Независимо от това кой ще спечели изборите във Франция следващия месец, производителите на луксозни стоки ще загубят при всички случаи.
Фаворитите в настоящите избори - президентът Никола Саркози и кандидатът на социалистите Франсоа Оланд, единодушно обещаха вдигане на данъците. Тези мерки могат да премахнат приятното усещане от потреблението на луксозни стоки, поясняват от Bloomberg.
Статистиката сочи, че във Франция продажбите на луксозни продукти възлизат на 13 млрд. евро годишно или 8% от обема на продажбите в цял свят. А производителите на този тип блага осигуряват работа на над 160 000 души, като генерират 84% от приходите си извън вътрешния си пазар. Тези цифри говорят сами за мащабността на ефекта от регулациите на този пазар.
Според парижки анализатор съществува риск Франция да стане следващата Италия по отношение на луксозните стоки. В Италия разходите за стоки от висок клас са под натиск още от назначаването на Марио Монти за министър-председател през ноември миналата година. По-високите данъци и лимита от 1000 евро (1,320 долара) на плащанията в брой в Италия се отразиха също толкова негативно на търсенето на марки като Gucci например, както и намаляването на средните изкупни цени.
Във Франция Франсоа Оланд предложи също и повишаване на ДОД до 45% за тези, които печелят повече от 150,000 евро на година и налагане на 75% ДОД за лица с доход над 1 милион евро. Манифестът на фаворита за президентските избори (той води пред Саркози с 54% на 46%) включва още и ограничаване на освобождаването от данъчна тежест на капиталовите приходи до 10 000 евро плюс изравняване на капиталовите печалби с данък общ доход.
От своя страна Никола Саркози заяви, че ако бъде преизбран, ще вдигне ДДС от досегашните 19,6% на 21%, както и че ще започне да облага финансовите и други приходи на големите френски корпорации.
Доколко тези мерки са ефективни обаче не е ясно. Възниква въпросът и дали те нямат обратен ефект. В подкрепа на тази теза е фактът, че от Standard & Poor's лишиха Франция от кредитния ѝ рейтинг ААА. А през януари тази година безработицата във Франция достигна своя връх за последните 12 години.
Според Андрю Хюз, анализатор в UBS, мерките за икономии имат изцяло негативен ефект върху луксозно потребление във Франция. Високите данъци и ограничаването на по-заможните могат само да навредят на търсенето, въпреки че приходите от туристи все още заемат голям относителен дял.