шофиране Pilot Assist. Това не е обикновен темпомат. Системата не само може да поддържа скоростта на автомобила, но и водачът да настройва каква дистанция да се спазва спрямо колата отпред.
Най-малкият шведски кросоувър е получил и друга система, вече позната от по-големите му събратя – City Safety. Изцяло в традициите и философията на Volvo тя се грижи за безопасността не само на хората в колата, но и на пешеходците. При движение в градски условия тя следи обектите, появяващи се по посоката на движение – коли, пешеходци, велосипедисти, животни. Ако нещо изскочи на пътя наXC40, то автоматично спира, за да избегне удар. Системата обаче се активира, ако водачът сам не е реагирал. Паралелно колата сама следи и движението в лентата, като сигнализира, ако автомобилът тръгне да я напуска без мигач. Нещо много важно – XC40 разполага с тази система от най-ниското ниво на оборудване.
С грижа за сигурността Volvo инсталира в най-новия си модел и системата за следене на умора на водача. Която го предупреждава, ако засече, че е разсеян или преуморен, за да предприеме почивка. По принцип тази система преди години бе въведена първа в камионите Volvo, но вече намира място и в леките коли. Не е за подценяване и специалната въздушна възглавница за краката на водача, освен всички останали, които са монтирани в купето.
От друга страна Run-off Road Protection предпазва от напускане направо на пътното платно. Cross Traffic Аlert пък следи движението на автомобили зад нашия, като предупреждава за наличието или наближаването им – много полезна функция при излизане назад от паркирано състояние към улица с активно движение. А 360-градусовата камера, осигуряваща т.нар. птичи поглед, помага на водача при паркиране и маневриране в тесни пространства.
По отношение на основната си задача зад волана – управлението на автомобила, водачът може да разчита на системата Sensus. Тя, в общи линии, работи чрез дисплея в арматурното табло (заменящ класическите механични уреди), като освен скоростомер, оборотомер, данни за температурата на двигателя и външната такава, нивомер за горивото и т.н., прожектира всичко, от което шофьорът има нужда. Например, когато прави някакви настройки по колата, аудиосистемата или навигацията от волана. Реално на този 9-инчов екран излиза всичко приоритетно необходимо за управлението и движението.
На другия голям вертикално разположен дисплей в централната конзола са останалите функции и настройки. Нещо повече, той не само е сензорен, но вече разпознава и ръчно изписване на букви и цифри, включително на кирилица. Така водачът или "навигаторът" могат направо да изпишат дестинацията, вместо да набират името от клавиатурата. Е, последната също е налична, ако някой я предпочита.
Също така Sensus се свързва със смартфона ви чрез Android Auto и Apple Car Play, като така шофьорът или пък пътниците могат да използват всички екстри на телефона и колата едновременно. В по-добре оборудваните версии, като тестовия автомобил, е налична и висококачествената аудио система, разработена заедно с Harman Kardоn. Благодарение на което всички в колата могат да се радват на уникално добър и чист звук. За което се грижат 13 високоговорителя и въздушно вентилиран субуфер с обща мощност от 80 вата.
И понеже си говорим за Volvo, цените не са като на обикновените коли. Тук базовата за България е 61 480 лв. с ДДС. Което се отнася за варианта с бензиновия Т3 двигател с ръчни скорости и само с предно предаване. Всяка по-високо оборудвана модификация или по-мощна ще изисква по-голяма инвестиция. Като тестовия автомобил, който е с двигател D4 и от серията R-Design. При него цената е 91 110 лв. с данъка. Автомобилът, както и останалите модели на Volvo, се предлагат с 5-годишна гаранция, без ограничения в пробега.