Строежът на метрото от "Цариградско шосе" до летището ще бъде финансиран със средства от Оперативна програма "Транспорт".
Това обяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на Комитета за наблюдение на оперативната програма, който се проведе в гр. Правец, съобщава пресцентърът на МТИТС.
Европейско финансиране ще бъде осигурено и за рехабилитацията и модернизацията на Централна жп гара в София, както и за интермодалния терминал в Пловдив.
Комитетът за наблюдение гласува 110 млн. евро от приоритетна ос 4 (за подобряване на корабоплаването) на оперативната програма да бъдат прехвърлени към ос 3 (подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари).
Средствата бяха предвидени по проекта за подобряване на корабоплаването по Дунав в участъка при Батин – Белене. По време на форума стана ясно, че България и Румъния са подписали съвместна декларация, с която се отказват от реализирането му през този програмен период.
Двете държави декларират, че той остава приоритет и ще продължат работа по него. Румъния продължава проучванията, които се финансират по ИСПА, а България заделя 10 млн. евро от ОП "Транспорт" за подготовката на проекта за следващия програмен период.
Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) се отказва от изграждането на интермодален терминал в София през програмния период 2007 – 2013 г., за сметка на подобен проект в Пловдив.
Според предварителните разчети с освободените средства ще бъдат финансирани проектите за разширение на столичното метро до летище София (над 100 млн. евро), рехабилитацията на Централна жп гара (около 20 млн. евро) и изграждането на интермодален терминал в Пловдив (приблизително 7,5 млн. евро). Планирано е те да бъдат завършени до края 2014 г.
"До този момент по програмата са сключени договори за безвъзмездна помощ за над 1,7 млрд. евро, което е около 87% от бюджета на програмата”, каза министър Ивайло Московски.
На бенефициентите са изплатени над 400 млн. евро, което представлява около 20% от предвидените средства. Към днешна дата сертифицираните и изпратени в Европейската комисия искания за плащания възлизат на над 23% от бюджета на програмата.
От месец октомври българските граждани могат да ползват новоизградения пътен възел при Стара Загора. Той е част от проект "Доизграждане на АМ "Тракия” - Лот 2, финансиран по програмата.
"През лятото на следващата година предстои да завърши проектът за изграждане на ж.п линията "Свиленград – турска граница”, лотове 2 и 3 на "Тракия", както и новите отсечки на софийското метро”, каза още Ивайло Московски.