Най-големите предизвикателства пред транспорта са отварянето на пазара, държавните помощи и въглеродните емисии. Това каза Меглена Кунева, съветник на вицепрезидента на Европейската комисия и комисар по транспорта Сим Калас, по време на конференция "Автомобилен транспорт и спедиция – актуални проблеми и предизвикателства в региона", предаде Агенция "Фокус".
Първата добра новина е, че в ЕС по отношение на транспорта нещата са предсказуеми и има приемственост на екипите в комисията. Върви към правилната посока, но все още вътрешният транспортен пазар страда от бариери и ограничения. Отварянето на пазара и поддържането на отворена икономика са част от политиката на ЕК, подчерта Кунева.
Според нея най-голямата привилегия на България от влизането в ЕС е, че може да използва опит от други страни. Тя даде пример за един малък град в Дания, където са премахнали тротоарите.
„Трябва да направим транспорта единен, интегриран и ефикасен. Има много проблеми в железопътния транспорт, защото нямаме либерализация. Той е само за национални услуги и не се е променил от преди влизането на България в ЕС. Под прикритието на публичните услуги се заобикаля обществената поръчка, заяви еврокомисарят.
Според нея друг проблем в транспорта е невъзможността да се съчетаят инфраструктурите. Отстраняването на този проблем изисква много сериозни инвестиции и предстои да се направи точен анализ колко ще струва това на България.
Предвижда се да се приеме Единният транспортен документ, което ще доведе до редуциране наадминистративната тежест и цената на транспорта, заяви Кунева. Според нея проблем е, че няма електронна размяна на информация при превоз на товари, с което извършването на проверки и минаването през границите би било много по-лесно.
Европейската комисия ще предложи да се увеличи дължината на превозните средства, а формата им да бъде аеродинамична. Това ще доведе до намаляване въглеродните емисии, транспортът ще бъде по-ефективен и ще се намали разходът на гориво. В сухопътният транспорт има много по-голяма конкуренция, отколкото в железопътния транспорт, каза Кунева. Това се обяснява с по-лесната за хармонизиране инфраструктура.
Железопътният транспорт ще предизвиква най-много въпроси в бъдеще. Ако до 2050 г. вредните емисии трябва да се намалят с 90-95%, то на транспортът се падат около 40%. От тях между 60-65 % принадлежи на личните автомобили, каза още Кунева.