Реклама на Danone подтиквала децата да пият алкохол

Клипът на "Магнум Чи- Чи" е подигравка, реши Националният съвет по саморегулация

по статията работи: Деляна Петкова | 02.08.2012 | 11:45
Реклама на Danone подтиквала децата да пият алкохол
Danone

В Националния съвет по саморегулация (НСС)* е постъпила жалба срещу рекламата на напитката на Danone с имената "Пиня Колада", "Куба Либре" и "Ванила Бийч". Според жалбоподателя това са имена на известни алкохолни коктейли и използването им подтиква към употребата на алкохол.

Ако дете опита напитката и тя му хареса, може да се изкуши и при първа възможност да си купи и истинския коктейл, се казва в писмото.

От компанията обаче твърдят, че такъв риск не съществува - хората, които харесват коктейлите не харесват ДЗП (Данон за пиене) и обратното. При изготвянето на рекалмната кампания е била правена и консултация с детски психолог, който не е изразил притеснения от текста и изображенията, нито от имената на напитката, твърди Патрик Ол, маркетинг директор на "Данон Сердика".

"Вкусовете на ДЗП са насочени към по-големите, които е възможно вече да са опитвали алкохолните коктейли, по-малките не могат все още да знаят какво е Пиня Колада или Куба Либре", коментира още той и допълва, че цялата държава трябва дабъде отговорна към предотвратяването на консумацията на алкохол от деца.

"Ако лице под 18 г. може да си закупи алкохол, то ДЗП няма как да окаже влияние", е категоричното становище на Патрик Ол, изслушан пред Етичната комисия на НСС.

Според жалбоподателя обаче дори и надписът в рекламната комуникация "не съдържа алкохол” е показателен, че използването на имената на коктейлите не е случаен. Продуктът на "Данон" е насоечн към детската аудитория и може да предизвика интерес, както и позитивни асоциации с алкохолните коктейли, носещи същите имена.

На базата на изслушаните мнения Етичната комисия към НСС прецени, че при рекламната кампания има нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България и по специално на чл.17.5 във връзка с чл.17.1, изречение първо. А именно:

Чл. 17.1. Специална грижа трябва да бъде положена при търговската комуникация, насочена към или с участието на деца и подрастващи. Такава комуникация не трябва да подкопава доброто обществено поведение, начин на живот и нагласи.

Чл.17.5. Търговската комуникация не трябва да съдържа никакви твърдения или визуално представяне, които биха могли да предизвикат психическа, морална или физическа вреда у деца или подрастващи.

На базата на разгледаните доказателства Етичната комисия е приела, че кампанията е насочена (и) към деца и подрастващи. Освен това, че използването на названия на (първично) алкохолни коктейли като имена на рекламираните млечни еквиваленти създава потенциална опасност за децата и подрастващите.

Нещо повече - самите реклами съдържат и елементи на насилие към героите в различните клипове  – убийство по три различни начина на прасе, пор и панда. Респективно идентифицирането на названието на продукта "ДЗП” с думи на насилието (заколим, задушим, застреляме).

"Агресията в рекламите, използвана с комерсиална цел може да носи дивиденти за нечий бизнес, но за съжаление негативните последствията върху изграждането и формирането на младото поколение могат да са необратими. Тези процеси могат да бъдат пагубни за подрастващите, а отговорността да се предотвратят е на всички нас", е становището на комисията.

По време на заседанието е разгледана още една жалба - срещу рекламата на сладолед "Магнум Чи-чи" на "Нестле България".

Жалбоподателят твърди, че рекламата накърнява достойнството на хората с говорни дефекти. С оглед извършване на по-пълна преценка Съветът за електронни медии се е обрънал към НСС с молба за становище дали заекващият персонаж като елемент от търговското съобщение, както и цялостното му аудио-визуално съдържание са в нарушение на следните членове от Етичния кодекс:

Чл. 4.1. … "Търговската комуникация трябва да уважава всички аспекти на човешкото достойнство.”

