През първите девет месеца на годината на производителите на вина са реализирали продажби на вътрешния пазар в размер на 58,3 млн. литра. Данните са от Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ).
Спрямо същия период на миналата година продажбите на вътрешния пазар се увеличават с 16,3% или с над 8,1 млн. литра повече.
Производителите отчитат и ръст на износа, но с далеч по-малка стъпка. За периода януари – септември българските производители са изнесли над 34,2 млн. литра вино. За сравнение през същия период на 2010 година износът е бил в размер на 33,3 млн. литра. Увеличение в проценти е в рамките на 2,7 на сто, показва още статистиката.
По данни на ИАЛВ през първото полугодие основен пазар за нашите винопроизводители е Русия – натам заминава почти половината от общия износ. Интерес през последните месеци има от страна на Румъния, Чехия и Унгария. За периода от януари до септември на руския пазар са изнесени 15,5 млн. литра вино, което е 45,3% от общия износ.
В Румъния пък са реализирани 6,5 млн. литра за същия период, показват още данните от статистиката на ИАЛВ.
Българските производители обаче се оплакват, че вината им в чужбина не се търсят заради високото качество, а основно заради ниската цена. Нашите вина имат недобър имидж зад граница, въпреки че всъщност като качество не отстъпват по нищо дори и на продукцията на традиционните френски производители.
Винарите у нас коментират още, че няма и широка реклама на традиционните наши сортове – етикетите с "Широка мелнишка лоза" или "Мускат" не говорят нищо на чуждите потребители и естествено те рядко посягат към тази бутилка на рафтовете на магазините.