Магията на пазаруването

Магазините си имат своите трикове, които ни карат да пазаруваме без да мислим

по статията работи: iNews.bg | 15.09.2011 | 09:20

За много хора пазаруването е една от най-приятните емоции. Да вземеш точната стока за точната сума за някои е магия и едва ли се досещат, че това е внимателно управлявано и контролирано от търговците и психолозите.

Една стока струва толкова, колкото клиентът е склонен да плати за нея. Тази азбучна истина е първото нещо, което научават маркетолозите по цял свят. Но за да останат хората доволни, че дават парите си, на помощ идват и психолозите, които се превръщат в истински военни стратези в битката за всеки клиент и посетител.

Какво всъщност кара хората да пълнят магазините, особено пък българските и от известни вериги? Що се отнася за магазините с марка IKEA или Lidl – на първо място са големите очаквания. Тези два магазина стъпиха последни на пазара у нас, но пък са добре познати – от разказите на роднини в чужбина или екскурзията в друга страна.

Цените в тези магазини са измислени, а стоките - подредени, спрямо всички изисквания на науката. Защото умението да ни продадат дадена стока е вече истинска наука. Всяка стока си има точното място на щанда, а цените са резултат от внимателно проучване на психолозите.

За цената 11.99 лева

За да привлекат вниманието на своите клиенти, големите магазини се стремят да ни накарат да почувстваме няколко добре премерени емоции – на спестовност, печалба или на единствен собственик.

Мозъкът ни възприема нечетните числа като по-ниски цени, отколкото четните, обясняват психолозите. По тази причина на етикетите се появяват цени от 11.99, вместо 12 лева или 15.99, вместо 16 лева. Разликата е едва стотинка, но чувството за спестовност е налице и клиентът е доволен.

Друг психологически похват, използван от търговците, е да ни примамят с "печалба". Често клиентите се оказват съблазнени от офертите "купувате 2, получавате 3". Излизайки от магазина те се оказват напълно удовлетворени от печелившата находка от щанда, но и с количка с няколко напълно еднакви и често напълно излишни стоки.

А какво е задоволството, когато се окажеш собственик "до изчерпване на количеството"?! Обикновено складовете на магазина са затрупани от дефицитната стока, но чувството че само ти си клиентът, избран да да получи стоката или услугата, е опияняващо.

Цената е по-ниска, промоционална. Но дали клиентът винаги обръща внимание, че теглото е по-малко от обикновено. Или пък си прави труда да провери в друг магазин?

А брошурите? Колко пъти водени от примамливо ниските цени там влизаме в магазина, където едва ли са много хората, устояли на изкушението да си купят нещо друго.

И това са само малка част от триковете, с които големите вериги ни оплитат в мрежите си...

Замисляли ли сте се как влизате и защо входът към пълните щандове обикновено е отдясно? Ами обикновено хората са дясно ориентирани, а изследванията показват, че обикаляйки обратно на часовниковата стрелка хората харчат повече. Вътре в магазините температурата, осветлението, музиката и дори ароматите са резултат на внимателна оценка и преценка на психолозите и маркетолозите.

А прави ли ви впечатление, че продуктите, които вървят заедно, са разположени близо един до друг – не се чудете, че намирате чудни чаршафи и одеяла само на една ръка разстояние от новата спалня, която току що сте поръчали.

Не бива да се пропускат и уж нахвърляните навсякъде стоки. Всъщност не се лъжете - и те са част от големия план да ни вкарат в играта на пазаруване.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


