Притежаваното от китайска компания приложение TikTok се оказва не само пряко конкурент на другите, "стандартни" социални мрежи, но и в Европа и САЩ то вече е изпреварило драстично някогашните гиганти "Фейсбук" и "Инстаграм". Това сочат данни, обощени в резоме от експертите от Statista. В Щатите то е завладяло повече от ¼ от пазара, или 26%, в Германия 25%, а във Великобритания 22%.
TikTok, за тези, които все още не знаят, представлява един вид социална мрежа, изкопирана почти едно към едно от предходно подобни приложение – Vine, в която потребителите могат да публикуват кратки видеа. Обикновено ползвана за развлечение, тази "социалка" в последните месеци се превърна една от основните теми на дискусия в държавите от цял свят, а причините за това са комплексни.
От една страна проблем е, че приложението се държи от китайска компания – такива, несвързани с Китайската комунистическа партия на практика няма. Това води до съмнение, че TikTok като цяло е инструмент на ККП, с който се събират данни от западните страни, които в последното десетилетие се превърнаха в основен "враг" за азиатската страна.
От друга страна наскоро стана ясно, че алгоритъмът, който се използва в приложението за показване на ново съдържание, е настроен по различен начин за различните региони в света. Така например в Европа и САЩ той "възнаграждава" пошло поведение у младите, които представляват над 90% от потребителската база, докато в Азия той работи другояче, насърчавайки талантите им и наказвайки откровените "простотии", с каквито е залято приложението в западния свят.
Има и трета страна – че огромната популярност на платформата за видеосподеляне води до деструктивно поведение сред младите и подрастващите, които се съревновават кой да бъде по-интересен, за да бъде повече гледан с цел престиж или финансови облаги (колкото и малки да са те). Не са единични случаите, при които участвайки в поредното "предизвикателство" – понякога обективно опасни приумици, младежи биват наранени сериозно. Понякога се стига и до смъртни случаи.
Съвсем не е неочаквано тогава, че в САЩ сериозно обмисляха доскоро приложението да бъде нацяло забранено във всички щати. Дали това ще се превърне във факт, скоро ще стане ясно, но приложението действително е натрупало много негативно внимание в последните месеци и диалогът "за" или "против" вече е започнал. Междувременно в България то продължава да набира скорост сред младите и съвсем скоро се очаква да измести дори Инстаграм, който към момента остава неоспорван лидер във виртуалния живот на ученици и студенти.