Над 800 млн. лева губи България всяка година от ментета

За целия ЕС загубите са от порядъка на 117 млрд., най-засегнати са 11 отрасъла

по статията работи: iNews.bg | 06.06.2019 | 18:00
Над 800 млн. лева губи България всяка година от ментета
МВР

Съгласно нова оценка на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO) ежегодните загуби поради фалшифициране и пиратство в 11 основни икономически отрасъла в ЕС достигат 117 милиарда лева всяка година. Съгласно актуализирания анализ цялостните загуби възлизат на 7,4 % от всички продажби в следните отрасли: козметика и лична хигиена, облекло, обувни изделия и принадлежности; спортни стоки; играчки и игри; бижутерия и часовници; ръчни чанти и багаж; музикални записи; спиртни напитки и вина; фармацевтични продукти; пестициди и смартфони.

Като се има предвид, че законните производители произвеждат по-малко, отколкото биха произвеждали при липсата на фалшифициране, и следователно осигуряват работа за по- малко работници, в анализа се оценява, че в тези отрасли в ЕС се губят пряко до 468 000 работни места.

България:

В България годишните загуби поради фалшифициране и пиратство се оценяват на 809 милиона лева, което се равнява на 15,5 % от продажбите в 11-те отрасъла. Ако се разглеждат като цяло, според анализа общата стойност на нереализираните продажби в България се равнява на 113 лева на български гражданин на година. Това е втората публикувана от EUIPO отраслова оценка на икономическото въздействие на фалшифицирането и пиратството в ключови икономически отрасли, за които е известно, че са уязвими спрямо нарушения на правата върху интелектуалната собственост.

В проучването се оценява, че от първия анализ през 2018 г. размерът на нереализираните продажби е намалял във всички проучени отрасли на равнище ЕС, освен в два: облекло, обувни изделия и принадлежности и козметика и лична хигиена.

Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите:

Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите е най-големият от всички отрасли, проучени по отношение на обем на продажбите и заетост.

Според оценката нереализираните продажби в отрасъла в целия ЕС се равняват приблизително на 55,5 милиарда лева всяка година или на 9,7 % от всички продажби.

В България нереализираните продажби поради фалшифициране в отрасъла на облеклото, обувните изделия и принадлежностите се оценяват на около 199 милиона лева годишно или на около 16,2 % от продажбите.

Отрасълът на козметиката и личната хигиена:

Според доклада наличието на фалшифицирани стоки на пазара води до приблизителна загуба от 13,6 милиарда евро годишно за отрасъла на козметиката и личната хигиена в ЕС. Това се равнява на 10,6% от всички продажби в отрасъла.

В България приблизителната загуба за отрасъла на козметиката и личната хигиена е 108 милиона лева, което се равнява на 17,6 % от всички продажби в отрасъла.

Изпълнителният директор на EUIPO Christian Archambeau заяви: "Растежът и създаването на работни места в Европа зависи от промишлени отрасли като 11-те проучени тук отрасъла. Нашата изследователска работа обаче показва по какъв начин фалшифицирането и пиратството могат да изложат на риск растежа и работните места. Провеждаме този анализ и нашия по-голям набор от изследвания, за да подкрепим създателите на политики в изготвянето на решения на този проблем и за да помогнем на потребителите от ЕС да разберат икономическите последици от фалшифицирането и пиратството на по-широко равнище".

Оценките се съдържат в Доклада за състоянието относно нарушенията на правата върху интелектуалната собственост за 2019 г., публикуван днес, с който дейностите по докладване на EUIPO се представят на равнище ЕС и на глобално равнище.

Той съдържа изследване на обема на фалшифицираните и пиратските стоки в международната търговия и показва икономическия принос на интензивните по отношение на ПИС сектори на промишлеността за икономическия растеж и работните места.

Докладът съдържа също ново изследване, което показва по какъв начин малките и средните предприятия (МСП), които използват права върху интелектуална собственост, например марки, дизайни и патенти, разполагат с по-голяма възможност за отбелязване на висок ръст, отколкото други МСП.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Може би фрегата игрален филм...
  • 07:15 Телепазарен прозорец
  • 07:30 Библиотеката
  • 08:00 Денят започва с Георги Любенов
  • 11:00 Туризъм.бг
  • 11:30 Опитай света... с Ханес
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Бразди
  • Сега "Великото пътешествие" - анимация,...
  • 07:30 "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 11:30 "Светът на здравето" - здравно...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 ПРЕМИЕРА: "Коледата на принца и...
  • 14:15 ПРЕМИЕРА: "Коледа в Хайделберг" -...
  • 16:00 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • Сега "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 07:30 "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 Темата на NOVA
  • 13:00 "Запознай се с малките" - с уч. на...
  • 15:00 "Макс" - с уч. на Томас Хейдън...
  • 17:00 "Съдби на кръстопът" - предаване на...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.