Новият Opel Transformers, пардон, Zafira (СНИМКИ)

Мултифункционалният семеен ван впечатлява с огромните си възможности, не само като обеми

по статията работи: Кристиан Костурков | 03.05.2017 | 11:11  12 Виж всички снимки

Семейните ванове са едни от сревнително новите класове автомобили. Нови, нови, колко да са нови – вече навъртяха 3 десетилетия. Приблизително колкото и SUV-тата (не джиповете, а именно паркетните им роднини). Въпреки че се появиха още в края на 80-те, семейните ванове наистина са доста по-млади като тип автомобил от седаните, хечбековете и комбитата, с които светът е свикнал и вече не помни от кога. Именно последните станаха "жертвата" на семейните ванове, тъй като им "откраднаха" доста солидно количество от купувачите им. Така в наши дни ванът вече е почти толкова популярен, колкото и комбито, дори и по родните пътища, които приемат иновациите с около 10-ина години закъснение спрямо западния свят предвид около 90-процентния дял на колите втора ръка. От друга страна семейните ванове се конкурират доста и с SUV-тата. И двата типа автомобили предлагат повече обем, по-висока позиция за шофьора и повече място за багаж. SUV-тата обаче идват почти винаги по-висок клиренс, а често и задвижване на 4-те колела, заради което собственикът има машина, която би могла да изведе него и спътниците му и извъна асфалтираните пътища. Но пък семейните ванове предлагат повече пространство за пътниците и багажа им, както и мултифункционалност и модулативност, което в SUV-тата няма да намерите. И сега ще ви представим един от най-сериозните конкуренти в класа на семейните ванове от 20 години насам – Opel Zafira.

Това е наистина един от най-разпонзаваемите и популярно модели от класа. Вярно е, че рюселсхаймци се хвърлиха сравнително късно в битката в този клас – едва през 1999 г., но пък го направиха качествено. Още първата Zafira успя да се превърне в един от основните конкуренти в този клас на европейския пазар, въпреки че някои конкуренти имаха вече над 10 години опит. И да стане един от най-често срещаните автмобили от този клас по пътищата. А 17 години по-късно на пазара се появи обновената версия на третото поколение на Zafira или иначе казано фейслифтът на Zafira C.

1904834Визуално обновената версия се различава от появилата се през 2011 г. кола предимно отпред. Големмият семеен ван на Opel вече има тотално различна предница. Фаровете на излезлия преди 6 години модел бяха с вид на бумеранг и включваха в себе си дори и халогените, разположени в долната част на бронята. Сега тези бумеранги вече ги няма, но пък с новата форма на предните светлини автомобилът изглежда доста по-стилно. Това чувство предизвиква и вълнообразната LED дневна светлина, която в същото време разделя секторите на късите и дългите. Доста различна от първоначалния вид на модела е и цялостната визия на бронята и радиаторната решетка. А двете вълнообразни дневни светлини получават естествено продължение в посока емблемата на Opel в средата на въздухозаборника благодарение на хромираните лайсни, характерни за всички последни модели от Рюселсхайм.

Отзад обновената Zafira няма почти никакви изменения в дизайна. Единствено светлините, които са запазили формата си, са получили известни промени в самите сектори, а вече са и малко по-ярки от тези в първоначалния модел. Отсрани колата също не е пипана. Вероятно дизайнерите не са намерили забележка спрямо първоначалните си виждания.

В интериора обаче положението е точно обратното. Там промяната е пълна, точно както и при предницта. Вътре почти няма нещо, което да напомня предишната визия. Воланът е изцяло нов, арматурното табло също, централната конзола е претъпряла сериозна "пластична операция", особено в по-горната си част, където е дисплеят.

1904836Под него, където са бутоните за управление на климатика, подгряването на седалките и волана и някои други екстри, нещата вече причлиат малко на тези при предшественика. Но и тук дизайнерите са работили малко. Същото важи и за визията пред пътническата седалка, където има леки промени, но цялостната визия си е като преди фейслифта. Повече промени и то в положителна посока, виждаме при продължението на централната конзола зад скоростния лост към подлакътника. Който също е с променен дизайн, което важи и за поставките за чаши пред него. А мястото в жабката отдолу е доста сериозно. Обемисти бутилки могат да съберат и джобовете във вратите. Които вече са два отделни един от друг. Като предният реално представлява поставка за чаша или по-малка бутилка, а задният вече е за предмети с по-сериозни габарити. От абсолютно същото удобство не са лишени и пътниците на задните седлаки, чиито врати имат идентични джобове.

И като заговорихме за отзад, да се пренесем там. Zafira е автомобил, с който сериозно внимание е насочено и към пътниците на задните седалки. И няма как да е друго яче, като си говорим за кола, предназначена за дълги пътувания на голяма компания. Едва ли ще е необходимо да споменавам, че мястото е повече от достатъчно, благодарение на по-високата стойка проблеми там да седят и по-високи хора няма, коленете им няма да се удярт в облегалките на щофьора и "навигатора", че трима възрастни могат да се возят спокойно и т.н. Загледа ли се човек в купето на обновената Zafira зад облегалката на шофьора обаче попада в нещо като филма "Трансформърс", но в реалния живот. Да, вторият, че и третият ред седалки, с каквито колата разполага, са способни на такива трансформации, че на човек му се струва, че е на кино.

1904824Да започнем от вторния, който със сигурност ще бъде използван доста по-активно от третия. Когато пътниците са двама, облегалката на средното място може да се свали и да се трансформира в изключително голям подлакътник. При "паднало" положение двете й страни могат да бъдат сгънати в обратна посока и така двамата мътници получават огромна тапицирана облегалка за ръцете, която в същото време е достатъчно широка, че да не си блъскат лактите. Самите седалки пък са разположени върху релси и могат да се нагласяват с по няколко сантиметра по-напред или по-назад, така че на пътника да му бъде максимално комфортно. За последното помага и опцията за промяна в наклона на обегалките от по няколко градуса.

