Дори и най-добрите неща, създадени в нашия свят, рано или късно се променят. Но в такива времена живеем. Тенденцията нямаше как да подмине и един от бестселърите в съвременната автомобилна индустрия. Така през тази година счупилият редица рекорди през последните 9 години Ford Fiesta се промени. Или по-точно най-новото осмо поколение на модела дойде да замени предходното. Което бе истински бестселър в класа си, а и не само, както в Европа, така и на скромния български автомобилен пазар.
За да се замени един толкова успешен модел, спечелил редица награди през годините, задържал се на изключително високи позиции, задържал се на първо място по продажби в Европа в своя клас от 2012 до 2015 г., паралелно с това бидейки втори най-продаван изобщо без оглед на класа през 6 от последните 8 години, изобщо не е било лесна задача за инженерите и дизайнерите на Ford. Но тяхната работа вече е приключила и продуктът е налице – новата Fiesta официално дебютира в България на Автомобилния салон София 2017 през октомври т.г., а сега ще ви разкажем какво точно трябва да очаквате от последното поколение на модела, идващо да замени кола с 18 млн. продажби за 40-те години на съществуването си.
Визуално новата Fiesta може да се каже, че както безпрекословно прилича на предшественичката си, така и няма нито един детайл, който да не е променен. Вероятно това дизайнерско решение е било взето именно, за да не се къса връзката с предходното поколение и постигнатите от него невероятни резултати. Явно са успели да изпълнят задачата си, след като няма как човек да не се досети, когато види колата, че това е новата Fiesta.
И така, предницата на новото поколение на автомобила определено го прави разпознаваем още на пръв поглед не само като Ford, но и като Fiesta. След промяната на визията колата е получила малко по-нежни линии на фона на доста агресивната предница на фейслифта на предходното поколение. Фаровете вече не са толкова заострени, радиаторната решетка не е толкова голяма и хищно изглеждаща линиите на бронята също вече са малко по-меки. Ако човек се загледа по-задълбочено обаче ще забележи, че предницата на новата Fiesta напомня на доста спортният Focus ST. Което пък лично на мен ми идва като намек, че автомобилът не е станал по-дамски, въпреки смекчаването на основните линии. Като последното важи и за капака на двигателния отсек – и той вече не е толкова агресивно изглеждащ, но отново при по-задълбочен поглед откриваме лек намек към този на Focus ST. Същото може да се каже и за формата на фаровете, които изглеждат някак си като комбинация на онези от ST-то и тези на предходното поколение Fiesta. Тук обаче има едно голямо НО. И то е, че в новата Fiesta имаме един изцяло нов не само за този модел, но и за Ford, светлинен подпис на дневните светлини. Които правят абсолютно разпознаваема новата Fiesta дори и нощно време в огледалото за обратно виждане. Мисля си обаче, че този светлинен подпис вероятно ще видим и в други нови модели на марката, тък като индивидуализация от този тип набира все по-сериозна популярност в съвременното автомобилостроене.
Тенденцията за промяна на всеки детайл, но запазване на основната линия, за да остане моделът напълно разпознаваем, откриваме и отстрани. Погледната откъм вратите, новата Fiesta наистина е запазила до голяма степен силуета на предишното поколение. Но както и отпред, тук откриваме нови линии, непознати от досегашната генерация. Към това трябва да се добави задължително и джантите с изцяло нов дизайн. Такъв има във всички размери, като са налични дори и впечатляващите 18 инча. Ако човек добре познава предходната генерация, вероятно ще му направи впечатление и че Fiesta е малко пораснала. По отношение на дължината този растеж се изразява в 7.1 см при версията с 5 врати.
По-сериозна разлика обаче намираме, ако съсредоточим погледа си повече към калниците и съответно двата края на автомобила. Последното важи с особена сила в посока задницата, където още докато гледаме отстрани, в очите ни се набиват изцяло новите задни светлини.
Да, те са от детайлите, които са претърпели тотална промяна с новото поколение на Fiesta. Докато при по-предишното, дебютирало през 2001 г., характерна черта беше поставянето на изцяло вертикални задни светлини (популярна тогава тенденция и при други производители), а при Fiesta от 2008 г. те бяха променени към нещо средно между вертикална и хоризонтална форма, то при сегашната генерация "стоповете" са вече абсолютно хоризонтално разположени. А в същото време не приличат на нито едни, познати от останалите модели на Ford. Което ме кара отново да си мисля, че с новата Fiesta марката демонстрира някои дизайнерски решения, които ще бъдат използвани и в други автомобили на Ford в бъдеще. Но това ще стане ясно след време.
