Сърцето започва да тупти. Да не би да имам аритмия? Не, май тупти това на колата. Абе май и двете. Горе-долу това са мислите, които те обладават в момента, в който се качи човек в новия Renault Megane R.S. И изобщо не става дума за преувеличение. Наистина, когато човек отвори вратата на този хот хеч и се качи в него, от музикалната уредбата се разнася едно туп-туп, туп-туп, туп-туп. Сякаш да напомни на човека, че тази кола също има сърце. И че автомобилът се радва да ви види. Или пък да припомни на шофьора, че му предстоят много сърцати емоции. А седне ли дори за миг зад волана на този автомобил, човек няма как да не се убеди в това. Като допълнение на дигиталното арматурно табло се появява анимация с предницата на Megane R.S., а в същото време на големия вертикален централен дисплей на инфоразвлекателната система "светва" надписът R.S. Просто няма такова посрещане...
Спортните коли винаги са били на особена почит сред 90% от шофьорите. Млади, улегнали, дори по-възрастни – няма значение. Адреналинът в подобни автомобили е достатъчно притегателен за всички. За да се изживее подобно спортно усещане в една кола, не е достатъчно тя да бъде просто бърза. Такива има и при лимузините, SUV-тата и т.н. Но истинското спортно усещане от шофирането може да се усети само в някои автомобили. Един от тях наистина е новият Renault Megane R.S., който е стъпил върху четвъртото поколение на компактния автомобил, но реално няма почти нищо общо с него в техническо отношение, тъй като е разработен в сътрудничество с екипите на Renault Sport и на френската марка във Formula 1.
А и голяма част от детайлите в ектериора също са видоизменени спрямо стандартния Megane, за да придадат още по-спортна и агресивна визия. Такива са предната и задната броня, трапецовидният накрайник на ауспуха Akrapovic, дифузьорът, праговете, подкалниците, в които виждаме и големите 18-инчови лети джанти с нископрофилни гуми, радиаторната решетка, при която на очи се набиват веднага също и буквичките R.S. Точно под огромната емблема. Много силно впечатление правят и фаровете за мъгла в бронята, които имат формата на емблемата на Renault Sport – трите шахматни квадратчета, символизиращи карирания флаг от спортните състезания. Тях специално в Renault наричат R.S. Vision, като задачата им не е само да радват окото. Реално имат четири функции – те са едновременно фарове за мъгла, "завиващи" фарове за осветяване на пътя в завой, габарити и дълги светлини. Когато говорим за външния вид, няма как да не отбележим изцяло новия цвят, който дебютира заедно с новата версия на най-бързия Megane. Tonic Orange вече се предлага стандартно за колата, като по този начин допълва и познатия от преди Sirius Yellow.
В интериорно отношение Megane R.S. също се отличава никак не малко от стандартния модел. Още при отварянето на вратата впечатление правят ниско позиционираните спортни седалки Recaro согромните им опори, които вършат страхотна работа, когато колата се кара много бързо по завои. В интегрираните подглавници пък са избродирани буквичките R.S., естествено в червен цвят. По тях, както и по волана, скоростния лост, тапицериите на вратите и др. веднага се набиват на очи червените шевове, които допълнително подсказват колко върховни изживявания предстоят за шофьора. Коженият волан, естествено, в най-горната си част има червен кожен пръстен (което вече се превърна в запазена марка за воланите на Megane R.S. В долната си част, отново на червен фон, пак виждаме любимите буквички R.S. Педалите, очаквано, са алуминиеви. Такъв е и част от скоростния лост (останалата му част е кожена със споменатите вече червени шевове). Над жабката пък дизайнерите са ни сложили лайсна, наподобяваща карбон с надпис Renault Sport в единия край. Същата, между другото, има и във версията GT на Megane. При него обаче няма имитиращата карбон тапицерия на вратите. В R.S. имаме и прозрачен панорамен покрив, предната част на който се отваря като шибедах. Естествено това, както и отварянето и затварянето на щората срещу слънце, става автоматично.
Сядайки на спортната седалка, която е изключително удобна, и запалвайки мотора, което става с бутон, вече си наясно, че шоуто започва. Още при първото натискане на газта става ясно, че те очаква истинско приключение. Лошото е, че в градски условия Renault Megane R.S. не може да покаже пълния си капацитет. Освен в случаите, когато някой нагъл самозабравил се джигит с 20-ина годишна барака, на която половината коне отдавна са избягали, тръгне да се "заяжда” на светофара. Е, изходът е един – показваш му кой е №1 и продължаваш. За да усети човек истинските възможности на колата, трябва да отиде на писта. Или поне на извънградско. При теста, за който си говорим сега, избрахме Родопите като място, където пътищата са изпълнени със завои, а именно там един хот хеч ще покаже какво точно може и ще изпълни адреналиномера на шофьора.
