Форумите и чат стаите бяха първият образ на съвременните социални мрежи. Разликата между пионерите и последните мрежи е преди всичко в количеството хора, които участват в тях. В момента над 2 млрд. души са включени в една или друга социална мрежа. Само във Facebook те са над 500 млн. души.
Светът вече е плосък и малък
Естествено, това няма как да не бъде забелязано и от иновативните предприемачи, които се възползват от нови решения, за да направят бизнеса си по-гъвкав, а това според презентаторите на Lotusphere означава повече продажби, повече възможности за връзки с клиентите, по-голяма печалба от добре свършената работа.
Новото, което се случва е, че се променя бавно, но за сметка на това качествено, начинът, по който се прави бизнес. Новите технологии позволяват на служители и партньори да се свържат в мрежа. Вече не само се обменя някакво съдържание, но има по-голяма възможност и за промяна на това съдържание в зависимост от контекста и добавянето на стойност.
Споделеният проблем е половин проблем
Това е стара поговорка, която в контекста на днешните технологии предлага много и различни значения. Възниква въпросът, ако споделим един проблем с 1 млн. потребители ще получим ли едно добро решение, един милион решения или един милион нови проблема?
Новите софтуерни решения помагат именно в това – свиват възможните изводи до няколко, които могат най-добре да бъдат обобщени и да се намери най-адекватното решение. Това обясни Валери Борисов – директор на дирекция "Електронно правителство" към МТИТС. Той даде за пример British Petroleum и петролния разлив в Мексиканския залив.
Компанията от начало започва да търси самостоятелно решение на проблема, но много скоро стига до извода, че трудно ще се справи сама. Тогава се допитва до тълпата и резултатът е 20 хиляди решения на един от най-големите екологични проблеми. На апела са се отзовали хора от целия свят с различна степен на подготовка и от различни специалности.
Друг пример е канадска компания за добив на злато, която не може да намери нови залежи. Компанията е изправена пред фалит заради този проблем и като крайна мярка стига дотам да публикува онлайн геоложките проучвания, които е направила с идеята хора по целия свят да се включат в анализите и да ѝ помогнат.
За да стимулира тълпата, компанията дори предлага награда от 5 хил. долара. В резултат са участвали хора от целия свят, които са дали своите предложения, някои дори са направили 3-D карти, а компанията успява да спечели над 3 млрд. долара от този проект и се превръща в една от водещите в бранша.
Outsorsing-решенията се оказват ключови, когато се налага бързо и ефективно решение на проблеми - това важи в голяма степен и за публичния сектор.
В България пример за такава дейност се оказа последното преброяване. Над 3 млн. души се преброиха самостоятелно като спестиха милиони на държавата. Резултатите са изненадващи дори за държавната администрация, а изводите са, че очевидно българското общество е готово за електронно управление.
Друг пример за допитване и решение, взето директно от потребителите по въпрос от публичния сектор, е извършено във Великобритания. След последните избори в страната е направено проучване, в което са участвали 2000 души за това от коя сфера да бъдат направени съкращения в разходите. Отговорът е шокирал английската администрация – здравният сектор. Шокът идва от факта, че именно здравната система е един от секторите, които всички партии са обявили в предизборната си кампания, че няма да засегнат.
Не винаги количеството води до качество
Съществуват и обратните примери и в общи линии всичко опира до това каква е готовността на управлението да се съобрази с идеите на хората. Администрацията на американския президент Барак Обама също се допитва до хората за промени, които да бъдат направени в законодателството и в политиката на правителството. Това, което са посочили масово хората обаче е ... да се легализира марихуаната.
Сътрудничество (Collaboration)
Сътрудничеството – винаги е било сериозен проблем за компаниите дълго време. Коствал е много ресурси, създавал главоболия и на служители, и на клиенти. Днес този критичен фактор за бизнеса е овладян, което води до намаляване на разходите, по-добро планиране, по-висока ангажираност на доставчиците, по-добра използваемост на ресурсите и др.
Стани социален. Прави бизнес (Get social. Do business)
По време на форума бяха представени различни платформи на IBM, засягащи социалния софтуер за бизнеса и технологиите, необходими за изграждането на успешна комуникационна инфраструктура. Имаше и специални тематични зони пред конферентната зала, на които бяха извършвани демонстрации на Lotus за решенията за комуникации и сътрудничество.