Отзад откриваме изцяло нови форми също и във вратата на багажника, стъклото и бронята. Изнесени максимално в двата края на последната са и светоотразителите. За тях пък е валидна обратната спрямо "стоповете" тенденция. В предишната генерация на автомобила те бяха хоризонтални. А сега вече са вертикалн о разположени. Имат и интересна форма на неправилен трапец. Между другото същата имат и светлините за мъгла в предната броня, които забравих да спомена по-горе.
Тенденцията за тотална промяна на визията от задницата на новата Fiesta откриваме и вътре в купето. Тук вече няма нищо, което да наподобява предходното поколение. Единствено подобна асоциация можем да направим, когато погледнем волана. При него по-скоро е валидно това, което казахме за предницата – нов дизайн, но с препратки към предшественика. Но пък сега той има малко повече бутони за управление на инфоразвлекателната система, борд компютъра и менютата им. Самият волан пък е станал и по-удобен за хващане, особено с кожената си тапицерия.
Новата Fiesta има и изцяло ново арматурно табло. Връзката с предходното поколение е само малкият дисплей на компютъра, разположен между оборотомера и скоростомера. Той силно напомня на онзи, с който сме свикнали от всички модели на Ford през последните години. Но за разлика от при тях, където традиционно той имаше син фон, сега вече е черен, благодарение на което изглежда някак си по-стилно.
И като заговорихме за дисплей, трябва да споменем новия 8-инчов сензорен екран, поставен най-отгоре на централната конзола в изцяло вертикална позиция, който, според съвременните дизайнери се нарича "свободно стоящ". Благодарение на него в новата Fiesta значително е намален броят на бутоните за управление, като функциите на близо 50% от наличните при предишното поколение вече са иззети именно от дисплея. Двата, заедно с по-малкия в таблото, са разположени приблизително в една линия, за да може погледът на водача да открива моментално необходимата му информация и да не отклонява вниманието си от пътя. Тази идея на дизайнерите е пренесена и към всички останали бутони около шофьорското място, като във Ford са използвали специален софтер, който е подсказал къде точно трябва да бъдат поставени, за да са лесни за откриване и боравене. Освен това всички са с нови форми, като същевременно са станали и по-ергономични.
В целия интериор на новата Fiesta откриваме и нови по-висококачествени материали. Което важи както за пластмасите, така и за декоративните хромирани и алуминиеви елементи и декорации. Последните са в пряка връзка и с още една тенденция в автомобилната индустрия от последно време – индивидуализацията. Бъдещите клиенти могат самостоятелно да оформят интериора на новата си кола изцяло по свой вкус благодарение на предназначените да добавят впечатление за изработка по поръчка опции.Те включват декоративни елементи за централния инструментален панел и този от страната на пътника, за дръжките на вратите, както и страничните огледала. Всички те могат да бъдат в някой от цветовете Race Red, Bohai Bay Mint, Deep Impact Blue или Chrome Copper. Към това трябва да се добави и опционалния прозрачен покрив, който би допълнил още повече комфорта в колата.
Всъщност опциите за индивидуализация на Fiesta са още по-сериозно застъпени отвън. Клиентите на новия модел могат да избират между цели 4 базови визии. Но дори и към тях имат възможност да добавят нещо изцяло свое и по този начин да ги надградят. Всяка от версиите на Fiesta притежава характерен дизайн, който идва като допълнение на базовия, а може и допълнително да се персонализира чрез индивидуални опции, включително контрастен покрив и странични огледала боядисани в черно, бяло, Bohai Bay Mint или новия цвят Chrome Copper. Допълнителните нови екстериорни цветове включват Blue Wave, а за суперлуксозната Fiesta Vignale (каквато версия за първи път виждаме при този модел) – и Milano Grigio.
Ексклузивната за Vignale сатенирана радиаторната решетка на Fiesta Vignale, нейната рамка, както и тези на фаровете за мъгла, изразената странична линия и декоративният елемент на задния спойлер добавят усещане за лукс при тази модификация. Fiesta Titanium пък включва хромирани елементи за изчистен и изискан стил. Вертикалните фарове за мъгла са свързани с "усмихната" линия на предната броня, което прави модела да изглежда по-оптимистичен и дружелюбен. Мрежестата радиаторна решетка на по-спортно изглеждащата Fiesta ST-Line, вдъхновена от Ford Performance, издава динамиката, която стои зад нея. Стилът на спортната каросерия е по-ъгловат и агресивен спрямо базовия. А функционалният заден спойлер допринася за уверената стойка. Четвъртият вариант – Active, пък е насочен към по-авантюристично настроените клиенти. Като в случая си говорим за първия кросоувър Fiesta, който ще видим през 2018 г. При него отличителният белег е черната пластмасова предпазна лайсна, която обикаля изцяло автомобила отдолу, преминавайки през броните, праговете и арките на калниците, за да ги предпази от евентуални драскотини. Между другото такива модификации скоро се очакват и при други модели на Ford.
