Новият хищник на Ford излезе на лов (СНИМКИ)

Puma вече е кросоувър с изненадващи качества и възможности

по статията работи: Кристиан Костурков | 03.10.2020 | 17:50

Ford Puma e един леко позабравен модел, който все още може да се засече по пътищата, но доста рядко. Което е нормално предвид това, че колата, появила се през 1997 г., имаше само едно поколение, което слезе от производство през 2003 г. За времето си автомобилът бе доста атрактивен, но просто интересът към малките спортни купета позалезе в новото хилядолетие. Паралелно с това обаче този към SUV-та и кросоувъри не спира да расте повече от две десетилетия и автомобилните производители непрекъснато пускат по някой нов модел в някой сегмент, в който към съответния момент не са имали свой представител. Същото стори наскоро и Ford, пускайки на пазара новата Puma.

2250677Тази обаче няма нищо общо с онова малко купенце. Новата е малък градски кросоувър, макар в редица отношения думата "малък" да е излишна, приблизително същото се отнася и за "градски". Дебютиралият в новото си различно амплоа автомобил се позиционира някъде по средата между "повдигнатата" Fiesta Active и EcoSport. Визията му също е между споменатите два модела – от една страна е по-агресивно изглеждащ от Fiesta Active, а заради по-меките си форми – не толкова, колкото е EcoSport. Интересно да се отбележи е, че визията на Puma е доста индивидуална, отличителна и забележима. Разбира се, притежава куп отличителни за последното поколение Ford-ове белези, но дизайнерите са ги направили някак си по-различно и отделните детайли не са толкова подобни като например между новата Fiesta и новия Focus.

Едно от основните неща, които се набиват на очи в предницата на новата Puma, е голямата радиаторна решетка. Тя е в характерната за последните поколения Ford форма на обърнат трапец и заема голяма част от "муцуната" на колата. Разположена е доста под линията на фаровете, които също са с интересна ромбоидна форма, която досега не сме срещали в модел на марката. Добре изглеждат и вградените в тях две линии на дневните LED светлини. В долната част в двата края на бронята фаровете за мъгла са разположени в гнезда също с доста интересна форма на дизайн.

2250678Погледнат отстрани автомобилът напомня малко на името си – за някои може и да заприлича на приклекнала пума, готвеща се за скок. Иначе впечатление правят по-меките форми и линии, както и големите арки на колелетата. Които с 18-те си инча са си доста сериозни за този клас автомобили. В конкретния случай (ниво на оборудване ST Line X) джантите са и двуцветни, което придава допълнително стил и индивидуалност на колата.

Отзад новата Puma също има отличителен за останалите модели на Ford дизайн на светлините – те са с индивидуална издължена овална форма и наистина не приличат на никой от останалите актуални модели на марката. Но пък може и да са просто началото на нова дизайнерска линия на Ford, кой знае. И тук визията е леко агресивна, но не драстично. За това помага и формата на задната броня, както и гарабитите за мъгла, които са изнесени силно настрани в долната част на задницата. А сериозно скосеният покрив на колата отзад допълнително придава по-спортна визия. Когато пък самият покрив е в различен от купето цвят (предлагат се доста такива опции за индивидуализация на автомобила), усещането за стил и лукс се засилва допълнително.

2250679Като цяло екстериорният дизайн на новата Puma е силно индивидуален. А явно и това е била целта, която да помогне за пробив на пазара в един сериозно наситен на модели сегмент в последните години.

В интериора нещата изглеждат вече малко по-познато. Особено ако човек е запознат с последните модели на Ford. Воланът е в типичната форма и разполага с повече бутони за контрол на инфоразвлекателната система и настройките на автомобила, за да може водачът да не отклонява вниманието си от пътя по време на движение. Не че същите функции не могат да се използват и чрез менютата в 8-инчовия свободно стоящ сензорен екран, изнесен над централната конзола, какъвто вече сме виждали в новите Fiesta, Focus и др. Както и при техните последни поколения, тук работи системата SYNC 3.

