Автомобилното обединение Renault-Nissan подписа дългоочакваната сделка за поемане на контрол над най-големия руски производител в сектора АвтоВАЗ, съобщава Reuters. Целта на френско-японската група е засилване на растежа на бързо развиващите се пазари извън отдавна зрялата пазарна обстановка в Западна Европа.
Renault-Nissan се сдобива с дял от 67% от капитала на съвместното с държавата предприятие Russian Technologies. То, от своя страна, държи 74,5 на сто в АвтоВАЗ.
По този начин индиректно френско-японският гигант ще притежава над 50% от капитала на производителя на Лада, предвижда подписаното предварително споразумение.
В сделката ще бъдат инвестирани около 750 млн. долара. От тях около 300 млн. ще осигури Renault, а останалите ще дойдат от японския му партньор.
Окончателният договор се очаква да бъде подписан до края на тази година, а цялостното завършване на операцията се прогнозира за 2014 г. Дотогава е планирано и Russian Technologies да се сдобие с пълната собственост над АвтоВАЗ, където в момента акционер е още руската инвестиционна компания Troika Dialog.
За първи път Renault влезе в собствеността на АвтоВАЗ през 2008 г., когато закупи 25% от капитала за 1 млрд. долара. Разразилата се световна финансова криза се отрази доста лошо на продажбите на производителя и се наложи държавата да спасява закъсалата компания.
Разговори за поемане на мажоритарния дял от френско-японското обединение се водят от миналата година.
Междувременно разрастването на автомобилния сектор в Русия изглежда, че ще достигне 6% през тази година до общо 2,8 млн. продадени превозни средства, сочат анализаторски прогнози. До 2015 г. бройката ще стигне 4 млн.
За АвтоВАЗ обаче това все още не са добри новини, тъй като руските шофьори предимно се ориентират към чуждестранни марки. Показателно е, че дори и пазарът да расте продажбите на Лада на практика рязко се свиват – с 15% на годишна база за първото тримесечие на тази година.
Миналата седмица производителят обяви, че изтегля около 100 хил. нови коли от марката заради открита техническа неизправност. Проблемът се случва в момент, когато компанията полага големи усилия да промени имиджа си и да се представя като надеждна и модерна автомобилна марка.