Чл. 4.2. Търговската комуникация и не трябва да съдържа, подбужда или толерира никаква форма на обида или дискриминация, включително такава на базата на раса, национална принадлежност, религия, социална или политическа принадлежност, пол, възраст, увреждания или сексуална ориентация, без изброяването да е изчерпателно.

Становището на Етичната комисия е на мнение, че процесната търговска комуникация е в нарушение на чл. 4.1 от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.

"Обществото ни трябва да се откаже от балканско-ориенталския навик да се шегува с уврежданията и следва да проявява търпимост и толерантност към различните", декларират от комисията.

__________________

* Националният съвет за саморегулация (НСС) е учреден от Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции - България (АРА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО). НСС е сдружение с нестопанска цел, чиято основна задача е да обединява рекламна индустрия зад дефиницията и спазването на правилата на професионално поведение в областта на рекламата и търговските комуникации.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


23 Невидимия Нико 03.08.2012 | 14:26
Най-новите снимки на Лозанова за Плейбой ––> http://is.gd/gv7QxT
22 Maria Jivkova 03.08.2012 | 09:46
Абе как ще поддтиква към алкохолизъм като в заведенията е забранено да се продава алкохол на лица до 18 години.
21 Moni Stoeva 02.08.2012 | 14:05
Че какво й е на бирата! Тя дори би спомогнала за развиването на детските бъбречета:) Както се пише в една НеНовина:)
20 Milo Rad 02.08.2012 | 14:00
Хаха, добра забележка. Може и така да се разглежда. Но на мен ми прилича повече на явна антиреклама. Скритата реклама засега е широко застъпена главно по филмите, а също и в някои сутрешни предавания, където "случайно" в обектива на камерата попадат някои марки минерална вода, кафе, газирани напитки, лаптопи и др. джаджи.
19 Poli Geerhart 02.08.2012 | 13:19
Хаха децата отдавна порастват по-бързо, отколкото ни се иска, и не си купуват мляко с вкус на алкохолни коктейли, а нещо по-твърдо. Все по-често виждам видно дребни хлапета с бирите и цигарите.
18 митко щеката 02.08.2012 | 13:08
А това дето го направи преди малко не е ли скрита реклама? :)
17 Genata Mishev 02.08.2012 | 12:57
Вместо да се задълбаваме за подобни реклами по-добре да разсъдим за скритата реклама, която все повече измества явната. А като говорим за явна много се чудя защо от известно време тече реклама на американските монополисти, крадящи за жълти стотинки златото ни. Става въпрос за „Дънди прешъс метълс“. Те нямат нужда от реклама, освен ако по този начин не перат някакви пари.
16 манна небесна 02.08.2012 | 12:40
Един чудесен момент на Националния съвет по саморегулация да напомни за себе си, по простата причина, че за първи път чувам за такъв съвет :)
15 Sweet Dreams 02.08.2012 | 12:37
Може всеки да подаде жалба срещу непристойна реклама. Не сме длъжни да търпим и гледаме всичките глупости, които се дават по родната телевизия.
14 Doctor SteelHammer 02.08.2012 | 12:35
Да ги свалят от ефир гадните реклами. И без това за нищо не стават, а на всичкото отгоре и подвеждат хората. Какъв е смисъла от това, само те си знаят.
13 Бате Рамбо 02.08.2012 | 12:35
Това още не съм го пил и не мисля да го правя. Никога няма да ти дам 1 лев за подобна глупост, като за тези пари ще си купя един хубав плод.
12 Sweet Dreams 02.08.2012 | 12:34
Трябва да си истински непукист, за да гледаш български реклами. Има такива които стават, но има и много които въобще нямат място в ефира. Може ли се хората да вечерят и тези да пускат реклама за лекарство, което ликува диария... е направо да ти се отще да ядеш!
11 Doctor SteelHammer 02.08.2012 | 12:32
Аз съм се отвратил от българските реклами. Никога не ги гледам и като почнат, отивам да правят нещо друго, като да измия някоя чиния или оправя масата. Не мога да ги понасям.
