За много хора пазаруването е една от най-приятните емоции. Да вземеш точната стока за точната сума за някои е магия и едва ли се досещат, че това е внимателно управлявано и контролирано от търговците и психолозите.
Една стока струва толкова, колкото клиентът е склонен да плати за нея. Тази азбучна истина е първото нещо, което научават маркетолозите по цял свят. Но за да останат хората доволни, че дават парите си, на помощ идват и психолозите, които се превръщат в истински военни стратези в битката за всеки клиент и посетител.
Какво всъщност кара хората да пълнят магазините, особено пък българските и от известни вериги? Що се отнася за магазините с марка IKEA или Lidl – на първо място са големите очаквания. Тези два магазина стъпиха последни на пазара у нас, но пък са добре познати – от разказите на роднини в чужбина или екскурзията в друга страна.
Цените в тези магазини са измислени, а стоките - подредени, спрямо всички изисквания на науката. Защото умението да ни продадат дадена стока е вече истинска наука. Всяка стока си има точното място на щанда, а цените са резултат от внимателно проучване на психолозите.
За цената 11.99 лева
За да привлекат вниманието на своите клиенти, големите магазини се стремят да ни накарат да почувстваме няколко добре премерени емоции – на спестовност, печалба или на единствен собственик.
Мозъкът ни възприема нечетните числа като по-ниски цени, отколкото четните, обясняват психолозите. По тази причина на етикетите се появяват цени от 11.99, вместо 12 лева или 15.99, вместо 16 лева. Разликата е едва стотинка, но чувството за спестовност е налице и клиентът е доволен.
Друг психологически похват, използван от търговците, е да ни примамят с "печалба". Често клиентите се оказват съблазнени от офертите "купувате 2, получавате 3". Излизайки от магазина те се оказват напълно удовлетворени от печелившата находка от щанда, но и с количка с няколко напълно еднакви и често напълно излишни стоки.
А какво е задоволството, когато се окажеш собственик "до изчерпване на количеството"?! Обикновено складовете на магазина са затрупани от дефицитната стока, но чувството че само ти си клиентът, избран да да получи стоката или услугата, е опияняващо.
Цената е по-ниска, промоционална. Но дали клиентът винаги обръща внимание, че теглото е по-малко от обикновено. Или пък си прави труда да провери в друг магазин?
А брошурите? Колко пъти водени от примамливо ниските цени там влизаме в магазина, където едва ли са много хората, устояли на изкушението да си купят нещо друго.
И това са само малка част от триковете, с които големите вериги ни оплитат в мрежите си...
Замисляли ли сте се как влизате и защо входът към пълните щандове обикновено е отдясно? Ами обикновено хората са дясно ориентирани, а изследванията показват, че обикаляйки обратно на часовниковата стрелка хората харчат повече. Вътре в магазините температурата, осветлението, музиката и дори ароматите са резултат на внимателна оценка и преценка на психолозите и маркетолозите.
А прави ли ви впечатление, че продуктите, които вървят заедно, са разположени близо един до друг – не се чудете, че намирате чудни чаршафи и одеяла само на една ръка разстояние от новата спалня, която току що сте поръчали.
Не бива да се пропускат и уж нахвърляните навсякъде стоки. Всъщност не се лъжете - и те са част от големия план да ни вкарат в играта на пазаруване.