Култовото Volvo 164 стана на половин век

Моделът получава технология, използвана днес, още през 1972 г.

по статията работи: iNews.bg | 24.08.2018 | 14:08
Култовото Volvo 164 стана на половин век
Volvo Cars

Докато редица държави по света са разтърсени от протести през размирната 1968 г., екипът на Volvo в Гьотеборг се подготвя за премиерата на новия престижен модел – 164. Всъщност идеята за проектиране на по-голям, ексклузивен модел, датира много преди това.

В края на 50-те години е планирано голямо Volvo с V8 двигател и мощна вертикална решетка, но този проект "умира" през 1960 г., тъй като според тогавашно проучване, бъдещето принадлежи на компактните автомобили, особено в САЩ. Премиерата на серията 140 през 1966 г. обаче отново възражда идеята да се постави 6-цилиндров двигател във Volvo 140, който да осигури комбинацията от престижност и компактни размериабсолютно необходима на потребителите тогава, според шведския производител.

Главният дизайнер Ян Уилсгард запазва шасито от серията 140 и използва предната част от проекта 358, създаден през 50-те. Тук логото отново е на централно място, позиционирано върху диагонал, също като на първото Volvo от 1927 г. и както го виждаме осъвременено и на моделите днес. Шасито на 140 е удължено напред с 10 см, за да се осигури достатъчно място за новоразработения 6-цилиндров 3-литров двигател, означен като В3 и осигуряващ 145 к.с., благодарение на двойните карбуратори Zenith-Stromberg.

В прессъобщението от август 1968 г. с гордост е обявено, че немската скоростна кутия ZF е от типа "дистанционно управление", което означава, че сравнително късият лост е позициониран върху трансмисионен тунел в съседство с предните седалки. Оборудването е значително по-богато от серията 140, с плътна вълнена тапицерия на седалките, текстилни стелки на пода и задни седалки, проектирани за двама пътници, със спускащи се подлакътници по средата.

След първата година на производство, 164 получава кожена тапицерия като стандартно оборудване, интегрирани спомагателни халогенни светлини и облегалки за глава. В САЩ, разбира се, моделът се предлага с електрорегулируеми и тонирани стъкла, електрорегулируем панорамен покрив и климатик.

Когато американското списание Car and Driver тества Volvo 164 за юлския брой на 1969 г., подходът към читателите е като към хора, които се очаква да закупят новото Volvo: "Volvo се опитват да откраднат клиенти от шоурумите на Buick, Oldsmobile и Mercedes и наистина го правят. Новите клиенти на Volvo са професионалисти от различни области – лекари, стоматолози, адвокати – хора, които могат да си позволят нещо различно". Рекламата на 164 за американския пазар носи същото послание: "Луксозният автомобил, който показва, че имате нещо повече от пари".

Volvo 164 претърпява непрекъснато развитие през целия си жизнен цикъл и получава редица допълнителни характеристики, като електронно впръскване на горивото от моделна година 1972. Последната му моделна година е 1975 и всички автомобили, произведени тогава, са изнесени за САЩ. По това време неговият наследник – 264, вече е пуснат в производство.

5 малко известни факта за Volvo 164:

  • Само едно Volvo 164 е превърнато в линейка. Подразделението на Volvo за специализирани превозни средства създава прототип, който е значително по-висок и с разширено междуосие. Въпреки че от него е произведен само един автомобил, той се превръща в предшественик на бъдещите линейки, създадени по-късно на базата на Volvo 265.
  • През 1974 г. производството на Volvo 164 е преместено в шведския град Калмар. Методите, използвани в новия завод на Volvo, са изключително модерни за времето си. Автомобилите са премествани по специални съоръжения, задвижвани с батерии. Сглобявани са от екипи работници, които са имали възможност да поемат различни производствени задачи на ротационен принцип.

  • Прототипът на луксозното купе Volvo 262C е базиран на 164 и до голяма степен изглежда като него.

  • 6-цилиндровият В30 двигател на Volvo 164 е използван и при редица военни офроуд автомобили на Volvo. Морска версия пък е произвеждана от Volvo Penta.

  • Италианското ателие Zagato представя на автосалона в Женева през 1970 г. концептуалното спортно купе 3000 GTZ, което всъщност има В30 двигател и механично е базирано на 164.

Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:20 Още от деня коментарно предаване
  • 18:45 Спорт ТОТО
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • Сега Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Островът на 100-те гривни: Другата...
  • 22:00 "Кажи честно" - забавно шоу с...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • Сега "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Игри на волята:...
  • 22:00 "Big Brother" (премиера) - риалити,...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "ФБР" - сериал, сезон 1
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.