10 Бате Рамбо 02.08.2012 | 12:32
Просто с такива реклами няма как да стане. Докато у нас не започнат да се правят хубави и истински реклами, каквито вървят по RTL например, то хората ще сменят каналите да търсят нещо друго да гледат, докато минат.
9 rene artois 02.08.2012 | 12:21
По тази логика дайде да не правим кампании анти дрога, понеже някои от децата ще се светнат и ще тръгнат да пробват. Стига глупости, има си доволно детски напитки на Данон с разни принцеси и спайдермени, че да се насочат към Порсели, Пандьо и Гошо.
8 Тодор Христов 02.08.2012 | 12:07
Много интересно кой ли се крие зад названието жалбоподател! Забележете, че НСС се е активирала след като някой си е подал донос срещу Данон. Във всяка реклама ако тръгнем да дълбаем можем да намерим пошлост, дискриминативни реплики, неприлични конотации и пр. Истината е, че с новата си рекламна стратегия Данон предизвикаха огромен интерес и именно това е проблемът на някои наши родни цървули, които при вида на чуждия успех се изприщват.
7 Kostadin Burin 02.08.2012 | 11:59
Порът Порсели ми е любимецът от тройката на ДЗП и въобще не считам, че с репликата си "ДЗП Кула либре, поф фавор" подтиква малчуганите да се разтършуват из алкохолните концентрати на бащите си. По-скоро ги учи на испански изрази:) Така че рекламата може да мине дори за образователна.
6 Минка Кавалджиева 02.08.2012 | 11:59
ако не към алкохол, то към насилие със сигурност ги подтиква. Преди време видях деца, които се подиграваха на пълничко дете и го гониха и крещяха "да заколим прасето".
5 krasimira doneva 02.08.2012 | 11:59
В тази държава има закон за Радио и ТВ. В частта му за реклама е оказано много ясно какви могат и какви не могат да бъдат рекламите, насочени към деца и излъчвани във време, в което деца могат да ги видят (преди 22 ч) Щом влизат в разрез с този закон, значи трябва да бъдат свалени от ефир. Освен това според него и телевизиите, които излъчват тези реклами също подлежат на санкции.
4 Минка Кавалджиева 02.08.2012 | 11:57
Хайде, изгоряха тия иначе симпатични реклами. То това данон за пиене не мисля че детска напитка; едва ли някой родител би позволил на детето си изпие тази гадост; по-добре алкохолен коктейл, сигурно е по-безвреден (в кръга на шегата, разбира се). А относно рекламата на Чи-Чи, сякаш ми се вижда малко преувеличено, че се подиграват с говорните дефекти.
3 krasimira doneva 02.08.2012 | 11:57
"От компанията обаче твърдят, че такъв риск не съществува - хората, които харесват коктейлите не харесват ДЗП (Данон за пиене) и обратното." + "Ако лице под 18 г. може да си закупи алкохол, то ДЗП няма как да окаже влияние" мале днеска се нацепват от изцепки всички.... За рекламата на Чи-чи-то също съм много съгласна. Нямат право да се подиграват с хора с каквито и да е здравословни проблеми. Ако имах проблем със заекването бих ги осъдила... Ако имах деца също бих осъдила Данон.
2 Zmei Gorianin 02.08.2012 | 11:54
Точно пък рекламите на ДЗП са едни от най-свежите в последно време. Много радват и създават настроение. А и дори да приемем неоснователното становище, че рекламата подтиква децата да стават алкохолици, кой ще им даде да вкусят от оригиналните коктейли? Глупаво е и намирисва на завист от страна на конкурентна марка млека.
1 Slunceto Gree 02.08.2012 | 11:47
"От компанията обаче твърдят, че такъв риск не съществува - хората, които харесват коктейлите не харесват ДЗП (Данон за пиене) и обратното. " - a те от къде са толкова сигурни?!

ТВ програма

Кино

  • Сега Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • 14:15 Книга на книгите 2 анимационен филм
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.27...
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.77
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.