Така и стана. За да се разбере наистина какво може новият Megane R.S., е необходимо да се натисне "вълшебният" бутон под дисплея на централната конзола, върху който някак си дори скромничко се е настанил надписът R.S. drive. Тогава колата минава в спортен режим и ще може да покаже по-големи способности от стандартния. В този момент арматурното табло светва в червено, същото се отнася и за светещите лайсни в тапицерията на вратите. Което подсказва, че автомобилът се е "ъпгрейднал" и е станал още по-голям спортист. Не че в стандартния си режим не е такъв де, но след активирането на R.S. режима, нещата стават по-сериозни. По отношение на бутона и настройките обаче има една подробност. Натисне ли се втори път, тогава се активира и още по-спортният режим Race. При това положение настройките стават съвсем като при състезателна кола, голяма част от системите, като тракшън контрол и др. се изключват и вече шофьорът е този, който решава как ще се държи колата. За не толкова опитните по отношение на спортното каране водачи обаче не е съвсем препоръчително да активира режима Race, защото не е изключено да се увлече от възможностите на колата и да направи някоя беля. А и настройките при R.S. никак не са за подценяване и наистина човек може да се наслади на страхотна спортна кола. И при двата спортни режима настройките на волана, педала на газта, двигателя и трансмисията се променят, за да стане наистина шофирането доста по-енергично и задоволяващо спортния дух на шофьора.
И така, вече сме в Родопите, натискаме "вълшебния" бутон веднъж и купонът започва. Ускорението е невероятно, пътното поведение – страхотно, колата буквално е залепена за пътя. За щастие по шосето няма почти никакво движение, поради което можем да си позволим да даваме газ колкото си искаме. (Тук от "Пътна полиция" е добре да не четат ;) ) Колата влиза в завоите като истински звяр, подаваме още газ и излиза като още по-голям такъв. Следва права, газ до дупка, на километража се изписват невижданите за този планински път 148 км/ч. И то само за някоя друга секунда, след като сме излезли от завоя със 75. Наближава нов завой, намаляваме, спирачките се справят повече от чудесно, влизаме в него, 1-2 предавки надолу, отново настъпваме педала до долу, стрелката на оборотомера отива към 5000-6000 и пак излитаме. Адреналинът се покачва, ултра широката усмивка не слиза от лицето (също и на "навигаторката", която дори започва да се смее все по-доволно при всяко второ сериозно ускоряване). А какъв прекрасен звук се чува от мотора и от изпускателната система... Наистина цялостното усещане е невероятно и е трудно да се опише с думи.
Шофьорът на Megane R.S. задължително трябва да се възползва от R.S. Monitor-ът. Това е една много приятна "джаджа”, която показва на дисплея различни характеристики на моментното състояние на мотора и колата, налягането на маслото, степента на компресия в турбината, може да ви измери времето за една обиколка и т.н. В същото време R.S. Monitor дава и съвети как точно да се кара в определена ситуация, което е доста полезно, особено за непрофесионалисти на пистата.
В същото време обаче Megane R.S. стои страшно стабилно на пътя, реагира дори и при най-малкото побутване на волана в някоя посока и човек не изпитва никакво притеснение от високата скорост. За това му поведение, освен разработените от специалистите на Renault Sport и екипа на марката във Formula 1 окачване и кормилна уредба, има и още нещо. Новото поколение на хот хеча е снабдено със системата 4CONTROL, при която завиват не само предните, но и задните колелета. Тя може да се намери и в не толкова спортната версия Megane GT, както и на Talisman (при който всъщност дебютира), но при R.S. е особено полезна, защото дава възможност завоите да се взимат по-лесно и бързо с висока скорост.
Принципът на действие на 4CONTROL е при скорост под 60 км/ч задните колелета да се завъртат в обратната посока спрямо предните. А при над този праг – в идентичната. Така получаваме доста по-стабилно поведение на автомобила в завой, по-малкото му накланяне и евентуално поднасяне при изключени стабилизиращи системи (при активиран режим Race). Също така при активиране на въпросния режим, границата се качва до 100 км/ч. Резултатът – още по-бързо взимане на завоя и съответно още по-голямо удоволствие от динамично шофиране. Системата работи и без да е активиран спортният режим на колата.
