България преговаря за нови около 90 млн. евро, които да получи от ЕС, в рамките на програмата по извеждане от експлоатация на спрените малки блокове на АЕЦ "Козлодуй". И шансът да ги получим е много голям, тъй като сумата реално представлява много малък процент по отношение на останалите пари, които вече сме получили за преждевременното спиране на блокове от 1 до 4 на Първа атомна. Това стана ясно от думите на Маргарита Коркинова, заместник-изпълнителен и финансов директор на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" (ДП РАО), към което от няколко години насам са спрените блокове. За допълнителната сума в момента се водят преговори. "Няма индикации, че няма да получим и тези средства", отбеляза Коркинова. Възможно е да не се договорим точно за 90 млн. евро и окончателната сума да бъде различна.
От думите й стана ясно, че за извеждането от експлоатация, демонтажа на оборудване и др. подобни дейности до момента са изразходвани 592 млн. евро. Сумата е валидна за края на 2017 г. и съответно към момента сумата е нараснала още. Повечето от тези средства не са наши, а от Международния фонд "Козлодуй". От парите на чуждите донори на програмата за извеждане от екплоатация са изразходвани 366 млн. евро, а съфинансирането от страна на България е 226 млн. евро от общата сума. В процентно съотношение чуждите пари са 62 на сто, докато дошлите от нашата страна – 38 на сто. Нашият дял обаче ще продължи да намалява, тъй като през тази и следващата година ще се изпълняват проекти, които е предвидено да се финансират от международния фонд.
Председателят на Съвета на директорите на ДП РАО Сергей Цочев припомни, че по предварителни оценки, правени още преди старта на дейностите по извеждане от експлоатация на малките блокове на "Козлодуй", те ще струват 1.106 млрд. евро. Като това се отнася до края на цялостния проект, който е планирано да приключи през 2030 г. (при започване през 2006 г.). Цялата работа е разделена на два основни етапа. Първият се отнася до демонтажа на оборудването от машинната зала (неядрената част на блоковете), както и до такова, разположено извън сградата, като дизел генератори и други подобни съоръжения. Всъщност по отношение на блокове 1 и 2 тези дейности са почти завършени и по план, а и реално ще приключат в средата на 2019 г.
Вторият етап от проекта за извеждане от експлоатация се отнася в по-голяма степен до ядрената част – съоръженията, които са около реактора и имат пряко отношение към него. Именно тези дейности ще продължат до 2030 г., като в оставащия период ще се работи предимно по тях. Реално обаче част от тях вече са започнали, а някои са и приключени. Като изваждането на касетите с ядрено гориво от реакторите, деактивирането на приреакторните басейни, в които стои известен период от време отработеното гориво. В рамките на последната година е имало и демонтаж на отделно оборудване около реакторите, но става въпрос за съпътстващо такова, а не части от самите тях, стана ясно още от думите на Цочев. Той допълни и че след средата на 2019 г., когато бъде окончателно приключен първият етап, ще се пристъпи и към демонтаж на оборудване от активната зона.
Какво точно ще се случи с корпусите на реакторите тепърва предстои да се уточни окончателно. Единият от вариантите е те да останат където са в момента, тъй като сградата е оборудвана с всичко необходимо като системи за безопасност и контрол. Вторият е да се изгради нова сграда, където реакторите да бъдат преместени за съхранение, обясни главният инженер на специализираното предприятие "Извеждане от експлоатация на 1-4 блок" към ДП РАО Пламен Петков. В момента върви процедура по работно проектиране на възможностите, допълни Сергей Цочев. Работата е възложена на международен консорциум, водещи компании в който са германските Nukem и EWN. Когато те приключат с работата си и представят възможните модели, те вече ще се обсъждат на различни нива както с ДП РАО, така и с държавните институции. Когато бъде избран някой от предложените модели, тогава ще стане ясно какво ще се прави окончателно със спрените реактори. От ДП РАО са възложили на консорциума да предложи минимум два варианта. Очаква се те също да бъдат готови до средата на 2019 г., когато ще приключи първият етап на извеждане от експлоатация на малките блокове.