Националната агенция за приходите
е поискала от редица заведения да върнат парите, получени от бизнеса като подкрепа, вследствие на
ограниченията срещу разпространението на COVID-19
. Това твърдят от
Българската асоциация на заведенията и Сдружението на заведенията
и заявяват "
Обезщетенията
”
се оказаха кредит
".
Те определят действията на
НАП
като "
натиск
" и уточняват, че фирмите, получили подкрепа, е трябвало да отговарят на
определени критерии
, зададени именно от НАП и одобрени по тях.
От асоциацията публикуват
история на казуса
:
През месец
декември 2020
се откри програма за изплащане на помощи в размер на
20% от оборота
на всички дружества, чиято дейност е била преустановена или ограничена със Заповед на Министъра на здравеопазването. Процедурата по оценяване на кандидатите, изчисляване на дължимата помощ и нейното изплащане се администрираше от
Националната агенция за приходите
.
Процедурата се извърши в
три
фази
, като в съответните фази НАП извършваше цялостен
контрол
по отношение допустимостта на кандидатите и размера на помощта. При
несъответствия или грешки
, НАП даваше възможност за отстраняване на нередовностите.
През
януари 2022
, една година след отпускане на средствата по
първата фаза
, НАП започна да изпраща
покани за възстановяване на суми
, получени по програмата, заедно със
законната
лихва
, се оказва още в позицията на собствениците на заведения и отново се напомня, че
контролът
по получаването на сумите е бил упражнен именно от
НАП
.
От СБЗ и БАЗ заявяват:
• Липсват основания за изпращането на покани за възстановяване на получени помощи, без да е извършена надлежна предварителна проверка на всички обстоятелства;
• Липсват основания за връщане на получените средства при положение, че НАП е упражнявал контрол през цялата процедура по отношение допустимостта на участниците, размера на помощта и нейното изплащане;
• Липсват каквито и да било основания да се начислява законна лихва при положение, че в случай на неправилно отпусната помощ, то това се дължи на пропуск при контрола от страна на НАП;
• Съзираме опит да се ограничи участието на дружествата в последващи програми за подпомагане на основание съществуващи спорове с НАП по отношение законосъобразността на предоставената и ползвана помощ;
От бизнеса считат, че задължение за
възстановяване на неправомерна помощ
следва да се извърши след надлежно извършена проверка с активното участие на данъкоплатеца, "а не с
едностранни покани
, с които НАП едностранно и немотивирано посочва сума за възстановяване, заедно с лихва", завършва позицията на
собствениците на заведения
.