Колкото и спортно, респективно твърдо, да е очакването на новия Megane R.S., за такъв тип автомобил той може да се нарече комфортен. Неприятности може да има само при павирани улици, където по-сериозното друсане няма как да се избегне. Но пък това е цената на истинския спортен автомобил. Друг положителен елемент е, че колата не е съвсем ниска и залепена за пътя като повечето от този клас. Това е изключително полезно за българските пътища, осеяни с дупки, защото не е нужно всеки път да мислиш какво ще одереш отдолу. Същото важи и за все по-разпространените повдигнати пешиходни пътеки. Дори и за тях Megane R.S. е достатъчно висок, за да няма шофьорът притеснение дали няма да закачи праг, гърне, броня и т.н.
Както и при повечето от останалите модели на Renault, при Megane R.S. също са налични няколко режима за настройки на колата. Те са малко по-различни от при по-обикновените версии и освен споменатите вече R.S. drive и Race, включват |Comfort, Neutral, Sport и Perso. При последния водачът сам може да промени някои от стандартните настройки, които иначе се задават автоматично, например при избор на режима Race. Благодарение на тези режими шофьорът лесно може да избере какво точно поведение да има в даден момент автомобилът според нуждите, вида на пътя, по който се движи, или настроението.
Най-големият "виновник" за вдъхновяващите спортни и повдигащи адреналина изживявания зад волана на новия Megane R.S. естествено се намира под предния капак. Хот хечът се е поддал на характерния през последните 10-ина години в автомобилостроенето т.нар. даунсайзинг. За разлика от предишното поколение, което бе оборудвано с 2-литров мотор, новото е с 1800-кубиков. Въпреки това обаче мощността на двигателя е увеличена. Докато при Megane R.S. от предходната генерация конете бяха 265, а при още по-мощната му версия Trophy-R достигнаха 273, при новото поколение 1.8-литровият двигател разполага с 280 к.с. и въртящ момент от 390 Нм и е в съчетание с 6-степенна механична предавателна кутия. За феновете на автоматиците обаче се предлага и версия с познатата от други модели на Renault автоматична кутия EDC, отново с 6 степени. Между другото от Renault обещават да изкарат нова версия Trophy, за която се знае, че ще има 300 коня. А излезе ли и версия Trophy-R, със сигурност ще видим и повече.
Та да се върнем на двигателя на тестваната кола. Благодарение на него новият Megane R.S. ускорява от 0 до 100 за 5.8 секунди. Като тук показателите също са подобрени спрямо предходната генерация, при която времето бе 6 секунди (като изключим Trophy-R, при който също бяха 5.8, но с 2-литров мотор). При тези показатели едва ли е необходимо да говорим за динамика. Тя е ясна, а и вече споменахме, че колата излита при настъпването на педала на газта. Много приятна изненада обаче е разходът на гориво. Определено останах впечатлен от средния, който според борд компютъра беше точно 9 литра на 100 км. И то при много много настъпване. Реално по време на теста спокойно каране почти не е имало, а и 75% изминатото разстояние бе по планинските пътища, където вече казахме какво се случваше. При такова настъпване подобен разход на гориво от такава кола е повече от добър. А и сравнено с предишното поколение е паднал с около половин литър. Това се потвърждава и от каталожните данни, според които сегашният Megane R.S. трябва да харчи при смесен цикъл 7.1 литра, докато за предишното поколение производителят обявяваше 7.5.
Новият Megane R.S. е добре оборудван по отношение на последните иновативни системи и асистенти. Мултимедийната R-LINK 2 позволява лесно и бързо използване на всички функции на автомобила – радио, навигация и други, включително и свързване с R-LINK Store, където могат да бъдат открити приложения, създадени специално за използване в автомобила, като споменатия R.S. Monitor, който показва резултатите в реално време на екрана на системата. Разширената версия на приложението ще позволява запис и анализ на пътуванията, както и споделянето им в социалните мрежи. А можете да го използвате и на смартфона си.
За безопасността по време на шофиране, както и се очаква, се грижат куп системи и асистенти. За да не отделя вниманието си от пътя, особено при спортно и агресивно каране, шофьорът може да разчита на хедъп дисплея на нивото на погледа си, за да не го отклонява към уредите. Познатият адаптивния круиз контрол, системата за активен спирачен асистент, предупреждението за пресичане на осевата линия и системата за разпознаване на пътни знаци, Megane R.S. дори подсказва къде по пътищата има поставени стационарни камери за скорост и какво е ограничението в участъка, като трябва да се подчертае, че функцията работи включително и у нас.
Музикалното оформление също е на много високо ниво. То е разработено специално за този автомобил заедно с експертите на Bose. Благодарение на което аудиосистемата разполага с централен високоговорител, осем други високоговорителя, разпределени в купето, субуфер в багажника, като така се постига прецизен, ясен и балансиран звук, независимо от стила, който предпочитат шофьорът и спътниците му. Естествено аудиосистемата има и доста сериозен пакет от допълнителни настройки, за да отговори на претенциите на всяко ухо.