Що се отнася за купето, трябва да споменем и още една "инивидуалност" на Fiesta. За разлика от някои други производители на коли в този клас, от Ford не се отказват от 3-вратите версии. Които вече не намираме при отделни преки конкуренти на този модел. А благодарение на това пък при Fiesta се запазва и вариантът за по-спортна визия на купето. Особено в съчетание с пакета ST-Line, една 3-врата Fiesta изглежда доста агресивна и много подходяща за феновете на този тип излъчване на колата.
Новото поколение на модела е станало и по-комфортно за шофьора и пътниците. И не само благодарение на по-голямото вътрешно пространство. Мисълта към отделния детайл е дала резултат, като например изцяло новият подлакътник, който е изработен така, че да даде повече комфорт на най-ниските и най-високите водачи. Като според Ford цели 19% от тях сами го определят като по-удобен.
За пътниците отзад вече има повече пространство както на ширина, така и на дължина. Мястото за коленете им е нараснало с 1.6 см, което в интериора на един автомобил, особено в този клас, е доста. Това се постига и благодарение на новите по-тънки облегалки на предните седалки, които отварят над сантиметър повече за пътниците на задните.
Самите седалки (и отпред, и отзад) са изцяло нови, по-удобни са, а специално предните предлагат и по-сериозни лумбални опори, за да се чувстват шофьорът и пътникът до него още по-комфортно и стабилно дори и в завоите.
Споменатото вече "порастване" на Fiesta е позволило и леко увеличение на багажното пространство. Минималният обем на товарния отсек вече е 292 литра (при 290 при предишното поколение). Освен това багажникът е станал по-функционален. От една страна новата врата е по-широка и прави по-удобен достъпът. От друга пък вътре вече има и нови ниши за по-дребни предмети, които разполагат и с ластични ремъци, които да ги държат стабилни при пътуване. Налични са също и закачалки за окачане на торби, чанти и от този род неща, както и няколко опции за фиксиране на различни багажи или предмети.
По отношение на нишите развитие има и вътре в купето. Обемът на жабката е увеличен с 20% спрямо предишната генерация. Пред скоростния лост в централната конзола има място с обем цял един литър за поставяне на телефони и подобни по размер предмети. От по-сериозното пространство за багаж могат да се възползват и пътниците отзад чрез джобовете във вратите, които вече събират бутилки с обем не 0.5, а 0.6 литра.
Истинската революция в новата Fiesta обаче идва по отношение на технологичното й развитие. В модела за първи път се вграждат редица асистенти и системи, които идват от по-горните класове автомобили, а някои са и доусъвършенствани. В по-оборудваните версии Fiesta идва с над 15 технологични решения, които помагат на шофьора. А 6 от основните ги има дори и в най-евтината версия. Те работят чрез общо 2 камери, 3 радара и 12 ултразвукови сензора, които, взети заедно, са в състояние да следят на 360 градуса ситуацията около автомобила и да сканират пътя отпред на разстояние до 130 метра. Освен това Fiesta е първият Ford с усъвършенстваната версия на Асистента за предотвратяване на сблъсъци и засичане на пешеходци – функция, която открива хора на или в близост до пътя отпред, или такива, които може да пресекат пътя на автомобила. Освен това системата работи и нощно време. Този асистент също така е проектиран да намали силата на някои челни сблъсъци с автомобили и пешеходци, както и да помогне на водачите да избегнат сблъсъците като цяло.
Също за първи път във Fiesta се вгражда и активният паркинг асистент за перпендикулярно паркиране, който помага на водачите да намерят подходящи места и паркира без участието на ръцете им успоредно или перпендикулярно. Допълнително усъвършенствана за Fiesta, технологията за първи път може да приложи спирачките, ако водачите не реагират на насоките на системата и предупрежденията за близост при извършване на маневри на преден и заден ход и сблъсъкът с паркиран автомобил или препятствие е неизбежен. В същото време има и асистент за излизане от паркомясто, който помага на водача да излезе при успоредно паркиране, като управлява волана, докато водачът работи само с педалите.
Споменатите вече камери разпознават и пътните знаци, след което ги проектира на информационния дисплей в таблото. Друга новост във Fiesta са автоматичните дълги светлини, които сега работят по-ефективно в ситуации, при които насрещните ленти са разделени от мантинела, чрез което се избягва заслепяването на насрещно движещите се.
