България е изправена пред риска да не може да усвои голяма част от близо 2,5 млрд. евро европейски средства за нова инфраструктура в периода 2014-2020 година. Това са заявили от Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
Притеснението идва след решението на Конституционния съд, който прие аргументите на омбудсмана Константин Пенчев срещу промените в Закона за устройство на територията, които дават възможност да се започне строителство в частна собственост, преди да са приключили отчуждителните процедури.
Промените бяха направени, за да може да се ускори строежа на нова инфраструктура, съобщава БНТ.
Конституционният съд отхвърли поправките в законодателството, тъй като съществува опасност държавата и общините да нарушат неприкосновеността на частната собственост. Въпреки че решението на съда е изправило на нокти институциите, те признават, че то наистина е справедливо.
"Разпоредбите са въведени в закона, за да се улесни отчуждителната процедура предвид многото собственици на терените. Това разбира се е правото на всеки собственик да бъде уведомен, да бъде обезщетен - това аз не го оспорвам", коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Десислава Терзиева.
За това Терзиева е възложила на юристите на министерството през август и септември да напишат предложения за поправки в законодателството. Идеята е да се облекчат и ускорят процедурите по отчуждаване и обезщетение на собствениците на земите, където ще се строи нова инфраструктура и пътища.
"В противен случай не знам как ще вървим със строителството от тук нататък. Със сигурност ще има забавяне. По думите й за следващия програмен период са нужни около 2 - 2.5 млрд. лв. за пътно строителство. "Представете си каква заплаха има реално", добави още министър Терзиева.
Бившият премиер Бойко Борисов изрази силно безпокойство от създалата се ситуация. Бившият регионален министър Лиляна Павлова обяви, че ГЕРБ ще направи свои предложения и ще подкрепи всяка законодателна инициатива на управляващите, която може да реши проблема.
"Това решение, което се прилага за отчуждаване на терени, когато се строят държавни и големи инфраструктурни проекти, се прилага още, ако не се лъжа, от 2008-2009 година. И не говорим само за пътища или магистрали, това решение ще касае и проекта за "Южен поток" и проектите за големи съоръжения - пречиствателни, газопроводи, тръбопроводи", коментира Лиляна Павлова.
От АПИ успокоиха, че пътните проекти, които се изпълняват с европари по програмите 2007-2013г., нямат този проблем.
"Отчуждителните процедури по отношение на инфраструктурните обекти, които ще се изграждат към настоящия момент, визирам например АМ "Струма" ЛОТ 2 (Дупница-Благоевград) са приключили, така че не виждам заплаха за строителството", заяви председателят на АПИ Лазар Лазаров.
Според експертите ако депутатите не променят спешно законите, заплахата да не усвоят евросредства ще е дори за доста по-голяма сума от 2,5 млрд.евро.