Доста функционално е и на третия ред седалки. Да, те не са толкова големи, колкото тези пред тях, но при Zafira определено могат да се похвалят с доста по-сериозни размери спрямо повечето конкуренти, където с право са получили званието "детски седалки". В тази кола шестото и седмото място са с наистина сериозни габарити и на тях може да се вози възрастен човек. Единствено, ако е от по-високите, ще чувства дискомфорт. Но мога да кажа със сигурност, че повечето хора биха могли да се возят спокойно най-отзад в тази Zafira. Още повече, че под седалките пред тях има прилично място и за ходилата им. Дизайнерите от Рюселсхайм са помислили и са направили и облегалки за ръцете (но само от външната страна на автомобила). Подлакътник няма, но пък пътниците на третия ред разполагат с 2 поставки за чаши и голяма ниша между тях, в която могат да се поставят книги, папки, лаптоп или друго нещо от този сорт. Общо в купето пък има над 30 различни по големина ниши за различни по големина предмети.

Естествено и багажният обем при този автомобил е много сериозен. В случая със 7-местната версия като тази, когато всичките седалки са заети от пътници, зад облегалките на третия ред остават 152 литра свободен обем. Трудно ще бъдат достатъчни за багажа на седмината, ако са тръгнали на 1-седмична почивка, но при определени обстоятелства ще свърши работа за по един куфар или сак, ако са от средните размери. При конфигурация от 5 места вече си имаме истински голям багажник. Обемът му в този случай е вече е впечатяващите 710 литра. При необходимост от превоз на много повече багаж или пък нещо наистина голямо, тогава вече можем да се възползваме от опцията да сгънем и втория ред седалки. При това положение багажното пространство нараства до цели 1860 литра. Височината на товарния отсек също е доста прилична – цели 90 см, а подът е абсолютно равен, което улеснява значително товаренето и разтоварването. В допълнение на това багажникът на Zafira предлага и екстри като мрежа за фиксиране на по-дребни предмети, релси и закачалки за превозване на торби с покупки, които да не се разпиляват, специална подложка, която може да се постила на пода на товарния отсек при всяка от възможните му конфигурации и др. Тези екстри естествено идват с по-оборудваните версии на модела, но определено ще са полезни.

1904837Макар и семеен автомобил, този Opel Zafira може да бъде и доста пъргав. Което се дължи на топ двигателя от серията дизели, с които се оборудва моделът. В слуая говорим за 2-литровия CDTI ECOTEC с мощност от 170 к.с. и максимален въртящ момент от цели 400 Нм, комбиниран с 6-степенна автоматична скоростна кутия. Който, според мен, е препоръчителният избор, ако човек има нужда не само от голям и функционален семеен автомобил, но и от такъв, който да задоволява мераците на шофьорите, падащи си по по-динамичното каране. Благодарение на този двигател Zafira може да бъде доста пъргав автомобил, незавиисмо от размерите си и теглото от 1760 кг (включително шофьора). В защита на тезата си трябва да отбележа, че в тестваната конфигурация колата развива от 0 до 100 км/ч за 9.8 секунди, което е само със секунда повече от върховия показател за модела изобщо, който се постига с най-мощния бензинов мотор с 200 к.с. Освен това с 2-литровия дизел Zafira развива 208 км/ч, а поддържането на високи скорости не са й проблем.

И макар да говорим за мощен двигател и тежък автомобил, разходът на гориво изобщо не е голям. Когато колата не е много натоварена (предвид факта, че е 7-местна) и не се движите с висока скорост по магистрала, на по-ниските обороти не е почти никакъв проблем да постигнете разход около 5 на 100. Който е много близък до посочения в каталога от 4.5 литра за извънградско. Ако скоростта обаче се вдигне над 130-140 км/ч или пък колата се понатовари с 4-5 човека и повечко багаж, трудно ще успеем да постигнем консумация на гориво под 6.7 литра, колкото даде при мен. Но трябва да си призная, че от време на време си я понастъпвах, просто защото ми харесваше колко е пъргава тази голяма Zafira. Което реално погледнато никак не е много за такъв клас автомобил. Освен това колата продължава да се справя добре с динамиката дори и с хора и багаж. И при скорост от 90-100 км/ч при нужда от рязко ускоряване, например при изпреварване, автомобилът продължава да си е пъргав.

Возията. Очаквано (и задължително) за семеен ван, тя е комфортна. В същото време обаче колата не вози прекалено меко и окачването се усеща като стегнато, но не и твърдо. Поради което си остава стабилна на пътя. Явно центърът й на тежестта е доста ниско, а настройките на очакването са както трябва, тъй като и по завоите стои добре и здраво на пътя. Самото шофиране на тази Zafira като цяло пък е доста готино и не натоварва, въпреки че колата е голяма и тежичка.

Цената. У нас обновената Opel Zafira се продава в доста различни версии, като най-евтината от тях струва 38 315 лв. с ДДС. Това се отнася за базовия модел с 1.4-литров бензинов мотор със 120 к.с., съчетан с 6-степенна механична трансмисия. При дизеловите версии цените започват от 43 300 лв. за 1.6-литров мотор отново със 120 коня и ръчни скорости, а с най-мощният, който представихме нараства до 53 530 лв. С допълнителните глезотийки ще набъбне и още, но пък и стандартната версия изобщо не страда от липса на екстри.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:55 Библиотеката /п/
  • 04:25 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Шарената панда детски тв филм...
  • 05:25 Двойната Тина детски тв филм...
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.16 /п./
  • Сега "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.