Няколко причини да не сменяте 10-годишната си кола

Според статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа през миналата година България е била в челото на континента по растеж на продажбите на нови автомобили

по статията работи: iNews.bg | 19.01.2023 | 11:00
Няколко причини да не сменяте 10-годишната си кола
Повече за:

"Най-хубавата кола е новата, но най-вече когато е служебна и просто се качваш в нея и караш" - мъдростта на българския народ в областта на придобиването и експлоатацията на МПС е несъмнена. Въпреки това, малцина сред нас биха могли с ръка на сърцето да кажат, че не ги изкушава възможността да се качат в автомобил, който е по-нов от сегашния им, пише Money.bg.

Затова и не е изненада, че според статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа през миналата година България е била в челото на континента по растеж на продажбите на нови автомобили. При старите имаше известен спад, но и с невъоръжено око се вижда, че в големите градове насищането с автомобили вече е пълно.

Нека да приемем, че в момента карате кола на 10 години - популярен модел от среден клас на наложил се производител. Поддържате я в добро функционално състояние и нямате необходимост от нещо по-голямо. Защо пък да не се разделите с нея и да вземете нещо по-ново (или направо чисто ново)? Ето няколко причини.

Старата кола вече е изплатена

Икономическата ситуация не е за подценяване. Макар да не се изпълниха най-мрачните предсказания за студ, мрак, опашки по бензиностанциите и руска телевизия в петък вечер, все още Европа остава силно заплашена от рецесия. На български език това означава период на съкращения, замразени заплати и цял куп други неприятни неща, които не се комбинират добре с голям разход като този за автомобил.

Няма значение дали ще е на лизинг, или ще платите цената накуп - при всяко положение новият автомобил е сериозен удар по джоба. В същото време, даже не помните кога е била последната вноска по лизинга на сегашното ви МПС. Наистина ли е толкова важно сега да направите големия разход - с всичките съпътстващи го рискове?

По-евтини поддръжка и данъци

Това е първият парадокс, с който се сблъсквате в този текст. В България, а и в много други държави правилата са такива, че по-новата кола носи със себе си по-висок данък. Буквално изглежда все едно собствениците биват наказани за това, че са си взели по-ново возило.

Това обаче е нищо в сравнение с цените на поддръжката. Ако си вземете нова кола, в периода на гаранцията ще трябва да я обслужвате само във фирмен сервиз с официално препоръчаните от производителя консумативи. Твърде често нито сервизът е по-добър от останалите, нито консумативите са толкова по-специални... но пък плащате значително повече. Иначе гаранцията пада, а именно в първите няколко хиляди километра пробег се проявяват фабричните дефекти и никак не е приятно да плащате за отстраняването им от джоба си.

Даже и без гаранцията си остава проблемът с доста скъпите и специфични части на новите модели. Все по-малко системи се правят ремонтопригодни и техническите проблеми се решават с подмяната на цели модули. Неприятната истина е, че добре поддържаната 10-годишна кола ще минава през "бокса" не по-често от по-новата, но в същото време престоят при механика е доста вероятно да излезе по-евтино.

По-малко чупливи джаджи

На моменти сме склонни да се чудим как сме живели преди масовото въвеждане на автоматика и климатика по нашите пътища. Шегата настрана, но съвременните автомобили са истински компютри на колела - препълнени са с електроника и електромеханични системи, създадени с цел да правят шофирането и возенето по-комфортни.

 

Монетата обаче има и обратна страна. Чувствителните датчици не се чувстват прекалено добре в българските условия на широки и дълбоки дупки по пътищата и горива с качество, за което "съмнително" е комплимент.

При колите от началото на 10-те години също има много електроника, но по-рядко ще ви се налага да търсите монтьор с диплома за програмист, който да се бори с капризите на мултимедията и вградената навигация, с датчика на налягането на резервната гума (истинска история...) или с електронната система за запалване без ключ.

Повече спокойствие

Това вече е чисто субективно и психологическо, но качим ли се в новата си кола, започваме да я пазим повече от зениците на очите си и всеки неуверено паркиращ някъде около возилото ни автомобил се превръща в повод за избиването на студена пот. Даже не коментирам мащабите на драмата, която най-малката драскотинка по бронята може да предизвика.

Всичко това всъщност е хубаво (и е прекрасно, ако сте толкова загрижени и за близките си хора), но не трябва да забравяме, че автомобилът е създаден първо за да ни служи и чак след това за да бъде символ на социален статус и просперитет. Това някак по-добре се усеща зад волана на не толкова лъскаво, но перфектно работещо возило.

Освен това, новите коли си остават мишена за крадците. Макар в много аспекти да сме напуснали 90-те е факт, че все още десетки автомобили биват противозаконно отнемани всяка седмица у нас. Най-често това са актуални модели.

Всъщност е по-екологично

Това е сигурно най-голямата изненада, но е много логично. Автомобилното производство далеч не е най-"зеленото", като това важи и за електромобилите (най-вече заради техните батерии и опасните вещества, които съдържат). Всяка кола, която не напуска улиците до края на полезния си живот, допринася за това да няма свръхпроизводство.

Добре поддържан двигател на тази възраст ще има нормални екологични показатели - стига да не е с премахнат DPF филтър или катализатор. Това изисква определена инвестиция, но резултатите са видими на всяка улица, където можем да видим буквално произведени в един и същи ден коли, от които едната работи като нова, а другата генерира около себе си черни облаци като автобус "Икарус".

Вместо заключение

Неслучайно в текста говорим за 10-годишен автомобил от среден клас. Това гарантира адекватно ниво на безопасност; екологични показатели, които няма да попаднат под ударите на рестрикциите в големите градове и достъп до поне основните съвременни технологии за подобряване на шофьорското изживяване.

Поддържането на колата в изправност изисква от вас не просто понякога да отделяте време и пари, а да проявите отговорност. Това обаче е единственият начин да сте сигурни, че тя е наистина надеждна. При по-старите автомобили тези разходи потенциално стават по-големи, а вече се вижда и технологичната разлика. Затова там всяка сериозна повреда е повод сериозно да се замислите дали си струва да продължавате да влагате пари в амортизираното возило.

С тази статия не ви казваме да не си купувате нови коли - те са прекрасни и човек наистина се чувства прекрасно зад волана им, но вървят в комплект със съответните разходи. А понякога просто има по-важни неща.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:20 Още от деня коментарно предаване
  • 18:45 Спорт ТОТО
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Вечерното шоу
  • Сега "Скъпа мамо" - сериал, еп.2
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Ергенът" - романтично риалити, с.3
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.2, еп.4
  • Сега "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Есента на демона" (премиера) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.