Към споменатите вече системи и асистенти трябва да се добавят също и усъвършенстваните адаптивен автопилот, регулируем ограничител на скоростта, система за следене на мъртвата точка, предупреждение за страничен трафик, индикация за дистанция от движещия се пред него автомобил, асистент за спазване на лентата, предупреждение за напускането й, предупреждение за предстоящ сблъсък и др.
Новата Fiesta идва и с инфоразвлекателната система SYNC 3, която вече работи и с гласови команди, чрез които може да се управлява аудиосистемата, навигацията, както и свързаните смартфони. Например шофьорът може да й каже "I need petrol", след което системата ще локализира най-близките бензиностанции. По същия начин могат да се откриват също и паркинги, летища, хотели и др. Естествено SYNC 3 е съвместима с Apple CarPlay и Android Auto, благодарение на което водачът и пътниците могат да използват всичките им функции.
В съответствие с предпочитанията на клиентите към преносими дигитални мултимедийни устройства, Fiesta предоставя Bluetooth свързаност и два USB порта с всички аудиосистеми и интегриран CD плейър като опция. DAB радио се предлага в цялата гама. Какъвто и достъп да изберат водачите до своята музика, аудиосистемите на Fiesta ще предоставят качествен звук. Най-добрият обаче идва с първата вградена в модел на Ford специална аудиосистема на Bang & Olufsen - B&O PLAY. Тя е изпълнена чрез специално проектирано за Fiesta разпределение и калибриране на високоговорителите. В случая те са 10, включително монтиран в багажника субуфер и централен високоговорител за средни честоти над арматурното табло. Общата мощност е 675 вата, като освен сила и чистота на звука, има и съраунд ефект за още по-богат саунд, независимо от мястото на седене.
Предвид изключително доброто пътно поведение още при предишната Fiesta, от Ford спокойно можеше да не пипат ходовата част на новото поколение. Но те не са на моето мнение и са решили да поработят и върху шасито. Инженерите са поработили за усъвършенстването на някои от компонентите на окачването и управлението, като и върху настройките. Реално новата Fiesta има 3 варианта на шаси в зависимост от това с кой двигател е оборудвана и съответно какво е теглото на автомобила. Отделно за версията ST-Line са предвидени спортни настройки, а за луксозната Vignale са предвидени и специални оптимизации.
Променена е и спирачната система, благодарение на което е скъсен спирачният път. Оперирането с педала от страна на шофьора вече е различно и човек, карал предишното поколение, веднага може да усети разликата. Освен това всички модели с двигатели с мощност над 100 к.с. вече идват с дискови спирачки и отзад.
Като споменахме моторите, новата Fiesta предлага избор от 3 такива, но в зависимост от мощността изборът се увеличава до 7. Базовият е 1.1-литровият бензинов Duratec, който има два варианти – със 70 или с 85 к.с. Всеки от тях се комбинира с 5-степенна ръчна скоростна кутия. Придобилият вече почти легендарен статут 1-литров EcoBoost се предлага в 3 варианта на мощност – 100,125 или 140 к.с. Комбинира се както с механична, така и с автоматична трансмисия, като предавките винаги са с 6. При автоматикът има опция и за смяна на скоростите чрез пера на волана. Дизеловите версии разчитат на 1.5-литровия TDCi. Който предлага избор между 85 и 120 к.с. И в двата случая е в комбинация с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Всеки от изброените мотори идва стандартно с векторен контрол на тягата, намален разход на гориво, като смесеният при всички варира около 3.2-5.2 литра на 100 км. Освен това при някои двигатели Fiesta идва с активни клапи в радиаторната решетка, които се отварят и затварят в зависимост от скоростта и моментната работа на мотора, чрез което се постига допълнителна оптимизация на разхода. За още повече намаление при повечето двигатели има и Start-Stop функция, както и изцяло нова екологична система, което се активира от бутона ЕСО. Тя регулира настройките на двигателя и горивния дросел, като притъпява реакциите на педала на газта, деактивира функцията Overboost, ускорява по-кратко при възстановяване на скоростта при включен темпомат, намалява оборотите на мотора при работа на място и снижава индикациите за превключване на по-висока предавка. Ефектът е не само по-нисък разход на гориво, но и по-малко изхвърляни вредни емисии.
Новата Fiesta вече официално се продава в България. Цените при базовата версия с 1.1-литров бензинов двигател започват от 23 000 лева с ДДС. При дизеловите версии най-евтината струва 27 450 лева с налога. Най-скъпата бензинова Fiesta пък излиза 41 300 лева, а при дизела максималната цена е 42 500 лева.