2250695Високите технологии личат също и от голямото 12.3-инчово изцяло дигитализирано арматурно табло. Много приятно впечатление прави "истинската" дебнеща пума, появяваща се на черен фон при отварянето на автомобила, когато цифровото табло се активира. След като хищникът изгасне, се появяват традиционните скоростомер, оборотомер и всякаквите датчици за ниво на горивото, температурата на двигателя и т.н. Таблото предоставя на водача и куп друга информация – за посоката на пътуване (при използване на навигация), за песента или радиото, което слушаме, за това дали батерията се зарежда или от нея се консумира ток (защото тази Puma е хибрид, от т.нар. меки) и още куп друга информация. Самата визия на "таблото" може да се индивидуализира, а се променя и автоматично, когато се активира някой от режимите на колата, но за тях по-натам.

2250682Иначе материалите в купето са с високо качество, меки и приятни на пипане. Воланът е кожен, с червени шевове, което се отнася също и за седалките, маншона на скоростния лост, ръчната спирачка, тапицерията на вратите. Педалите са алуминиеви, топката на скоростния лост-също, както и долният лъч на волана. Самите седалки са много удобни, което се отнася както за предните, така и за задните. А тези за шофьора и навигатора са отопляеми и масажиращи. Воланът също може да се подгрява при желание на водача. Сивият таван в това по-високо ниво на оборудване пък приснася допълнително стил и лукс.

В купето място има достатъчно и на ширина, и на дължина. Всъщност колата, макар и изглеждаща малка отвън, отвътре хич не е такава за размерите си.

2250667Подобна изненада крие и багажникът. Обемът от 456 литра е впечатляващ за класа. Освен това, когато се повдигне капакът на пода му, отдолу се разкрива доста голяма кутия с обем от 80 литра (наречена Megabox), която може да се използва за по-дребни предмети, но и за сакове, по-малки куфари, чанти или каквото му е необходимо на човек. Естествено това е постигнато благодарение на липсата на резервно колело, което е заменено с авариен комплект за ремонт на гума. Самият отвор пък е облицован, за да не попива течности. А ако нещо се разлее или изцапа, Megabox може лесно да се измие, тъй като отдолу има пробка за източване.

За по-голямо удобство в горната част на багажника има куки за окачане на торби или нещо подобно, както и 12-волтов изход, ако човек има нужда да включи нещо. Самата кора на багажника пък се вдига нагоре заедно с отварянето на вратата, което е голямо удобство при товарене и разтоварване. А още по-хубавото е, че самото отваряне може да стане и със замахване с крак под бронята, когато ръцете на човек са заети с торби с покупки, например.

2250664Както вече споменахме, тази Puma е представител на меките хибриди, т.е. не е плъгин хибрид, чиято батерия се зарежда в мрежата. 48-волтовата литиево-йонна батерия получава заряд чрез рекупериране на енергия при въртенето на колелата по инерция и натискането на спирачките. Системата следи ежесекундно в какви условия се движи автомобилът и сама преценява дали да подаде допълнително мощност от електромотора, да съхрани енергия в батерията или пък да натрупа допълнителна, при възможност.

Благодарение на хибридната технология при необходимост се добавя мощност и въртящ момент. Тя е от голяма полза и при ускоряване при ниски обороти, защото тогава електромоторът се включва да помогне на бензиновия точно там, когато турбото още не се е развъртяло непълно ефективно.   

В конкретния случай си говорим за върховото ниво на задвижване със 155 к.с. общо от двигателя и електромотора. Вторият, сам по себе си, е с 16 к.с.). Системата е изградена върху доказалия се вече 8 години 1-литров EcoBoost на Ford. Има и вариант със 125 к.с., отново мек хибрид, които от Ford наричат mHEV. В двигателната гама са налични и чиста бензинова версия, отново със 125 коня, както и 1.5-литров дизел със 120. Хибридните версии и дизеловата се оборудват с 6-степенна ръчна предавателна кутия, а при чистите бензинови може да се избира между нея и 7-степенен автоматик.

2250680Но нека поговорим за конкретната най-мощна версия. Динамичните показатели на колата са повече от добри. Ускорението е отлично дори и при нормалния режим на настройки. Доста по-динамични стават нещата при активиране на режим Sport. Променяйки настройките на двигателя, окачването и волана Puma се превръща в по-агресивничък автомобил и шофьорът може да си позволи по-атрактивно шофиране. Ако пък целта е по време на пътуването да се спести гориво, голям помощник в това отношение е режимът Eco. Да, очаквано при него колата става по-спъната, но пък за сметка на това резервоарът се изпразва по-бавно. Предвид факта, че е кросоувър, новата Puma има и още два режима за не особено добри пътни условия. Активирането на Trial ще помогне за по-лесно преодоляване на участъци без асфалт. За кални, снежни или заледени терени пък е предназначен Slippery.

