Въпреки че Пакистан е по-слабо развита държава, с икономика, която все още се развива, тя има какво да предложи на българския бизнес. Според посланика на Ислямска република Пакистан у нас Н. Пр. г-жа Касар Ахсан Игбал търговията между двете държави остава на ниво, много по-ниско от реалния си потенциал.
Средният годишен експорт на Пакистан към България за последните пет години е бил 8.3 млн. долара, докато вносът от България в Пакистан е 55 млн. долара. Това стана ясно на провелата се днес среща между пакистански фирми и представители на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
Първата бизнес делегация от Пакистан, след отварянето на пакистанското посолство в София преди десет месеца, бе посрещната от представители на БТПП със закъснение от 40 минути, но въпреки това бяха направени нужните контакти.
"Търговският оборот е твърде малък. Аз лично смятам, че причина за това е липсата на постоянно представителство на Пакистан в България от 1980 г. насам", коментира Н. Пр. г-жа Игбал.
"Очевидно има раздвижване на търговските взаимоотношения между двете страни след откриването на посолството на Пакистан у нас", заяви Иван Стоименов, гл. секретар и член на ИС на БТПП. Спадът в износа за Пакистан е над 70%, а на вноса на стоки от ислямската република - 16%. Освен това през последните две години няма инвестиции на пакистански фирми у нас, допълни Стоименов.
Основните експортни стоки на Пакистан са памучна прежда и химически материали и продукти. От друга страна основният внос от България включва пшеница и непреработен муселин, машини и машинни части, както и царевица. Ислямската република внася петрол, но пък разполага с находища на петролен газ.
Посланикът на Пакистан посочи също, че страната предлага широки възможности за чуждестранни инвестиции, като само за периода 2008-2009 г. е привлякла 6 млрд. долара инвестиции.
Основните стимули за инвестиране в Пакистан са 0 - 5% данък върху вноса на съоръжения и машини. Освен това има нулева ставка за вноса на суровини за експортно ориентирано производство, както и пълно репартиране на капитал, дивиденти, роялти, технически и фрайчайзингови такси.
Допълнително има осигурено местно и чуждестранно финансиране, всички сектори са отворени за директни чужди инвестиции, за които страната разполага с мрежа от експортни и индустриални зони.
За последните десет години износът на страната се е увеличил почти двойно - от 7.5 млрд. долара през 1999 г. до 18 млрд. долара през 2008 г. Изнасят се основно ориз, памук, облекло, мебели, мрамор, кожени изделия. Пакистан е най-големият производител и износител на цимент в региона.
Най-големият външнотърговски партньор на Пакистан е Европейския съюз, който получава над 35% от износа на страната, както и САЩ с 22% от износа.
Основната част от вноса в Пакистан са петролни продукти. Внасят се също така индустриално и строително оборудване, компютри, фармацевтични продукти, стомана и други.