8 Данчо Георгиев 15.09.2011 | 11:54
Много поздрави на LIDL и IKEA, ама са въздух под налягане! Ще попитате защо - ако явно веригата ни смята за втора категория хора, но с дълбоки джобове. Щом има неща по-скъпи у нас, в сравнение с Румъния, и неща на "промоция" с изтичащ срок на годност на другия ден - за какво говорим?! Имат си и плюсовете, но в цялата политика спрямо потребителите има момент на подигравка - съжалявам, че го казвам.
7 Ани Г. 15.09.2011 | 11:31
Много ме дразнят, големите сензационни намаление в Моловете от рода на 70% или купуваш дрехи за 200 лв и плащаш 100?!! Ясно е, че това е голяма измама, ама народа като обезумял купува ли купува евтините китайски боклуци, които точно след едно препиране стават на парцал за пода! Малко повече разум бе хора!
6 Криси Митева 15.09.2011 | 11:28
Ами такава тенденция забелязвам и аз, макар че и на обичам да ме пришпорват на опашката в кварталното магазинче и продавачката да ме гледа въпросително постоянно, но когато пазаруваш някакви плодове или нещо подобно, което е специфично, разговора с бакалииката е просто задължителен. Тя ти ги подбира, казва ти кое е най-доброто УЖ и така те печели като постоянен клиент. В маркета не можеш да питаш никой за произхода на плодовете и зеленчуците, които така или иначе виждаш че са пластмасови внесени от ..някъде там.
5 d.krumova _ 15.09.2011 | 09:56
Еее Крисе, недей така с този old school. Винаги ме е подтискало да вляза в тясната бакалия, където всичко е наблъскано и където не мога да пипна стоката, която ми е харесала. В същото време бакалинът ме зяпа настойчиво, защото на опашката са се събрали десетина човека. Не, не и не. Сега, ние сме интелигентни хора. Ето, запознават ни с тънкостите и заблужденията на големите вериги. По-добрата информираност ни дава предимството да си изградим защитни механизми. Аз винаги пазарувам със списък и никога не се отклонявам от него. На изкушенията не се поддавам, защото вече си имам едно на ум.
4 Станимира Георгиева 15.09.2011 | 09:53
Златка, така е, обаче аз съм от хората които пък винаги разглеждат списания и вестници отзад напред ..;) Не знам, но имам този навик и ми е много по-интересно, та така погледа ми повече попада на лявата страница, която очевидно няма толкова реклами. Ето един добър трик и за нас потребителите..;)!
3 Златка Стоева 15.09.2011 | 09:47
"Замисляли ли сте се как влизате и защо входът към пълните щандове обикновено е отдясно?" Това е общоприета практика, подобно на тази, прилагана при рекламите в списания. Забелязали ли сте, че големите реклами винаги се поместват на дясната страница , а статията е отляво. Това се прави, защото когато отгръщаме страницата погледът ни винаги попада първо на дясната страница.
2 Цвете Жекова 15.09.2011 | 09:43
Бих добавила ще един психологически подход, който използват търговците:написват една по-висока цена, задраскват я с червено и под нея слагат истинската. Ето я психологическата атака, потенциалният купувач ще си каже "почти наполовина са я намалили, колко много ще спестя".
1 Криси Митева 15.09.2011 | 09:41
Всичко това е много, много вярно. Чувстваме се като оплетени в паяжината на някой паяк хищник, като влезем в супермаркета, защото всичко има определена цел и е точно позиционирано. Дори самата аз като вляза и си повтарям всичко това постоянно и си казвам, че те сега нарочно са подредени така за да си ги купя, че цените от рода на 11.99 са супер подвеждащи и някак си се възпирам да ги купувам, но често се "подавам на изкушението". Мисля, обаче че скоро ще се върне модата на old school пазаруването от бакалията - продавача да ни подава стоката, а не ние да бродим като свободни електрони, така изобщо няма изкушение! Влизаш искаш салам, дават ти салам, искаш прах дават ти един и така..Няма да посягаш и да се чудиш 4 часа на щанда кой от всички 50 вида прахове да избереш, които така или иначе в крайна сметка само перат дрехи, а не изпълняват желания...:)

ТВ програма

Кино

  • Сега С БНТ завинаги
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:30 БГ киновечер: Български кораб...
  • 22:10 Обич и песен концерт-спектакъл с...
  • 23:40 Любов на върха на пръстите игрален...
  • 01:35 С БНТ завинаги /п/
  • 02:35 Имате среща с ... Диана Любенова...
  • 03:20 Малки истории /п/
  • Сега "Защо, господин министър?" -...
  • 20:00 Премиера: "Съни Бийч" - сериал,...
  • 21:00 "Обир със стил" - комедия,...
  • 23:00 "Мария Магдалена" - драма,...
  • 01:30 "Древно инженерство" - документална...
  • 02:30 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • 03:20 "Богатствата на България" -...
  • 03:50 "120 минути" - публицистично...
  • Сега На фокус след новините
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Медальонът" - с уч. на Джеки Чан,...
  • 23:50 "Завръщането на Розовата пантера" -...
  • 01:50 "Великден под прикритие" - с уч. на...
  • 03:10 "Цар Лъв" - анимация /п/
  • 04:30 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 05:20 "Зоотрополис" - анимация /п/
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.