2250676Возията на новата Puma заслужава похвала, макар и това да не е изненадващо за марката. Тя си е типично фордовска, стегната, но в никакъв случай не дървена- обира добре неравностите по шосето, стабилно държаща се на пътя както при по-висока скорост, така и при повече завои, например в планината. Всичко това спомага и за моментите, когато на шофьора му се прииска да активира спортния режим и да покара по-динамично. Благодарение на така изграденото и настроено окачване шофирането наподобява повече на по-нисък автомобил, а не на кросоувър. А може би целта на Ford е била да направи лека препратка към предишната Puma.

Водачът на новата Puma може да разчита на един куп системи и асистенти, които да направят живота му по-лесен, но и по-сигурен. Освен вече стандартните за повечето коли парктроник, навигация, система за предупреждение за наличие на автомобил в сляпата зона, колата разполага и с още един куп такива. По време на движение Puma разпознава пътните знаци и ги индикира върху дисплея, за да не забрави шофьора какво е ограничението, например.

2250674Също така разполага с адаптивен темпомат, който сам намалява спрямо зададената скорост, когато автомобилът отпред започне да спира и отново я увеличава до избраната от водача, когато пътят вече е чист. При движение асистентът за следене на лентата помага да не излизаме неволно от нея като побутва волана в правилната посока, ако някоя от разделителните линии е била настъпена от колелетата без подаден мигач. И понеже има хора, които се дразнят на такива функции, при Puma тя се изключва лесно с натискането на един бутон. Когато зададете адрес на навигацията пък в повечето случаи тя открива и обекта/обектите, намиращ/и се там. Така че можете да търсите и нещо конкретно – хотел, ресторант, фирма и т.н., дори без да знаете точния адрес.

Автомобилът, чрез камерите и сензорите си, непрекъснато следи пътната обстановка пред и около себе си, като при необходимост предупреждава водача за потенциална конфликтна ситуация със сигнал и визуализация на таблото дисплей. Ако пък има риск да се стигне до сблъсък, колата сама набива спирачките, ако шофьорът не го е направил навреме. Друга интелигентна система е тази за автоматично паркиране.

2250671За да бъде пътуването още по-приятно, инфоразвлекателната система се синхронизира и работи както с Apple CarPlay, така и с Android Auto. Така шофьорът и пътниците могат да разчитат на допълнителни опции, функции, екстри и глезотийки, които носят със себе си тези мобилни приложения. За доброто музикално оформление пък се грижи "уредбата" с 10 тонколони, дело на компанията Bang & Olufsen. А за да не пада батерията на телефона, ако активно се използва в синхрон с колата, има безконтактно зареждане плюс 2 USB-та.

Всяко нещо, естествено, си има и цена. В различните си модификации и нива на оборудване новата Puma струва между 41 800 лв. и 54 400 лв. с ДДС. Най-евтино излиза хибридната версия със 125 к.с., която е със 6-степенна ръчна скоростна кутия и с базово ниво на оборудване Titanium, което всъщност никак не е бедно. Цените на по-мощния хибрид (като тествания) със 155 к.с. и същата предавателна кутия, започват от 44 000 лв. При върховото ниво на оборудване първият вариант достига до 52 200 лв., а вторият – до 54 400 лв. При чисто бензиновите версии, задвижвани отново от 1-литров EcoBoost с мощност от 125 коня цените започват от 43 800 лв. и стигат до 54 200 лв., като в случая се предлага както 6-степенна ръчна, така и 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител. Дизеловата версия на Puma е една – с 1.5-литров EcoBlue мотор в комбинация със 6-степенна ръчна предавателна кутия и мощност от 120 к.с. Цените тук започват от 43 000 лв., а максималната е с 10 500 лв. по-скъпа. Всички версии на автомобила се предлагат с 5-годишна гаранция без ограничение в пробега.

2250670

2250669

2250668

2250665

2250673

2250675


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • Сега "Бараж" - сериал, еп.62
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • 22:30 "Dancing Stars Extra" - зад...
  • Сега "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Шеф под прикритие" (нов сезон) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.