Решението за замразяване на цените на някои хранителни стоки за три месеца е популистко – то ограничава конкуренцията и работи срещу пазарната икономика. Това твърдо мнение изказа пред bTV Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз "Произведено в България” – организация на българските производители, която преди ден публикува официално изявление срещу застопорените стойности на някои български продукти в т. нар. "социална кошница”.
"Веригите, разбира се, искат да покажат, че се грижат за потребителя. На практика това не е така. Практиката показва, че опитите да се замразят цените водят след това до връщането им на същото ниво и дори до повишаване”, заяви Грозданов и предложи Комисията за защита на конкуренцията да се самосезира, тъй като тя е независим орган.
Според експерта потърпевши от мярката, договорена с три търговски вериги от земеделския министър Мирослав Найденов, потърпевши ще са най-вече българските производители, но и потребителите.
Той отбеляза, че така или иначе веригите ще се погрижат да реализират по-висока печалба при други стоки, за да компенсират "загубите” от замразените цени на 10-те основни хранителни продукта. Освен това сред тях били продуктите от т. нар. "бели марки”, т.е. брандът на самата верига.
"Там маржът на производителя е почти нулев, но той го приема заради обема производство. Тяхната цена практически нямаше да се промени така или иначе, затова е спекула, че всъщност цените се задържат ниски в опит да се покаже социална ангажираност”, смята директорът на Съюз "Произведено в България”.
Грозданов посочи, че има нужда субсидиите за българските производители да бъдат изравнени с тези на колегите им от ЕС, както и че гражданите у нас трябва да се стремят да купуват български продукти. "Така създаваме условия за развитие на производството, за увеличаване на добавената стойност в страната, за увеличаване на благосъстоянието на всички”.
В разговора се включи и ресорният министър Найденов, който наблегна на мотивите на правителството зад предприетата мярка – социална отговорност към бедните в несигурната ситуация с постоянно скачащите цени на храните.
"Напоследък се създаде истерия заради поскъпването на пшеницата и хляба. Хората все питат какво прави държавата – ето, затова идеята беше да гарантираме спокойствие поне за няколко месеца на бедните и социално слабите”, заяви министърът.
Той отхвърли обвиненията за картел на търговските вериги и поясни, че става въпрос за промоция. "Цените не са еднакви във всички магазини. Картел би било, ако са еднакви, ако са договорени. Това не сме го коментирали, само поискахме да задържат цените на настоящите цени за известно време”, добави Найденов.
"Няма да платят потребителите сметката, в никакъв случай. Това е промоция. Аз съм убеден, че част от тези вериги ще могат да свалят цените", уточни още министърът.
Той обясни, че не е коментирано точно какви да са цените, кое колко да струва, "просто поискахме да се включат в социалната кошница, с тези 10 вида стоки". И "това са само български стоки, произведени в България – не виждам защо се притесняват българските производители, като те така и така са договорени вече".
Земеделският министър похвали българските производители, като съобщи, че те са рекордьори по усвояването на европейски средства.
"Правим го, защото изборът беше тежък, но го правим за тези хора, които може би днес нямат пари да ви се обадят по телефона", продължи Найденов.
Той отрече да е прехвърлял топката, а просто "правителството предприема мерки за покупателната способност, но точно в тези месеци нека да дадем глътка въздух на пенсионерите, които са най-засегнати".